Életmű-Spock's Beard (koncert: május 20. A38)

írta Hard Rock Magazin | 2007.05.15.

Hamarosan egy igazi zenei í­nyencségnek lehetünk szem- és fültanúi. Sok-sok évi várakozás után május 20-án vasárnap, a progresszí­v rock muzsika szerelmesei az A38 hajó szí­npadán láthatják az amerikai Spock's Beard zenekart. Ez alkalomból pillantunk bele egy kicsit a csapat múltjába és jelenébe... A hatvanas és hetvenes évek termelte ki a progresszí­v rock-nak nevezett műfaj legnagyobb alkotóit. A King Crimson, az Emerson, Lake & Palmer, a Genesis, a Pink Floyd, a Rush és a Yes kultuszt teremtettek klasszikus zenei hatásokkal tűzdelt, bonyolult szerkezetű, sokszor hosszú lélegzetű szerzeményeikkel. A nyolcvanas években az "egyszerűbb" zenék iránti igény megnövekedésével ez a vonal kis időre bekerült a "mostoha gyerek" kategóriába, hogy azután a kilencvenes évek közepe táján ismét lendületet vegyen. A progresszí­v rock jelző mára már egy hatalmas skatulyát jelent, amelyben nagyon nehézzé vált a tájékozódás. A nagy masszában azért időről időre feltűnik egy-egy olyan előadó, amely fel tudja vállalni a nagy elődök hagyatékát, és ami talán még ennél is fontosabb, hozzá is tud tenni valamit. A progresszí­v rock muzsika keményebb, "metálosabb" ágának mai vezető csapata a -június 6-án ismét hazánkba érkező - Dream Theater. A klasszikusabb, a nagy öregek letéteményét őriző és tovább vivő, lágyabb vizeken evező The Flower Kings-hez már kétszer is szerencséje lehetett a magyar közönségnek. Rajtuk kí­vül természetesen még sok-sok, a műfajban jeleskedő muzsikus tette tiszteletét hazánkban. A "kategória" szerelmeseinek talán csak két igazán nagy hiányérzete lehetett. Szerencsére csak eddig, hiszen a mostanáig csak óhajtott, Genesis "vonalon" mozgó Marillion május 25-én a Petőfi Csarnokban, öt nappal korábban -május 20-án az A38 hajón- pedig a Spock' Beard mutatja meg tudását. A Spock's Beard-öt 1992-ben Los Angelesben álmodja meg egy kimagaslóan tehetséges testvérpár, Neal és Alan Morse. Alapból Alan gitárokon játszik, Neal pedig a billentyűk életét keserí­ti meg, illetve énekel, de attól sem riad vissza, ha gitározni, vagy éppen dobolni kell. Neal Morse Maguk mellé veszik Nick D'Virgilio dobost, aki a későbbiekben olyan zenekarokkal is dolgozik majd, mint például a Tears For Fears, vagy a Genesis, kiknek Phil Collins távozása után megjelenő, 1997-es, Calling All Station cí­mű albumán is segédkezik majd. A basszusgitáros posztra, a Berkley akadémiát végzett Dave Meros-t kérik fel, aki a négyhúroson kí­vül a fúvós hangszerekkel is jó viszonyt ápol. A négyes első munkája 1995-ben The Light cí­men jelenik meg és azonnal zajos sikert arat. Siker alatt itt természetesen nem milliós eladásokat kell érteni. A lemez elsősorban progresszí­v zenei körökben kelt nagy feltűnést. Neal Morse egyéni, kifejező éneke, a zene jazz és latin elemekkel kevert sokszí­nűsége, a muzsikusok kiemelkedő hangszeres teljesí­tménye, és nem utolsó sorban a remek szerzemények azonnal megmozgatják a finom zenékre éhes rajongók fantáziáját. A The Light a maga 55 percével, -melybe mindössze 5 szerzemény fér bele-, mind a mai napig a zenekar pályafutásának egyik legnagyobb sikere. A remek startot követően a négy zenész úgy dönt, hogy zenéjük hangszerelése koncerten megköveteli a két gitár, bőgő, billentyű, dob felállást, ezért soraikba invitálják Ryo Okumoto billentyűst, aki olyan nevekkel dolgozott korábban, mint Aretha Franklin, Phil Collins, Eric Clapton, vagy Steve Lukather. Az immár öttagúra bővült alakulat nem sokat lacafacázik és 1996-ban megjelenteti a Beware Of Darkness cí­mű korongot, mely bár sikerében nem ostromolja az első művet, a rajta található olyan örökbecsű szerzemények, mint a The Doorway, vagy a Thoughts a mai napig alaptételei a Spock's életműnek. Ez az album hét szerzeményt tartalmaz, (a special edition verzió kilencet) melyek rövidebb időtartamukból következően kevésbé összetettek, mint a bemutatkozó munka, de változatosságukban, stí­lusötvözési törekvésükben semmiképpen sem maradnak el a The Light tételeitől. Ryo Okumoto Okumoto szerződtetése remek döntésnek bizonyul. A veterán billentyűs a stúdiómunkában is oroszlánrészt vállal, ám csatlakozásának igazi jelentőssége a koncerteken derül ki. Játéka egyrészt biztos hátteret nyújt a Morse testvérek szí­npadi "ámokfutásának", másrészről pedig Ryo, mint előadó is kellő képen őrült fazon. Szólói a progresszí­v rock nagy öregjeinek, Keth Emerson-nak és Rick Wakemann-nek "működését" juttathatják eszünkbe. A Spock's Beard életében a koncertezés, illetve az élő felvételek kiadása már az első pillanattól kezdve nagyon fontos. Már a második album megjelenésének évében napvilágot lát egy 1995-ben, a Progfest '95 rendezvényen készült felvétel Official Live Bootleg cí­mmel. A csapat továbbra sem pihen sokat. Mielőtt 1998-ban kihoznák második stúdió albumukat, megjelentetik a From The Vault-Rarities cí­mű demo és élő anyagokat egyaránt tartalmazó lemezt. Az új Kindness Of Strangers cí­mű korong ismét 7 szerzeményt tartalmaz, köztük a ma már örökzöld In The Mouth Of Madness-t, és a June-t. A perfekcionizmus jegyében még ebben az évben ismét megjelenik a 96-ban már egyszer elénk tálalt koncertlemez, egy plussz dallal megtoldva, új cí­men. (The Beard Is Out There). 1999-ben érkezik az új stúdióalbum, a Day For Night, melyen ezúttal rövidebb, velősebb szerzemények kaptak helyet. E korong hallgatásakor olyan kincsekbe botolhatunk, mint például a Giberish, vagy a Skin. A Spocks's Beard pályafutásának talán ez album az egyetlen darabja, melyben a progresszivitás hosszú szerzeményekben történő megnyilvánulása abszolut háttérbe szorul, és a hangsúly a tömény, természetesen remekül megí­rt és hangszerelt darabokra helyeződik. Gondolom a kedves olvasónak már nem is okozok meglepetést azzal, hogy a csapat még ebben az évben egy koncertlemezzel is kedveskedik hí­veinek. Méghozzá mindjárt egy duplával. A Live At The Whiskey and Nearfest cí­mű kiadvány tökéletes betekintést nyújt egy Spock's koncert hangulatába. Hallható, hogy a zenészek milyen elképesztő könnyedséggel vezetik elő a legbonyolultabb témákat is, melyeknek időnként a végighallgatásához is erős idegrendszer szükségeltetik. Jól fut a szekér, de az igazi áttörésre még várni kell. De csak a 2000-es évig amikor először egy újabb élő albummal jelentkeznek "szakálék", majd megalkotják életük addigi főművét. A koncert anyag cí­me Don't Try This At Home és elhallgatva a hangszeres bravúrok sorozatát, valóban nem ajánlatos otthon megpróbálni, ami ezen a korongon tapasztalható. Ezt követően augusztusban érkezik a V cí­mű stúdióalbum, mely a zenekar addigi pályafutásának legnagyobb sikerét hozza. A korongon található hat szerzemény mindegyike remek, de talán az At The End Of The Day cí­mű- bevezetésként mindjárt 16 perces-, és a lemezt záró 27 percig hömpölygő The Great Nothing cí­mű mestermű számí­that külön figyelemre. Ebben a tételben már minden elem együtt van, amit majd a későbbiekben Neal Morse szólóalbumain is továbbvisz. Sok-sok instrumentalitás, keményebb és lí­raibb részek találkozása, bravúros hangszerelés. A zenekar áttörését még egy tény befolyásolja. Ebben az évben jelenik meg a Neal Morse, Pete Trewavas (Marillion), Roine Stolt (The Flower Kings) és Mike Portnoy (Dream Theater) nevével fémjelzett supergroup, a Transatlantic első lemeze, mely az akkor már hatalmas táborral rendelkező Portnoy és Trewavas révén azok számára is ismertté teszi Neal Morse és a Spock's Beard nevét, akik eddig még nem hallottak róluk. Ennek az elképesztően termékeny évnek akad még egy érdekessége. Neal Morse és Nick D'Virgilio szabadidejében néhány akusztikus jellegű koncertet ad, melynek rögzí­tett eredményét egy dupla album formájában Nick 'n Neal live in Europe - Two Separate Gorillas From The Vaults, Series 2 jelentetik meg. A Spock's Beard koncertalbum mániája egyébként továbbra sem hagy alá. Még ebben az évben felbukkan a Don't Try This @ Home Either - Live From The Vaults, Series 3, majd 2001-ben a There and Here-Live cí­mű dupla élő. Alan Morse A hatalmas sikert arató V után egy dupla koncept album formájában, 2002-ben érkezik az újabb sorlemez. A Snow cí­mű alkotás egy fiúról szól, aki elindul vidékről a nagyvárosba és "hó tisztaságú" lelkével megpróbál beilleszkedni a bűnös forgatagba. Az album zeneileg a legérettebb Spocks's Beard munka. Általa gyönyörű lí­rai részekkel, őrült instrumentális betétekkel és remek dramaturgiával átitatott alkotást tesz le a zenekar az asztalra. A Snow megjelenése után nem sokkal robban a nem várt bomba. A zenekar főnöke, agya, zeneszerzője, mindenese Neal Morse úgy dönt, hogy elhagyja társait. Kiválásának hátterében egy döbbenetes családi esemény áll. Lyukas szí­vvel született, az orvosok szerint menthetetlen kislánya az imádságok hatására meggyógyul. Morse ekkor határozza el, hogy művészetét a teremtőnek szenteli. Nick D'Virgilio Ekkor sokan azt gondolják, hogy a Spock's Beard-nek vége, Neal Morse pótolhatatlan. A társak azonban nem adják fel. Nick D'Virgilio vezényletével talpra állnak és folytatják. Mivel a dobos remek hangi adottságokkal is rendelkezik, úgy döntenek, hogy nem hirdetik meg az énekesi posztot, hanem a Genesis példáján okulva egy "koncert dobost" szerződtetnek. Nem várnak sokat a négyes fogat bemutatkozásával. Alig fél évvel Neal kiválása után, 2003 júliusában megjelenik a Feel Euphoria cí­mű korong, melyet a kritika és a rajongók is feszülten vártak. A fogadtatás közel sem eufórikus. A lemez jó, de nagyon érezhető rajta Morse hiánya. A zenészek nagyon okosan nem próbálják meg Neal-t pótolni, hanem egy másik irányba indulnak el. A nagy, hömpölygő epikus művek helyébe rövidebb, tömörebb, új utakat kereső, fantáziadús és főleg rockosabb szerzemények lépnek. Természetesen azért itt is megtalálható egy több tételes mű, (Guy Named Sid) mely az album csúcspontját jelenti. Ennek a lemeznek valószí­nűleg az volt a "baja", hogy még mindenkiben ott élt a Snow tökéletessége ám a váltás akkora volt, hogy feldolgozásához idő kellett. 2005 januárjában azonban változik a helyzet. Megjelenik az Octane, melyen már érezni, hogy a négy muzsikus kezdi megtalálni azt a hangot, mellyel -ha nem is tudják feledtetni (sejtem nem is akarják)- de szí­nvonalában utol tudják érni a Morse éra káprázatos albumait. Dave Meros Az Octaine még inkább keményebb, letisztultabb muzsikát tartalmaz, mint elődje. Virgilio hangja remekül illeszkedik az Okumoto-Alan Morse páros hangképeihez, Meros vasta bőgőjátéka pedig még dögösebb, mint valaha. Már régen volt koncertalbum! -kiált fel a négy zenész és ezért gyorsan még 2005-ben kihoznak egy dupla élő anyagot, melynek cí­me Gluttons For Punishment - Live in '05. Ez az album megmutatja, hogy milyen a Jimmy Keegan koncert dobossal felálló Spock's Beard a szí­npadon. Lehengerlő! Szerencsére időközben Neal Morse szóló karrierje is magasabb fokozatba kapcsol és mi, rajongók kimondhatjuk, hogy a csapat kettéválásával nyertünk. A régi Beard hagyományokat Neal viszi tovább, az új vonalat felvevő, de a zene igényességéből semmit sem leadó Virgilio gárda pedig új utakat keresve épí­ti karrierjét. Olyannyira, hogy 2006 novemberében egy cí­m nélküli album képében a kilencedik Spock's Beard lemez is a boltokba kerül, melyről bátran elmondhatjuk, hogy a zenekar "új" életének eddigi legjobb munkája. Érett, tökéletesen kimunkált, izgalmas anyag. 2007-ben a csapat turnéra indult, mely számunkra is kiemelkedő jelentősséggel bí­r. Sok-sok év várakozás után, a Livesound jóvoltából 2007. május 20-án az A38 hajón végre végignézhetjük, Nick D'Virgilio, Ryo Okumoto, Alan Morse, Dave Meros és Jimmy Keegan két és fél órás koncertjét, -"bemelegí­tő" a gitár óriás Paul Gilbert lesz!!!-mellyel valószí­nűleg el fogják kápráztatni az igényes, összetett, progresszí­v rockzenei hatásokban bővelkedő muzsika szerelmeseit. A Spock's Beard diszkográfiája: The Light -1995 1.The Light - 15:33 I: The Dream II: One Man III: Garden People IV: Looking Straight into the Light V: The Man in the Mountain VI: Senor Valasco's Mystic Voodoo Love Dance VII: The Return of the Horrible Catfish Man VIII: The Dream 2.Go the Way You Go - 12:03 3.The Water - 23:07 I: Introduction / The Water II: When It All Goes to Hell III: A Thief in the Night IV: FU/I'm Sorry V: The Water (revisited) VI: Runnin' the Race VII: Reach for the Sky 4.On the Edge - 6:11 5.Light [Home Demo] - 15:18 [Special Edition bonus track] Beware Of Darkness-1996 1.Beware of Darkness - 5:41 2.Thoughts - 7:10 3.The Doorway - 11:27 4.Chatauqua - 2:49 5.Walking on the Wind - 9:06 6.Waste Away - 5:26 7.Time Has Come - 16:33 8.The Doorway (home demo) - 10:26 [Special Edition bonus track] 9.Beware Of Darkness (home demo) - 5:12 [Special Edition bonus track] Official Live Bootleg -1996 1.The Light - 16:19 2.Go The Way You Go - 12:40 3.Thoughts - 7:05 4.The Water - 23:12 5.On The Edge - 7:01 From The Vault-Rarities-1997 1.Stratus 2.Into Fire 3.Fire/Waste Away 4.The Light (home demo) 5.Excrepts from The Doorway (live) 6.The Doorway (demo) 7.Waste Away (alt.mix) 8.Walking On The Wind (home demo) 9.Go The Way You Go (home demo) Kindness Of Strangers-1998 1.The Good Don't Last - 10:04 I.Introduction II.The Good Don't Last III.The Radiant Is 2.In The Mouth Of Madness - 4:46 3.Cakewalk On Easy Street - 5:01 4.June - 5:30 5.Strange World - 4:20 6.Harm's Way - 11:06 7.Flow - 15:48 I.True Believer II.A Constant Flow of Sound III.Into the Source 8.The Good Don't Last (Radio Edit) - 3:24 [Special Edition bonus track] 9.In The Mouth Of Madness (Radio Edit) - 3:57 [Special Edition bonus track] 10.Cakewalk On Easy Street (Radio Edit) - 4:01 [Special Edition bonus track] 11.June (Home Demo) - 5:31 [Special Edition bonus track] 12.Strange World (Home Demo) - 4:35 [Special Edition bonus track] The Beard Is Out There-1998 (A "The Official Bootleg európai verziója plussz egy dallal) 1.The Light - 16:19 2.Go The Way You Go - 12:40 3.Thoughts - 7:05 4.The Water - 23:12 5.On The Edge - 7:01 6.Fire / Waste Away - 6:01 Day For Night-1999 1.Day For Night - 7:34 2.Gibberish - 4:18 3.Skin - 3:58 4.The Distance To The Sun - 5:11 5.Crack The Big Sky - 9:59 6.The Gypsy - 7:28 7.Can't Get It Wrong - 4:12 8.The Healing Colors Of Sound, Part 1 - 2:22 9.My Shoes - 4:16 10.Mommy Comes Back - 4:50 11.Lay It Down - 3:18 12.The Healing Colors Of Sound, Part 2 - 3:17 13.My Shoes (Revisited) - 3:54 14.Urban Noise - 0:41 (Unlisted track) 15.Hurt - 3:09 (European Release bonus track) Live At Whiskey And Nearfeast-1999 Disc1 1.Introduction 2. In The Mouth Of Madness 3. Gibberish 4. Skin 5. Go The Way You Go 6. The Distance To The Sun 7. Crack The Big Sky DISC 2 1. The Doorway 2. The Light 3. June 4. Waste Away 5. Squonk 6. Walking On The Wind Skin -Single -1999 1.Skin 2. The Healing Colors Of Sound (edit) 3. Can't Get It Wrong 4. Lost Cause (from Neal Morse's solo album) Don't Try This At Home 1. Day For Night 2. In The Mouth Of Madness 3. Skin 4. Gibberish 5. The Healing Colors Of Sound -The Healing Colors Of Sound part 1 - My Shoes - Mommy Come Back - Lay It Down -The Healing Colors Of Sound - part 2 - My Shoes (Revisited) - Urban Noise V -2000 1.At The End Of The Day 2. Revelation 3. Thoughts (part 2) 4. All On A Sunday 5. Goodbye To Yesterday 6. The Great Nothing I.From Nowhere II.One Note III.Come Up Breathing IV.Submerged - v. Missed Your Calling V.The Great Nothing Nick 'n Neal live in Europe - Two Separate Gorillas From The Vaults, Series 2-2000 Disc 1. 1.Ghost Train 2.In Your Eyes 3.Skin 4.Distance To The Sun 5.The Water/Go The Way You Go 6.Waste Away 7.We Can Work It Out 8.The Good Don't Last 9.Irish Folk Song 10.The Doorway 11.U2 Medley DISC 2. 1.Mein Kleiner Grüner Kaktus 2.Strange World 3.June 4.Papa Was A Rolling Stone (with Dream Theater) 5.Strawberry Fields (with Mike Portnoy on vocals) 6.Baba O'Riley (with Dream Theater) 7.We All Need Some Light 8.Carpet Crawlers 9.Can't get it Wrong 10.Lay It Down/Healing Colors Don't Try This @ Home Either - Live From The Vaults, Series 3-2000 1.Go The Way You Go 2.Ryo's Solo 3.The Doorway 4.The Light 5.Squonk / Waste Away All On A Sunday-Single-2001 1.All On A Sunday (new recording) 2.The Truth 3.All On A Sunday (video) There and Live-2001 DISC 1 1.Beware Of Darkness 2.Gibberish 3.End Of The Day 4.Revelation 5.All On A Sunday 6.Thoughts Part 2 7.Harm's Way 8.Ryo's Solo DISC 2 1.Great Nothing 2.Medley - The Doorway, Mood For A Day, The Light, June 3.Space Truckin' / Soul Sacrifice 4.Whole Lotta Love / Waste Away Snow-2002 DISC 1. 1.Made Alive/Overture 2.Stranger In A Strange Land 3.Long Time Suffering 4.Welcome To NYC 5.Love Beyond Words 6.The 39th Street Blues (I'm Sick) 7.Devil's Got My Throat 8.Open Wide The Flood Gates 9.Open The Gates Part 2 10.Solitary Soul 11.WInd At My Back DISC 2. 1.Second Overture 2.4th Of July 3.I'm The Guy 4.Reflection 5.Carie 6.Looking For Answers 7.Freak Boy 8.All Is Vanity 9.I'm Dying 10.Freak Boy Part 2 11.Devil's Got My Throat Reprise 12.Snow's Night Out 13.Ladies and Gentlemen, Mister Ryo Okumoto On The Keyboards 14.I Will Go 15.Made Alive / Wind At My Back Feel Euphoria-2003 1.Onomatopoeia 2.The Bottom Line 3.Feel Euphoria 4.Shining Star 5.East Of Eden,West Of Memphis 6.Ghosts Of Autumn A Guy Named Sid: 7. I - Intro08. 8. II - Same Old Story09. - pt. 9.III - You Don't Know10. - pt. 10.IV - Judge11. - pt. 11.V - Sid's Boys Choir12. - pt. 12.VI - Change 13. Carry On 14. Moth Of Many Flames (special edition bonus track) 15. From The Messenger (special edition bonus track) Octaine-2005 A Flash Before My Eyes 1.The Ballet Of The Impact (I) Prelude To The Past (II) The Ultimate Quiet (III) A Blizzard Of My Memories 2.I Wouldn't Let It Go 3.Surfing Down The Avalanche 4.She Is Everything (I) Strange What You Remember (II) Words Of Forever 5.Climbing Up That Hill 6.Letting Go 7.Of The Beauty Of It All (I) If I Could Paint A Picture (II) Into The Great Unknowable 8.NWC 9.There Was A Time 10.The Planet's Hum 11.Watching The Tide 12. As Long As We RideSpecial Edition Bonus Disc 1.When She's Gone 2.Follow Me To Sleep 3.Game Face 4.Broken Promise Land 5.Listening To The Skyextras from "A Flash Before My Eyes" 6.Someday I'll Be Found 7.I Was Never Lost 8.Paint Me A Pictureincludes a QuickTime video 9.The Formulation Of Octane Gluttons For Punishment - Live in '05-2005 DISC 1 1.Intro 2.The Ballet Of The Impact 3.I Wouldn't Let It Go 4.Surfing Down The Avalanche 5.She Is Everything 6.Climbing Up That Hill 7.Letting Go 8.Of The Beauty Of It All 9.Harm's Way 10.NWC -- DISC 2 1.At The End Of The Day 2.The Bottom Line 3.Ryo's Solo 4.Ghosts Of Autumn 5.As Long As We Ride 6.The Light Spock's Beard-2006 1.On A Perfect Day (7:47) 2.Skeletons At The Feast (6:33) 3.Is This Love (2:51) 4.All That's Left (4:45) 5.With Your Kiss (11:46) 6.Sometimes They Stay, Sometimes They Go (4:31) 7.The Slow Crash Landing Man (5:47) 8.Wherever You Stand (5:09) 9.Hereafter - 5:01 As Far As The Mind Can See 10.part 1 - Dreaming In The Age Of Answers - 4:49 11.part 2 - Here's A Man - 3:28 12.part 3 - They Know We Know - 3:18 13.part 4 - Stream Of Unconsciousness - 5:23 14.Rearranged - 6:07 Video-DVD Spock's Beard Home Movie - Video-1998 1.Thoughts 2.In The Mouth Of Madness 3.Cakewalk On Easy Street 4.Al's Guitar Solo 5.Go The Way You Go 6.June 7.Flow 8.Ryo's Keyboard Solo 9.The Doorway 10.Walking On The WInd 11.The Light 12.Fire / Waste Away Live At The Whiskey-Video-1999 1.In The Mouth Of Madness 2.Gibberish 3.Skin 4.Go The Way You Go 5.The Distance To The Sun 6.Crack The Big Sky 7.Ryo's Solo 8.The Doorway 9.The Light / Drum Solo 10.June / Waste Away 11.Squonk 12.Walking On The Wind The Making Of V-Video-2001 Don't Try This At Home-Making Of V (2DVD set)-2002 DVD 1 - Recorded live in Europeduring the "Day For Night" tour 1.Day For Night 2.In The Mouth Of Madness 3.Skin 4.Gibberis 5.June 6.The Healing Colors Of Sound 7.Go The Way You Go 8.Ryo's Solo 9.The Doorway 10.The Light 11.Squonk 12.Waste Away / Fire DVD 2 - The Making of "V" The Making Of Snow-DVD-2004 Brinyó