Teremtés... sokadszor: GENESIS koncert, 2007.06.20. Prága
írta szakáts tibor | 2007.07.15.
Sokak nagy bánatára a Genesis zenekar mégsem játszott Budapesten, viszont a Hard Rock Magazin olvasói olyan szerencsés emberek, hogy helyszíni tudósítást olvashatnak Varga Róbert munkatársunk tollából... 2006-ban a november hetedike valóban dicsőségesre sikeredett. Még mielőtt bárki megrettenne, hogy újratöltötték az Aurórát, emlékeztetem, hogy ezen a napon jelentették be a nagyérdeműnek, hogy egy régi legenda elindul JÁTSZANI...........ÚJRA.
A nagyhatalmú szakértők rögtön fanyalogtak, hogy minek....meg öregek....és egyáltalán......
A gazdasági megszorításokra -újra- legyintve, eldöntöttük: OTT LESZÜNK....ÚJRA! A hazai helyszínnek pedig különösen örültem, majd meglepetésként ért annak áthelyezése, viszont kitartottunk az eredeti döntésünk mellett és vállaltuk az újkori, kulturális kalandozást Európában. Nem szándékozom elemezgetni, okokat keresve a Budapest és Prága újra és újra előtérbe kerülő megmérettetésével kapcsolatban, legyen elég annyi, hogy egy szabad(abb) világban élünk, van, aki tud élni a helyzet adta lehetőségekkel, van, akinek meg a tükör hazugsága is bók.
Délelőtt érkeztünk Prágába, és bizony csak egy rövid sétára futotta a látnivalókban igen gazdag városban, viszont a Károly hídon tett séta örökre belénk véste magát. Már éppen átértünk a másik oldalra, amikor egy diszkréten fotózgató turistára lettem figyelmes. Hangot is adtam sejtésemnek, amire Zoltán Barátom gyorsított léptekkel reagált.......és valóban Ő, Tony Banks!!! A hirtelen előkerült kockás lap azóta már lamináltan, bekeretezve, kitüntetett helyen szerepel egy otthonban. A nonverbális jelekből értettünk, nem sikítottunk, nem tolakodtunk, csupán széles mosollyal áldoztunk a pillanatnak, a távolból............lesz koncert.
Ezek után viszont hidegzuhanyként hatott, hogy a meghirdetett helyszínen, a város felett elhelyezkedő stadion környékén bizony senki nem volt. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy egy helyi lakos is ugyanazon információkkal rendelkezett, viszont készségesen megosztotta velünk a kapott tudnivalókat, irány a Saska Arena! Úgy negyvenpercnyi izgalom Prága villamosain és földalatti útjain, amikor megérkeztünk a nevezett helyszínre, jobban mondva annak parkolójában felépített erődítménybe. Már rutinos zarándokként léptem az ajándék-kegytárgyak standja elé, választás-döntés-fizetés.......tovább. A színpad -számomra- egy hullámzó vízfalnak tűnt, amely egy hajóroncsot csapdos, két oldalon egy-egy kör alakú kivetítővel, tekintélyt parancsoló, gigászi árboc nyúlványokkal. Későbbi kutatásom eredménye: 9millió LED, 13 x 55 méteres színpad, a 7 borda egyenként 28 méteres magassággal, valóban csak a legnagyobbaknak jár. A zenekarnak szánt terület felett, egy átlátszó plasztik védőernyő kagylóhéjként szolgáltatta, növelte a látványt és a védelmet egyaránt....és persze a verejtéket. A kettő dobfelszerelésből elég világossá vált, hogy itt bizony teljesítmény következik. Nem is kellet sokat várnunk, hogy a kavargó kép és hangsorok után színpadra lépjen öt zenész, hogy szórakoztasson bennünket. Nem éltem, és nem is kívánok élni tudatmódosító szerekkel, viszont azt is tudom, hogy egy más világba kerülök ilyen alkalmakkor. Rettentő erős, felszabadult, kötetlen dallamjátékkal indítottak, a fanfárszerű billentyűhangok ismerősként szólítottak meg. Igazi feszültségkeltés, virtuozitás, összhang. Magabiztos zsenialitásnak lehettünk szemtanúi, ahogy elindult az este, és ömlött ránk: A ZENE!!!! És ez még csak a kezdet volt.
A turné címadó darabjánál, Phil Collins már előkerült a dobok mögül, és mikrofont ragadva kétséget sem hagyott, hogy bizony úton vannak egy jó ideje.....bemelegedtek. A kivetítőn megjelenő órák és az általam bálványozott metronóm kemény, határozott hangjait bizony sokan felismerték, Mr. Collins pedig teljes átéléssel ecsetelte a drámát: No Son Of Mine.
A zenét kísérő, apró elemekből álló, de teljes egésszé formálódó háttérképek még beszédesebbé tették a hangszerek által közvetített mondanivalót. A színpad -jobbára- közepén elhelyezkedő, hajszálakkal kevésbé rendelkező, mókás Úr megkezdte végeláthatatlannak tűnő játékát, mind a közönséggel, mind a Barátaival. A hazai közönség legnagyobb örömére anyanyelvükön köszöntötte a Prágaiakat, és ezt az önfeledt pillanatot fotón is rögzítette ezen az estén (is ). Talán a délutáni személyes találkozás mondatja velem, de én Tony Banks-től voltam teljesen elragadtatva. Az alázatos tenni akarás és zsenialitás, ahogyan a billentyűk fölé hajolva, abszolút sztárallűröktől mentesen varázsolja elő a durvább zenén belül otthonosabban mozgó egyedeket megszégyenítő, súlyos hangokat, vagy ahogyan lelkünk szebbik felét megcélzó, lágyan simogató dallamokat küld felénk. Mivel még világos volt, bátran tekergethettem nyakamat a körbetekintés miatt (valóban eredményes a jóga), kíváncsian figyelgetve a közönség reakcióit. Egyértelműnek látszott, hogy vannak szakértők, valós tapasztalatokkal rendelkező rajongók, ill. vannak késztermék fogyasztók, akikben a média által közvetített kötelező darabok felismerése mosolyt fakaszt az arcokra, egyébként pedig........valahogy csak elütik az időt....... valóban minőségi termék a cseh sör. Mindezek alatt a színpadon tovább folytatódott a varázslat. Mike Rutherford nemcsak külsőleg, de a belső, békés kisugárzása alapján is mehetne szereplőválogatásra, valami Názáreti témában. Daryl Stuermer társaságában szolgáltatták -felváltva-, hol a basszus-, hol pedig a szólógitár témákat, nem beszélve Mike kombinált, kétnyakú (basszus és klasszikus) hangszeréről, ill. annak játékáról.
Lassan besötétedett, az általam csak hajóbordákként beazonosított, ívelt fémsíneken felkúsztak a mozgó fényszemek, hogy csak fokozzák a látványt. Collins Úr tovább folytatta a közönséggel történő társalgást. Köszöntette a régi rajongókat, és egy tartós, csokorba szedett egyveleggel kápráztatták el a komplexebb élmények befogadóit is. Ezután a mindenütt jelenlévő, megbújó szellemekre hívta fel a figyelmet, és az elmaradhatatlan huhogással, szigorú megjelenéssel, szemnek és fülnek egyaránt ránk telepedett a borzongás...Home By The Sea. Fokozva a sokkhatást, zsigerekig hatolt a Mama alatt képernyőre került Collins arc, alsó reflektorfényben, gonosz kis kiáltásokkal mellékelve. Maradva a képi emlékeknél, rendkívül pillanatoknak lehettünk tanúi, ahogyan a nagy kivetítőn a Genesis életmű fotókkal tarkított darabjai kúsztak be egymás után...... elhomályosult a látásom, a szemem előtt megjelenő könnyektől. Fiatal arcok, még dús hajkoronával, viszont ugyanazzal az alkotásvággyal, és mosollyal......I Know What I like..........
Újra Phil Collins került reflektorfénybe, méghozzá egy csörgővel bemutatott tornagyakorlat által. Szóval akkor tisztelt fanyalgók, próbálják meg csak bátran, de gyanítom itt kevés lenne az életkorra tett, okoskodó összekacsintás. Igen, nem először teszi, erről árulkodik a fején található sérülés nyoma is, de a produkció teljes, jön is az ováció és a taps egyaránt. És mit tesz a véletlen, Mike már a Ripples kezdeti hangjait tálalja, viszont Collins elfelejt beszállni....állj! Persze, hogy nevetés, de a színpadon is, valóban mosolyt fakasztó, kedves jelenet, még most utólag is.
A Domino előtt a nagy mókamester a közönséget ,,használva" mutatja be, milyen is az a dominóelv. Először a nézőtér bal felét bíztatta hangjának bátrabb eleresztésére, majd ugyanilyen cselekedet született a másik oldalon, majd a hátsó tribünön, majd a küzdőtéren, persze a KARMESTER irányításával. Miután kellőképpen begyakoroltatta a tanultakat, majd a szabályokat felrúgva alaposan összekeverte.......minden és mindenki eldőlt.
Nagyon köszönöm, a színpad előtt-alatt munkálkodó operatőr munkáját, hiszen amit eddig csak sejtettem, azt most élőben láthattam-hallhattam. Chester Thompson egyszerűen zseniális!!!! Az egylábdobos döngetések, az ujjpárnákon lebegő, könnyed dobverő tartása, a precizitás, magabiztos ,,szerszámkezelés", nem csoda, hogy kapkodnak is érte a zenei világban. Amikor kijött az emelvénye mögül, és a két dob ,,végvár" közé bekerült bárszéken, majd a
dobfelszerelésen előadott közös játékot előadta Phillel, bizony vörösre tapsoltuk a tenyerünket. A Los Endos már csupa örömzene volt, az égi sötétség teret adott a színpadi fényorgiának, hatalmas lüktetés, ami átjárta a jelenlévőket kívül belül egyaránt.............felejthetetlen
A több mint százhúsz perces főműsorban, még bizonygatják, hogy igen...majd ma este....., majd a bőrünkön is érezzük azt a láthatatlan érintést.................ennyi. Zárásként fénycsóvák szálltak a ,,hajóroncsról" az éjszaka végtelen sötétjébe, hirdetve, hogy itt bizony nem mindennapi eseményről van szó, valóban. A ráadásban a hülye járások minisztériumának, alkotói megkezdték menetelésüket. Phil, Mike és Daryl végiglépdelte az egész színpadot, keresztbe, hosszába, miközben szólt az "ájkendensz". Persze, hogy mindenki énekelt, elég sokszor lehetett hallani, nekem mindig a geg ugrik be, az elme játéka. A videofalon, számtalan színes menetelő emberke rótta útját, miközben Phil bemutatta a tökéletes arcot, tökéletes testtartással fűszerezve. Utolsó kúszó mozgás a szőnyegen, majd meghajlás öten, majd végül, megint csak hárman maradtak............ Nem tudom találkozunk-e még valaha, én személy szerint örültem a találkozásnak Tisztelt Uraim. Kívánok önöknek termékeny időt, jó egészséget, azért bízom Önökben, hogy egyszer.....talán....megint...............TURN IT ON, TURN IT ON, TURN IT ON AGAIN!!!
Transzba esve botorkáltunk, az előadás végén folyóparti szállásunkra. Másnap már az autópályán faltuk a kilométereket, majd a határon belülre érve véget ért a nyugalom, megkezdődött gyönyörű hazai útjainkon az élet-halál harc. Nem vettük fel a kesztyűt.......kazetta be, egyenletes fejmozgás, önfeledt gyerekek voltunk (Gyuri, Lackó, Zoli).........BEKAPCSOLTUK....ÚJRA!!!!!! Varga Róbert Az elhangzott szerzemények: Behind The Lines / Duke's End
Turn It On Again
No Son Of Mine
Land Of Confusion
In The Cage / The Cinema Show / Duke's Travels
Afterglow
Hold On My Heart
Home By The Sea / Second Home By The Sea
Follow You Follow Me
Firth Of Fifth / I Know What I Like
Mama
Ripples
Throwing It All Away
Domino
Drum Duet
Los Endos
Tonight Tonight Tonight
Invisible Touch I Can't Dance
The Carpet Crawlers Fotók: Varga Róbert és Net
Legutóbbi hozzászólások