Éjszakai vonatozás: Locomotiv GT, 2007. augusztus 7. Sziget Fesztivál
írta Hard Rock Magazin | 2007.08.08.
A Locomotiv GT. 1992 májusában búcsúzott a rockszínpadtól. Hosszú éveken át tartó - egy megszűnt zenekartól nem szokatlan - csend lebegte körül őket. Évekkel később úgy döntött a négy legenda, hogy még egyszer megmutatja magát lelkes közönségének, majd lassan hozzá szoktunk a gondolathoz, hogy a Kicsi a Nagy az Artúr és az Indián (bár ez az elnevezés,illetve dalcím még a Laux érában született) időről időre felültet minket a muzsika száguldó vonatára és visszarobog velünk magyar rock legszebb korszakaiba. Az idén a Sziget fesztivált nevezték ki pályaudvarnak, ahonnét újra kifuthatott a 424-es mozdony... "Nem tehettem róla, nem tehettem róla, igazán, igazán nem tehettem róla..."- hogy már megint jól felhúztak a szervezők. A jobb sorsra érdemes, Karácsony János által megénekelt sorokat ezúttal sajnos írásom felvezetéséhez kell használnom. Bár megfogadtam, hogy egy szót sem fogok ejteni a körülményekről (sem ha jók, sem ha rosszak) úgy gondolom, hogy tanulságként mégis szót kell ejtenem pár szót a körítésről. A tavalyi évben, amikor -szó szerint embertelen körülmények között -2 és fél órámba telt bejutni a Hajógyári Szigetre, megfogadtam, hogy többé a lábam be nem teszem oda, ahol 14 év után sem tudják elintézni, hogy kulturált körülmények között jusson el a néző a rendezvény helyszínére. Az idén az LGT csábereje -és a múló idő jótékony hatása - meglágyította szívemet és úgy gondoltam, hogy kicselezem a feltehetően a Filatorigátnál harcoló tömegeket és hajóval megyek. Az első hajó meghirdetett indulási időpontja 14 óra volt. 15.15-kor ott állt a hajó és néhány várakozó, de állítólag sem a hajójegy, sem a Szigetes vócsereket leváltandó belépőjegy nem állt rendelkezésre, ezért nem lehetett felmenni a járműre. "Szerintetek mikor érkeznek meg a jegyek"-kérdésünkre válaszként a velős "fogalmam sincs" érkezett. Amikor a tömeg láthatóan fokozódó haragja miatt mégis felengedtek bennünket a járműre, kiderült, hogy a heti jeggyel rendelkezők nem hajózhatnak (vajon miért nem?), a mi kinyomtatott A4-es, vonalkóddal ellátott vócserünk láttán pedig így szólt az egyik "szakember" a másikhoz: "Te Berci, láttál már ilyet? Ezek bemehetnek ezzel?" Amikor pedig nagy nehezen áthajóztunk a Szigetre, betereltek bennünket egy irodába, mondván: "ott adják a valós jegyeket. Húsz perc sorban állás után értem oda a hölgyhöz, aki kedvesen elvette tőlem görcsösen őrzött lapjaimat, bedobta egy fiókba és közölte, hogy "köszi, ennyi, a mai napon nincs szükség semmilyen jegyre!" Szégyen, hogy a 15. fesztivál legelső, (bocsánat nulladik napja) olyan benyomást kelt a látogatóban, mintha az első rendezvény rendkívül rosszul sikerült próbájáról lenne szó. Elnézést kérek, ennyi volt a panasz orgia. Hogy Pósalaki bácsit idézzem: "ugorgyunk!". A "végre bent vagyunk" megnyugtató érzésével elfoglaltuk a helyünket a színpad előtt, ahol nem sokkal később már mozdulni sem lehetett. Kevéssel a meghirdetett 18 órás időpont után indult a felvezető produkció. A Képzelt Riport egy Amerikai Popfesztiválról című darab születésekor, 1973-ban revelációként hatott a magyar kulturális életben. Az akkori "légy süket és vak, ha magyar vagy" politika rendesen meglepődhetett a marihuánás cigarettát és rosszul fertőtlenített fecskendőket felemlítő szövegvilágon, valamint az akkoriban durvának ítélt zenén. Egy mai fiatalnak természetesen már szinte érthetetlen az a szabadságvággyal átitatott hippi érzés, mely a Déry Tibor kisregénye alapján, az LGT zenéjével és Adamis Anna szövegével született műből árad. A fiatalokból álló színész, zenész csapat, akik szűk háromnegyed órában adták elő a művet, mindent megtettek, hogy a korosodó nosztalgiázók és a kíváncsi ifjoncok is jól érezzék magukat. A főbb szerepekben Novák Péter és a nagyon tehetséges Bíró Eszter volt látható, de remek volt Lovasi András is, akinek a -mára már himnusszá avanzsált - Ringasd el Magad jutott. A kellemes felvezetés alatt színültig megtelt a Nagyszínpad előtti jókora terület. Olyannyira, hogy amikor megpróbálkoztam egy mellékhelyiség látogatással, a visszaúton komoly aggodalom vett erőt rajtam a sikeres célbaérést illetően. De persze a rutin és az évek azért sokat számítanak, így amikor fél nyolc után pár perccel feltűnt a hatalmas kivetítőn Presser Gábor mosolygós arca a back stage-ből, én már ismét szeretteim körében nyomoroghattam. Az ováció egyre hatalmasabb volt és mi elkezdtük találgatni, vajon a Síneken fut be a Zenevonat, vagy esetleg valamilyen új kezdést ötlöttek ki a magyar rock veteránjai. A koncert első meglepetése az volt, hogy bombasztikus indítás helyett klub bulira emlékeztető perceket élhettünk át. Óriási üdvrivalgástól kísérve sétált a színpadra Presser Gábor, aki leült a zongorához és....nem tudott elkezdeni játszani. Magyar színpadon, magyar zenekar esetében azt hiszem nem láttam még ehhez foghatót. Olyan vastaps fogadta a muzsikust, melynek más a ráadásban is roppantul örülne. Csak ingatta a fejét, mosolygott. Ekkor már tudta, hogy "zsebben a buli". Azért,- ha már annyit próbáltak- elkezdte játszani a Fiú című opuszt, melynek első verzéje után először Karcsácsony János, majd Somló Tamás is megérkezett, kinek kezében egy igen különleges hangszer, egy tölcsérrel ellátott "bohóc hegedű" volt látható. A nagyon hatásos kezdés után Solti János is elfoglalta helyét a dobszerkó mögött és szépen beszállingózott a zenekar többi tagja is. Az Elek István vezette fúvós szekció, (Elek István, baritonszaxofon, Csányi István-altszaxofon, Csizmadia Gábor és Csizmadia Dávid-trombita) és Solti János ritmikai tevékenységét segítő Födő Sándor ütőhangszeres mellett, Presser billentyűs játékát a régi barát Kovax, Somló basszusozását pedig a magyar jazz világ egyik legtehetségesebb bőgőse, Papesch Péter támogatta. Az előző LGT koncertektől eltérően - ahol Gerendás Péter segédkezett -Karácsony János ezúttal rendkívül "önzőnek" bizonyult és a hat húros hangszer kezelésének jogát kizárólag önmagának tartotta meg. A finoman, szinte klubhangulatban induló előadás az első két tétel után "bekeményedett". Az Embertelen dal és a - számomra kicsit meglepetésnek számító,- az Ellenfél nélkül című albumon fellelhető - Éjszakai vonatozás rendesen felhergelte a több tízezres tömeget. Mivel a Locomotiv GT-t slágergyárként is aposztrofálhatjuk, különösebb meglepetés nem érhetett a műsort illetőn. Többek között találkozhattunk a hölgyekkel, vagyis eljött a Kék Asszony, csábítgatott a Primadonna, és az Álomarcú lány is hozzánk simult. A Zenevonat végre végigszáguldott a Síneken, hallgattunk egy kis Szentimántilás Rock'n roll-t és a Box révén ismét rádöbbentünk, hogy "ha sohasem jön be a bal csapott, sohasem vesz meg egy jobb csapat." Presserék ezúttal úgy döntöttek, hogy eltekintenek neves vendégek meghívásától. De azért, hogy ne maradjunk meglepetés híján, elhozták gyermekeiket, akik időnként besegítettek az apuciknak. Karácsony János és Solti János két-két lánya énekelt, illetve egyikük fuvolázott, Somló Tamás pedig egy ifjú gitárost és egy -Solti növendék- ütőhangszeres játékost nevezett a nagy eseményre. Ez utóbbi jelentős szerepet kapott abban a két részes dobszólóban, melynek közepén Somló, Karácsony és Presser besétált a közönség közé, hogy -az 1992-es búcsúkoncerthez hasonlóan- a Ha a csend beszélni tudna és a Miénk itt a tér című szerzeményeket két gitár+tangóharmónika kísérettel, -divatosan szólva- unplugged ajdák elő. A rendkívül hangulatosra sikeredett, kihelyezett blokk után az ütősparádé második részében már a közben visszaérkező trió is részt vett. A koncert ezen részében a "fiúk" az aktivitás olyan szintjére jutottak, hogy például az Annyi mindent nem szerettem még című dalban Somló -ex cirkuszi akrobatához méltón - gólyalábakon egyensúlyozva énekelt és szaxofonozott. A program nem szűkölködött a zenei meglepetésekben sem. Az És jött a doktor-ban egy Bolero betét kapott helyet (ezt nem nagyon értettem) a Szentimentális rock'n roll-ban pedig a Fel-fel vitézek a csatára... dallamait fedezhettük fel. A program már a harmadik óra felé közeledett, amikor a színpad oldalán és hátulján elhelyezkedő emelvényeken feltűntek a Képzelt Riport szereplői, akik végigtáncolták az Ő még csak 14 és az utolsó nótaként ismét eljátszott Ringasd el Magad című alapvetéseket. A ráadás első blokkjában a Miénk ez a cirkusz és vele összefűzve a Mindenki hangzott el. A második visszatérésnél eljött az a pillanat,amelyhez foghatót - bár életem során néhány koncerten már részt vettem - még sosem láttam. Kijött a színpadra Presser Gábor, és annyit mondott: "Hé, Te aki..." és innentől átvette szerepét a közönség. A Neked írom a dalt úgy hangzott el, hogy közben a zenekar egyik tagja sem énekelt. A négy muzsikus lejött a közönség közé, végiggyalogolt a keverőig tartó kifutón, lepacsizott mindenkivel, mosolygott, örült, miközben tízezrek üvöltötték, hogy "Neked írom a dalt, neked énekelek." Mindezt hangszeres kíséret nélkül. Hátborzongató pillanatok voltak. Később aztán a zenekar is beszállt, ismét visszatértek a bemelegítő produkció előadói és egy óriás "hepeninggel" zárult a koncert. Illetve majdnem, mert az elképesztő ovációnak köszönhetően a négy zenész még egyszer feljött a színpadra, és egy szál zongora kísérettel eljátszotta a Rádió-t. Presser Gábor a dal végén láthatóan szipogott, de Somló Tamás is bőszen törölgette a szemét. A Rolling Stones koncertről szóló írás kapcsán több olyan vélemény is volt, mely szerint bármilyen legendás is egy csapat igenis meg kell említeni a hibákat is. Természetesen az LGT koncertje sem zajlott le problémamentesen. Érezhető volt, hogy azért egy kis próba még nem ártott volna. Néha kissé széthullott a hangkép (mellesleg a keveréssel is voltak gondok) és Somló Tamás is sokszor "bement az erdőbe". De...higgyétek el nekem, hogy ez senkit nem érdekelt. Nem érdekelt, mert a zenekar egyébként nagyon jól látható és érezhető színpadi öröme feledtette a bakikat. Három óra húsz percet töltöttek a színpadon és ennek az időnek minden másodpercére igaz volt, hogy végtelenül kedvesen, kicsit talán izgulva (amin a tömeget látva nem csodálkozom), de nagy lelkesedéssel adni akartak nekünk. Kinek ezt, kinek azt, mindenkinek a maga igénye szerint. Az idősebbekben ismét felidézték az első tabáni koncertek, nagy szerelmek és barátságok idejét, a fiatalok pedig megnézhették, hogy hogyan is tud egy majd negyven éves zenekar házibulit varázsolni egy hatalmas koncert arénában . Azért ez nem akármilyen ajándék...! Presser Gábor úgy köszönt el, hogy reméli, még találkozunk. Én is...! Az LGT koncerten elhangzott dalok: Fiú
Boogie a zongorán
Embertelen dal
Éjszakai vonatozás
Mi lesz Velem?
Engedj El
Áldd meg a dalt
És jött a doktor...
Kék asszony
Primadonna
Dobszóló 1.
Ha a csend beszélni tudna
Miénk it a tér
Dobszóló 2.
Zenevonat
A síneken
Sziszifuszi Blues
Box
Kotta nélkül
Nem adom fel
Annyi mindent nem szerettem még
Álomarcú lány
Szentimentális Rock'n roll
A szívbajt hozod rám
Ő még csak 14
Ringasd el magad
ráadás:
Miénk ez a cirkusz
Mindenki
Neked írom a dalt
A rádió Szöveg: Brinyó
Fotók: Éberling András, Pál István, www.sziget.hu
Legutóbbi hozzászólások