Styx: The Grand Illusion
írta Philosopher | 2008.04.25.
Egy zenekar életében különböző időpontokban érkezhet a látványos siker. Vannak olyanok, akik hamar a csúcsra repülnek, vannak olyanok, akik évekig, évtizedekig küzdenek azért, hogy elérjék az áhított elismerést. És persze van olyan előadó, aki sohasem jut el a kitűzött céljáig. A Styx azok közé a formációk közé tartozik, melyeknek hosszú, kemény munka hozta meg a "zenei boldogságot". Olyannyira "nem kapkodták el" az áttörést, hogy -bár előző albumaikon is fellelhető egy-egy nagy sláger - az első hatalmas sikert a hetedik albumuknál érték el. De ne rohanjunk ennyire előre...
A Styx tagjainak története 1961-ben kezdődik Chicago-ban, ahol egy "The Tradewins" nevű csapat szórakoztatja a helyi bárok közönségét. A bandában egy testvérpár, John Panozzo dobos és Chuck Panozzo gitáros mellett egy Dennis DeYoung nevű, különleges hangú billentyűs énekes játszik. A zenekar hamarosan "TW4"-re változtatja nevét, és Chuck Panozzo hat húros hangszerét négy húrosra cseréli. Az így megüresedett gitáros posztra két muzsikust is szerződtetnek. James Young és John Curulewski csatlakozása után nem sokkal egy újabb névváltozás következtében létrejön a Styx.
A zenekar hamarosan leszerződik a Wooden Nickel Records-hoz és a tehetséges zenészek elkezdik "gyártani" albumaikat, melyeken szépen lassan egy addig nem hallott, új zenei világ kezd kialakulni.
Az először nemes egyszerűséggel "aréna rock"-nak aposztrofált muzsika az évek során sok stílust elegyítve fordult át egy progresszív elemekkel tarkított, sokszor a musicalek világába repítő, kemény alapokon nyugvó, ám gyönyörű dallamokkal átszőtt stílusú zenébe, melynek jellemzéseként ma már csak egy kifejezést használhatunk. Styx-es!
Az 1972-es debütáló "Styx", az 1973-ban megjelent "Styx II" és "The Serpent Is Rising", az 1974-es "Man Of Miracles", majd az 1975-ös "Equinox" fokról fokra hódítja meg a -főleg amerikai - közönséget. A "Lady", vagy a "Suite Madam Blue" a zenekar ezen korszakának olyan dalai, melyeket a mai napig műsoron tartanak.
1975-ben történik az első nagy változás a Styx életében. Curulewski váratlanul, magánéleti problémákra hivatkozva elhagyja a zenekart. Helyére egy remek énekesi és zeneszerzői adottságokkal rendelkező gitáros, Tommy Shaw érkezik. Már vele készül az 1976-os "Chrystal Ball", melynek sikere már előrevetíti a Styx pályájának felfelé ívelését.
Eljön 1977 júliusa és mielőtt New York-ot megrendítené a 25 órán át tartó híres áramszünet, megjelenik a "The Grand Illusion", mely a Styx addigi legsikeresebb korongja lesz. Ez az album az első a zenekar életében, mely eléri a tripla platina státuszt.
Az album a címadó dallal kezdődik, mely nyitány szerű indításával, Dennis DeYoung erősen teátrális énekével remek felütés. Már itt felfedezhetőek azok a jegyek, melyek a későbbiekben majd a zenekar "csúcstermékét", az 1981-es "Paradise Theater" albumot jellemzik. A musical hatású ének, a kemény riff, az elementális gitárszólók, a sok váltás miatt rendkívül izgalmas dallamvezetés már az első pillanatokban magával ragadják a hallgatót.
A "Fooling Yourself (The Angry Young Man)" a Styx mindenkori "best of"-jának részévé vált. A jellegzetes billentyűs játékra épülő, intro után belépő akusztikus gitár kíséreten szárnyaló Tommy Shaw énekdallam szinte repíti a dalt. A vokál, mint a Styx szerzemények legtöbbjében elképesztő. A reffrénnél, illetve az azt követő átkötő résznél hallató hangorgia tudatja velünk, hogy itt egy -minimum-"Queen"-i magaslatokban szárnyaló vokális teljesítményről van szó.
A "Superstars" egy kicsit visszavesz az első két dal erős progresszivitásából. A nyers gitárbelépőre szépen felfekvő csodás vokál után újra Tommy Shaw énekét hallhatjuk. Egy szép, de rövidke gitárszóló és egy -jellegzetesen Styx-es - színpadias beszéd-ének után a visszatérő reffrén elhalkuló hangjaival ér véget a nóta, hogy átadja helyét a csapat egyik legnagyszerűbb dalának, melynek címe
"Come Sail Away". Az album legterjedelmesebb, hat perc kilenc másodperc hosszan gördülő szerzeményét Denis DeYoung utánozhatatlan orgánumával előadott éneke határozza meg. A lírának induló dal második percében belépnek a gitárok és hamarosan felhangzik a reffrén, mely annak idején egész Amerikát levette a lábáról. A dal közepén egy kiállást követően Pink Floyd hatásokról árulkodó billentyűszólót hallhatunk, belépnek a Shaw, Young páros kemény gitárjai, majd a remek reffrén visszaérkezésével zárul a szerzemény. Kiemelkedő darab.
A "Miss America" egy fricska, a saját szerzeményét éneklő és a gitárszólót játszó James Young tolmácsolásában. A már szinte megszokott szintetizátor intro és a menetrendszerűen érkező dögös riff után kezd "dalolni" Young, kinek hangjában mindig ott bujkál az ironizáló bohóc. A reffrén vokál támogatása- mondanom sem kell - ismét fergeteges.
A következő szerzemény a "Man In The Wilderness", melynek hallgatásakor ismét Tommy Shaw hangjában gyönyörködhetünk, a lírai hangvételű szerzemény közepén pedig az énekes egy remek szólóját élvezhetjük.
A "Castle Walls" egyértelműen a lemez legnagyobb ívű szerzeménye. Az első két percben Dennis DeYoung érzelemtől átitatott éneke varázsol el minket, a középtájtól indulva pedig egy lehengerlő, változatos instrumentális rész szögezi a hangfalhoz a hallgatót. A végén természetesen jön az "ének-orgia", majd lágy gitárhangokkal cseng le a darab.
Az album búcsú dala a -stílszerűen- Grand Finale címre keresztelt két perces szösszenet tulajdonképpen összefoglalja az addig hallottakat. Áradnak a nagy ívű dallamok, sírnak a gitárok és vége...
A "The Grand Illusion" meghatározó albuma 1977-nek. A Styx elérte vele az áhított sikert, megalapozta máig tartó, sok-sok szenvedéssel és sikerrel tarkított karrierjét és megajándékozta a dallamos, grandiózus rockmuzsikát kedvelőket a zenekar pályájának első alapművével. 1981-ben érkezik majd a második...
Legutóbbi hozzászólások