Évtizedelő - 1983: Holy Hell
írta garael | 2007.04.29.
Alcatrazz: No Parole From Rock'n'Roll - JLT
Black Sabbath: Born Again - Brinyó
Dio: Holy Diver - pearl69
Iron Maiden: Piece Of Mind - pearl69
Mercyful Fate: Melissa - JLT
Metallica: Kill' em All - TT
Mötley Crüe: Shout At The Devil - Szakáts Tibor Alcatrazz: No Parole From Rock'n'Roll Alcatrazz. Erről a névről szinte mindenki a hírhedt amerikai börtönre asszocizál. Ez teljesen helyénvaló is lenne, ha nem létezne egy zenekar, amely ezen a néven alkotott volna 1983-ban egy fantasztikus korongot. Hogy ez a lemez olyan lett, amilyen, arra elég 2 név bizonyítéknak. Az egyik név az ex-Rainbow és ex- MSG énekes, Graham Bonnet. Az Ő hangi adottságait gondolom senkinek nem kell ecsetelni. Leginkább az "őserő' szó jut eszembe róla. Korszakalkotó zseni, akinek azonban volt egy igen előnytelen oldala, mégpedig a megjelenése. Egészen furcsa öltözködési szokásai voltak-vannak Bonnet mesternek, ami nem is lett volna baj ha nem éppen tökös hard rock zenekarokban játszik. Nekem mindig James Dean-t juttatja eszembe a fiatal Bonnet. A másik név egy akkor még ismeretlen, ámde kimagasló tehetségű gitárosé Yngwie J. Malmsteen-é. Tehetségénél csak egoizmusa volt nagyobb, ebben is méltó követője példaképének Ritchie Blackmore-nak. Eme két pazar képességű rock embernek a vezérletével készült el a No Parole From Rock N' Roll című album. A lemezen Gary Shea basszusgitáros, Jimmy Waldo billentyűs és Jan Uvena dobos működött közre, és meg kell hagyni, remekül muzsikáltak, tökéletesen kiegészítették a már említett két fenomént. Zeneileg talán a melodikus hard rock illene leginkább az albumra, hiszen az autentikus hard rock elemekhez kolosszális énekdallamok, tökéletesen szép refrének írodtak, amiket Bonnet egyedi orgánuma tett tökéletessé. Malmsteen tehetsége dalszerzőként is megmutatkozott, változatos, magával ragadó nóták születtek, amikbe nem mindennapi szólókat írt.
Az első nóta, az Island In The Sun rögtön egy csodás, mega-dallamos alkotás, kellemes lágy tempójú, Bonnet érzelmes oldala, magasabb hangszíne dominál benne, a refrén igazán alkalmas a közönség megénekeltetésére.
A második számnál az jutott először eszembe hogy ez nem is ugyanaz a csapat. Olyan riffel indul a nóta, amely a jobb heavy metal csapatok írtak a 80-as években. Jól eltalált középtempós nóta, akaratlanul is mozgásba jönnek a végtagjaim tőle, Bonnet erősebb, kegyetlenül szikár oldala előkerül, helyenként olyan magasságokba megy fel, hogy futkos a hideg a hátamon.
A harmadik dal végre egy általam nagyon-nagyon kedvelt alkotás, a Jet To Jet. Erősen Rainbow érzetű nóta, amiben a billentyű szépen szőnyegezik, a száguldóan lendületes dal alá, a dobok dörögnek akár a géppuska, Malmsteen riffje megint remek, és Bonnet. Megint Bonnet. Ilyen énekes nincs több. Egyszerűen fenomenális.
A bizarr című Hiroshima Mon Amour követketik a sorban, ahol megint orbitális magasságú hangok hagyják el vokalistánk torkát, a zenében felfedezhetőek a nagy hard rock elődök hatásai, de nem szimpla kópia nótára kell gondolni, hanem egy picivel agyasabban megírt szerzeményre, amiben Yngwie akkorát szólózik, mint ide Lacháza.
Az ötödik tétel a számomra megfejthetetlen Kree Nakorie címet kapta. Nem tudom, ez a cím mit takar, de ez legyen az én bajom. A dal maga orbitális. Pazar módon épül fel, egy fantáziadús billentyű betéttel indul, amibe szépen bekapcsolódnak a többiek. Egy kis elszállós feelinget érzek itt, ami csak jót tesz az amúgy is minden elemében változatos albumnak.
Az Incubus egy szép, akusztikus gitárral induló, instrument, ami tökéletesen jelzi Malmsteen "király" későbbi irányvonalát.
Az igen hangzatos Too Young To Die, To Drunk To Live következik ezután, ami ismét egy ötletesebben megkomponált ritmusképletre épülő dal, refrénje minden rockerenek megjegyzésre ajánlott.
A Big Foot című szám címéből adódóan engem mosolygásra késztet, ám a nótán nem kell egyáltalán mosolyogni. Kis pszichedelikus elemek, Bonnet monotonabb hangja, igazán "dark-os" érzéseket ad a számnak, amiből Malmsteen szólója zökkenti ki a hallgatót.
A Starcarr Lane egy klasszikusan 80as évekbeli slágeres dal , gigászi énekdallamok, kellemesen erős gitár részek, szépen szóló basszus, röviden igen jó nóta ez is, de ezt bármelyik dalra el lehet mondani.
A záró akkord s Suffer Me című az album egyetlen balladája, remek időzítés hogy a végére rakták, bombasztikus lezárása ez a lemeznek.
Ha röviden kell összegeznem a lemezről szerzett benyomásaimat, akkor azt mondanám: minden zeneiskolában kötelező anyaggá tenném, megmutatva mindenkinek hogyan is kell énekelni és gitározni egy hard rock albumon. Mert amit Bonnet és Malmsteen művelnek itt, az tanítani való. Igazi alapműve ez a 80as évek hard rock-jának. Lehetne napokat beszélni a műről, de ez tényleg olyan album, amit hallani kell! Mindenkinek kötelező! Black Sabbath: Born Again Born Again. Újjászületést ígért rajongóinak a Black Sabbath 1983-ban. Rá is fért a csapatra egy kis pozitív életszemlélet, mivel az 1981-ben megjelent Mob Rules óta nem élt át túl sok pozitív élményt a zenekar. Ronnie James Dio elhagyta társait és megkezdte máig tartó rendkívűl sikeres pályafutását. Vitte magával a dobos Vinnie Appice-t is, így Iommi két poszton is tátongó űrrel találta magát szemben. Dio-t pótolni nem egyszerű feladat. Valószínűleg ezt gondolhatta a gitáros is, mivel úgy döntött, hogy a rock egyik legnagyobb hangját csak egy másik kolosszális énekes válthatja fel. Egy remek iszogatós estén összeakadt Ian Gillan-al a Deep Purple egykori énekesével, aki ekkor szólópályafutását egyengette. Az elfogyasztott alkohol mennyisége, a kihívás és valószínűleg a felkínált csekk hatására a legenda igent mondott, mely tény hatalmas szenzációként rázta meg a rockvilágot. A dobos poszton némileg egyszerűbb volt megtalálni a megoldást. Visszatért Bill Ward, aki a Heaven and Hell lemez után távozott a bandából. (Csatlakozása csak a felvételek idejére vonatkozott, mivel azok befejezése után ismét elhagyta Iommi-ékat. A Born Again turnén már Bev Bevan az Electrick Light Orchestra tagja ült a szerkó mögött.)
1983 nyarán megkezdődött az új dalok rögzítése az Oxfordshire-ben található The Manor stúdióban. A rajongók, a szakma és a szakírók részéről is óriási várakozás előzte meg az új Sabbath alkotás megjelenését. 1983 augusztus 7-én azután lehullt a lepel. Megjelent a Black Sabbath tizenegyedik albuma, a Born Again, mely azonnal elképesztette a nagyközönséget. No először nem a tartalmával, hanem a "külalakjával". A kifejezetten irritáló kék alapon, sárga vámpír fogakkal vicsorgó csecsemő látványa még a horror-on felnőtt fanatikus, igazán sötét lelkületű metálosokat is meglepte. Egyszerre iszonyú, és nevetséges. Persze van akinek tetszik, de a legtöbb rajongó erős ellenszenvvel áll a mai napig, Steve Joule alkotásához.
A tartalommal kapcsolatos legnagyobb kérdés az volt, hogy Ian Gillan vajon tud e valami mást nyújtani, mint a Deep Purple-ben, vagy Iommi-nak meg kell feszülnie, hogy a zene révén feledtetni tudja honnan is jött az új énekes. A végeredmény kissé izzadság szagúra sikerült. Zeneileg és a dalok hangulatát tekintve Iommi a Mob Rules vonalát vitte tovább. Gillan hangja -csak úgy, mint a Deep Purple-ben - remek, de valahogy kissé nyögve nyelősen illeszkedik ehhez a zenei világhoz. A nyitó Trashed-et - mely a korong erősebb szerzeményei közé tartozik - a tőle megszokott sikítással kezdi, majd egy remek énekdallamot "tol" a kőkemény -made in Tony Iommi - riffre. Energiától és lendülettől duzzad ez a négy perc. Ez után a Stonehendge című darab következik, amely tulajdonképpen a következő dal intrójaként is tekinthető effekt halmaz. A Disturbing The Priest elején és végén Gillan olyan eszelős "horror sikításba" fog, amely a Sikoly című film bármely megrémített szereplőjének becsületére válna. A baj csak az, hogy ez nem áll igazán jól neki. Nehéz őt elképzelni, ahogy Dio-hoz hasonlóan ördögvillával fenyegeti a világot. Ez után The Dark címmel egy újabb intro-ként szolgáló rövid darab következik, mely a lemez talán legjobb szerzeményét, a Zero The Hero-t vezeti fel. A dal kellően sötét hangulatot áraszt, melynek fő megteremtője egy igazi Iommi riff, mely a teljes hét és fél perces szerzeményen végigvonul. Ebben a tételben hallhatunk egy, a Sabbat legszebb napjaira emlékeztető, nagyon hosszú és nagyon jó gitárszólót is. Gillan talán itt a legjobb, bár érdekes, hogy pont ez az a dal, ahol eszembe jut a Deep Purple világa. (Lehet, hogy azért olyan jó?)
A következő perceket a prostitúció modern formájának szentelhetjük. Jön a Digital Bitch, amely egy rock n' roll, ala Black Sabbath. Jó az alap, Gillan is a helyén van. Kissé klisés szerzemény, de ettől függetlenül ez is a lemez jó pillanatai gyarapítja, csak úgy, mint a címadó Born Again, mely egy változatos, hol lírai, hogy bekeményített lassú dal. Sajnos itt véget is ér a beszámoló pozitív része. A hátralévő két tétel sajnos nem túl magas színvonalú. A lemez utolsó előtti darabja, a Hot Line még hagyján. Átlag rock n' roll, jó szólóval, de Gillan szétüvölti, szétvisítja szinte az egész dalt. A záró tételről, a Keep It Warm-ról még ennyi jót sem tudok elmondani. Egy kezdő zenekartól remek próbálkozás lenne, de egy Iommi-Gillan nevével fémjelzett csapat lemezére jó esetben nem kerülhetne fel ilyen szerzemény. Igazi töltelék darab.
Az újjászületés nem sikerült. A Born Again alapvetően bukás volt. A rajongók nem tudták hová tenni és ezért megszeretni sem voltak képesek. Ian Gillan hamarosan megvált a zenekartól. Egyrészt rendkívül elégedetlen volt az elkészült anyag keverésével és borítójával (amit állítása szerint meg sem mutattak neki a megjelenés előtt), másrészt körvonalazódni látszott a Deep Purple nagy felállásának újjáalakulása. Tonny Iommi ez után a csalódás után egy időre szüneteltette a zenekar működését. Legközelebb 1986-ban hallhattunk róla, amikor egy újabb ex-Deep Purple tagot csábított maga mellé...
A Born Again közepes album, de rocktörténelmi jelentőssége miatt kikerülhetetlen. Sok jó pillanatot tartalmaz, de a Dio éra munkáinak magas szintjét meg sem tudta közelíteni. Ettől függetlenül, jó ha fennt van a polcon. Érdemes néha leporolni és meghallgatni, vagy megmutatni a fiataloknak, milyen is volt az amikor Ian Gillan énekelt a Black Sabbath-ban. Dio: Holy Diver Bajban vagyok (vagy csak bepánikoltam?)! Mit lehet írni arról az emberről, aki, szinte pályafutása kezdetétől
a hardrock élvonalába tartozik?! Akinek tudásáról az is elismeréssel nyilatkozik, aki nem rajongója az általunk
méltatott stílusnak?! Aki olyan csapatokban kezdte karrierjét, mint az ELF, a Rainbow és a Black Sabbath?! És hasonlóan Ozzy-hoz, "szólóban" olyan fantasztikus zenészek társaságában továbbította a rajongók felé művészetét, mint Vivian Campbell, Vinny Appice, Jimmy Bain, Claude Schnell, majd Craig Goldy és még sorolhatnám...?! Hát, nem egyszerű a "szerző" sorsa!!! A Holy Diver a mester első "önálló" albuma, mely a tudatosan felépített szólókarrier premier darabja, jól illusztrálva a bejárt utat. Az "Isten" (olaszul a Dio ezt jelenti, a "nevet" az olasz származású dalnok "szerényen" felvette) '83-ban végre elérkezettnek látta az időt, hogy elképzeléseit - melyeket a "sok dudás egy csárdában" jegyében nem tudott megvalósítani - most a nagyközönség elé tárja. Azt hiszem - s ezzel vélhetően nem
vagyok egyedül - csak jól járt a rocktársadalom a "magánosodással"! Már leírtam egy párszor, hogy "így kell egy albumot nyitni", nyilván jó érzék szükségeltetik a kiválasztáshoz, hogy egy húzós, magával ragadó nótával azonnal elvarázsolódjék a tisztelt hallgató. Nincs ez másként a nyitószámmal, a Stand Up And Shout-
al sem (azonnal eszembe jutott, hogy még 2005-ben, a Bang Your Head-en, amikor meghallottam - pedig nem is ez volt a "nyitány" -, azonnal lúdbőrös lettem, szinte most is "beleborzongok")! És ahogy annak lennie kell, az akkor ifjú titán, Vivian Campbell is bemutatkozik szépen. Vinny Appice, akit ekkora már "jól" ismertünk a Sabbath-ból, ugyanazzal a vehemenciával és jellegzetesen feszes stílussal "produkál", Jimmy Bain pedig, mint szerző is "jeleskedik". A második s egyben címadó Holy Diver a Rainbow és Black Sabbath érából idéz, már ami az intrót és a monumentalitást illeti, balladisztikus dal, középtempóval, melyben Dio kiélheti és "megfitogtathatja" már eddig is elismert tehetségét. A Gypsy-ben Vivian brillíroz, amúgy egy "teljesen átlagos" rockdal, ám az ének rendkívüli energiákról árulkodik. A lemez negyedik szerzeménye, a Caught In The Middle sem "lóg ki" a sorból. Szinte "klasszikus" gitártéma kíséri Dio gyönyörű hajlításait, a verzében egy "pillanatnyi leállás", pontosabban ritmusváltás szinesít, talán eközben a legélvezetesebb az ének, míg a refrén - mintha már hallottuk volna (és még hallani is fogjuk) egy párszor - fülbecsengő. Egy igazi csodával folytatódik a "sor", a Don't Talk To Strangers, igaz egy kicsit "magasan" nyit (élőben sokkal szívszorítóbb a nyitány), ám amikor rátér a "bólogatós" részre, na igen - most ismét háziszárnyasnak érzem magam! -, ez az, amit mindig szívesen hallgat a rock fanatikus! A dobok feszesek, szinte géppuskaszerűen pörögnek, a gitár végig húz, az "önmutogatás" is szépre sikeredett és a pillanatnyi visszatérés is remek. Miután ismét kibontakozik a "gyorsabb" téma, Vinny-nek is jut egy kis "hely", aztán vége..., sajnos! Mintha hagyták volna Appice továbbjátszani, az ő "virgájával" nyit a Straight Through The Heart, ami ismervén a
későbbi dalokat, Dio igazi névjegyét adja, igaz a "múltat" itt sem lehet letagadni! Az Invisible kezdése egy kicsit "gyengécske" vagy inkább még '83-hoz képest is "öregecske" érzésem szerint, de ahogy belecsapnak az urak, az már több mint megnyugtató! Határozott "galopp" az alap, Iommi "szelleme" lebeg az éterben, de nincs is ezzel semmi baj, az intro-tól eltekintve bármikor szívesen meghallgatnám élőben is (Campbell szólója itt is rendkívül erős és a dal végére is maradt az energiából)! A Rainbow In The Dark is a Dio "slágerlista" örök darabja, nem véletlenül. Bár egy kicsit "bárgyú" mai füllel a billentyűbetét, nem tudok jobb szóval élni, telitalálat! Szinte tudja-érzi a rockbarát, hogy mi következik a dal
első hallgatásakor (nyilván sokan már nem is emlékeznek, ez mikor is volt?!), tökéletesen kivitelezett "chart" szerzemény, az Egyesült Államokban a 14. helyre tornázta fel magát a rockdalok versenyében! Az album zárásaként egy rendkívül izgalmas darab tűnik fel, a Shame On The Night. A maga lassú, kissé "sötét" tónusában ismét helyet kap az énekhang (vajon miért is? - ha-ha!), a keretes szerzemény köztes részében és a csodás végkifejletben is lenyűgöző Dio és végre "megjön" a "gonosz hangja" is!
Részemről ez a kedvenc! Egy kis utószó: Talán Dan Brown, A Da-Vinci kód szerzője is Dio rajongó lehet? Persze ez csak feltevés, inkább csak vicc, ám a dolog lényege a zseniális előadó nevében és annak megjelenésében rejtezik. A mester "logo"-ját mindenki ismeri, de olvasta-e már valaki megfordítva? Ha valakinek kétsége támadna, a felirat a "Devil" szócskát rejti! Hogyan lesz az "Isten"-ből maga a "Gonosz"! Még egy kis utószó: Voltam oly "szerencsés", hogy a Black Sabbath - Mob Rules albuma kapcsán is kifejthettem érzéseimet, most abba az "áldott" helyzetbe kerültem, hogy a MESTER első szólólemezével kapcsolatban is írhattam pár sort. Nagy öröm volt a számomra, remélem, a kedves olvasóból is hasonló "elfogultságot" vált ki ez a kis "szösszenet"! A Holy Diver örökérvényű darab - az önmagáért beszél, hogy a megjelenés évében a "UK Album Charts"-on a megtisztelő 13. helyig "kúszott" fel -, minden hardrock rajongó polcán ott a helye! A fantasztikus dalok:
1. "Stand Up and Shout" (Dio, Jimmy Bain) - 3:06
2. "Holy Diver" (Dio) - 5:51
3. "Gypsy" (Dio, Vivian Campbell) - 3:39
4. "Caught in the Middle" (Dio, Vinny Appice, Campbell) - 4:14
5. "Don't Talk to Strangers" (Dio) - 4:53
6. "Straight Through the Heart" (Dio, Bain) - 4:31
7. "Invisible" (Dio, Appice, Campbell) - 5:24
8. "Rainbow in the Dark" (Dio, Appice, Bain, Campbell) - 4:21
9. "Shame on the Night" (Dio, Appice, Bain, Campbell) - 5:20 És akik előadták ezt a nagyszerű albumot:
Ronnie James Dio (ének)
Vivian Campbell (gitár)
Jimmy Bain (basszusgitár és billentyűs hangszerek)
Vinny Appice (dobok) Iron Maiden: Piece Of Mind Egy új korszak kezdete! Talán így jellemezhetném az Iron Maiden "történelem" ezen darabját. A Piece Of Mind több szempontból is különleges a banda életét tekintve. Itt mutatkozik be a mai napig is oszlopos tag, Nicko McBrain dobos, a zenekar úgy dönt, hogy intellektuális, szinte tanító jellegű szövegeket "applikál" a dalokba, a zenekar majd minden tagja - kivéve az "újoncot" -, mint szerző is bemutatkozik és egy tisztább, élesebb, nevezhetjük "karcosabb" hangzást kitűzve célul, majdnem tökéletes albummal rukkol elő! Azt is megkockáztatom, hogy 1983-tól számíthatjuk a sikeres, világsztárrá "cseperedő" banda "születését" (nem mintha az "elődalbumokkal" bármi bajom lenne, sőt...)! Az AC/DC mellett ők voltak számomra az első igazi szerelem, mely a mai napig is tart, a banda létrehozott egy olyan "kultuszt", mely örökérvényű és letagadhatatlan! Ha dalaikat nem is tekintem, de a "közeg" - gondolok itt a lemezborítók "mívességére", a színpadi megjelenésekre (mely igaz, "csak" a Powerslave turnéján teljesedett ki), a tagok egyéniségére, hihetetlen zenei tudásukra -, melyet létrehoztak, a legnagyobbak közé emelték őket! Aki nem ismeri el a csapatot a "brit HM újhullám" szerves részeként, azt nem is értem...!!! A dalokról nem kívánok külön-külön említést tenni, valamennyi rendkívül erős, karakteres darab, megunhatatlan (személy szerint bármikor, újból és újból szívesen hallgatom az albumot), korszakalkotó, bátor leszek: ZSENIÁLIS! A történelem és a kultúra, mint "téma", rendkívül szerteágazóan jelenik meg a szövegekben, direkt nem részletezném, hogy milyen alkotások adták az alapötleteket (jómagam írásban vagy képes-hangos felvételen valamennyit magamévá tettem és a kedvenceim között tartom számon), mert talán így azok is - akiknek eddig nem "tűnt fel" - hasonlóképpen "járnak el", mint én. Mindenkinek jót tesz egy kis "kutatómunka"! :o) Szinte egész, eddigi életemet végigkísérte (csak úgy, mint a továbbiak) az album, kézközelben kell, hogy legyen, mert bármely pillanatban "beugorhat", hogy most erre van szükségem! Még kislányom (aki alig múlt 10 éves) is elsőként ezt a lemezt emelte le a polcomról (persze, mivel nem ajánlottam, így lehet, hogy a borító különlegessége miatt), hogy az élmény részese legyen. Ezzel arra szeretnék csak rámutatni, hogy abszolút hallgatható, slágeresnek ugyan nem mondanám (talán csak a Flight Of Icarus - hogy "tolták" Ripper-ék a Beyond Fear bulin?! - esik ebbe a körbe), de a "kemény" zenét kevésbé kedvelők számára is befogadható, élvezhető alkotás. A zenekar tagjai, minden kétséget kizáróan, egytől-egyig egyéniségek, Bruce Dickinson szédületes frontember, igaz, hangja a koncerteken már rég nem az "igazi", de tudása, mozgása, kapcsolatteremtő készsége a közönséggel elvitathatatlan (személy szerint szólómunkáit is nagyon kedvelem)! A "főnök" Steve Harris hangszerének ma is elismert mestere, s mint alkotó, zeneszerző, több száz "követ épített a kemény rock templomának falaiba". A Dave Murray - Adrian Smith "páros" pedig, mintha testvérek volnának - bár stílusuk különbsége azonnal érzékelhető -, a mai napig is olyan összhangban (kedves Janick, ezer bocsánat!) játszanak, mely utánozhatatlan! Egy alkalommal, Tibusz barátommal cserélve eszmét, arra a megállapításra jutottunk, hogy igen kevés "páros" van a világon (talán csak a Tipton - Downing "duett"-ről mondható el ugyanez), mely ennyi és ilyen csodás gitárszólóval ajándékozta meg a közönséget. Igaz, a hátsó traktusban ülő "úriember" mára tán kissé megfáradt (legutóbbi albumukról, melyre a "progresszív" jelzőt aggatták, épp a "kezdettekkor" oly zseniális "virgákat" hiányolom), de valódi őrült fazon, a maga nemében stílusteremtő teljesítménnyel. A Piece Of Mind-on való bemutatkozása s a további szereplése is a legnagyobbak közé sorolja őt!
Nem hiszem, hogy volna oly olvasó, aki még nem találkozott ezzel az albummal, ha mégis, tegye a magáévá, érdemes!
Egy kis statisztika: A Piece Of Mind többszörös arany-és platinalemez, csak az Egyesült Államokban több mint egymillió példányban kelt el! Annak tükrében, hogy egy klasszikus brit HM csapatról van szó, "no comment"! A track lista: 1. "Where Eagles Dare" (Steve Harris) - 6:10
2. "Revelations" (Bruce Dickinson) - 6:48
3. "Flight of Icarus" (Adrian Smith, Dickinson) - 3:51
4. "Die with Your Boots On" (Smith, Dickinson, Harris) - 5:28
5. "The Trooper" (Harris) - 4:10
6. "Still Life" (Dave Murray, Harris) - 4:53
7. "Quest for Fire" (Harris) - 3:41
8. "Sun and Steel" (Dickinson, Smith) - 3:26
9. "To Tame a Land" (Harris) - 7:27 Iron Maiden ('83): Bruce Dickinson - ének
Dave Murray - gitár
Adrian Smith - gitár
Steve Harris - basszusgitár
Nicko McBrain - dobok Mercyful Fate: Melissa A Mercyful Fate kétség kívül a skandináv metal élet legidősebb és legprominensebb képviselője. Az 1980-ban alakult zenekar a heavy metal egy új dimenzióját nyitotta meg. Zenéjükben ugyan felfedezhetőek a Judas Priest és a Saxon hatásai, de szövegviláguk azonban olyan mértékben foglalkozik az okkultizmussal mint azelőtt senki. (Sokan illetik zenéjüket a black metal jelzővel is, ami ne baj, de ha a Mercyful Fate a black metal, akkor a Marduk és társai micsoda? Szóval lehet vitatkozni, én leginkább csak az okkult heavy metal kifejezést használom.) Frontemberük King Diamond (igazi neve Kim Bendix Pedersen) hangja pedig méltó társa az elég elborult szövegeknek. Nem is beszélve az Alice Cooper "feeling-es" arcfestésről. Diamond hangját lehet utálni és lehet imádni. Középút nincs. Elképesztő magasságú sikolyok, károgások, hörgések és "normális" éneklés is megtalálható nála. Egyszóval a metal egyik legeredetibb frontembere. De persze nem szabad megfeledkezni egy korszakalkotó gitáros kettősről, akik számos zenésznek mutattak utat, pazar ötletes játékukkal. Ők Hank Shermann (René Krolmark) és Michael Denner voltak. Kevés zenekar tudhat a magáénak két ilyen kaliberű gitárost. De a dobos Kim Ruzz és a basszer Timi "Grabber" Hansen által alkotott ritmusszekció játéka is kiemelkedik a mezőnyből.
1982-ben egy EP-vel jelentkezett a társaság, majd 1983 októberében megjelent a máig legjobb albumuk, a Melissa. (Az igazság kedvéért meg kell említeni, hogy 1981-ben 2 demot is készített a csapat, amin olyan slágerek találhatóak, mint a Curse Of The Pharaohs, Return Of The Vampire vagy a A Corpse Without Soul.)
A Melissa "csak" 7 számot tartalmazott, ez a 7 azonban mind igazi mestermű Gyémánt Királytól és csapatától.
A lemezt nyitó Evil rögtön egy örökéletű klasszikus. Csodásan együtt dolgozó gitárok, olyan elképesztő szólókkal, amiktől futkos a hideg az ember hátán. A dal felépítése is ötletes, hol száguldóan gyors, hol középtempós, egyszerűen zseniális.
A második dal is nyugodtan nevezhető halhatatlan slágernek. A Curse Of The Pharaohsban ismét riff-bombát kapunk az arcunkba, a kiváló szólókról már nem is beszélve. Diamond előadásmódja fenomenális, itt nem sikítozik annyit, nem énekel olyan elképesztő magas hangokon, de ez a nóta így jó, ahogy van.
A lemez következő szerzeménye az Into The Coven, ami egy igen ízes gitártémával indul, lassú, melancholikus szólózás, majd jön egy újabb riff mestermű, egy nagyon jól eltalált, headbangelésre ingerlő tempó. Itt már előjönnek az elképesztő magasságú sikolyok, amik nagyban felelősek azért, hogy én megszerettem a heavy metalt.
A negyedik nóta egy Saxon-os érzetű gitártémákat felvonultató szám, az At The Sound Of The Demon Bell, amit King sátáni hangjai és az eléggé összetett ritmusképlet azért kellőképpen megkülönböztet a brit heavy metal óriásától.
A Black Funeral egy újabb himnusz a sötétség hercegének, szövegéért megérne egy "csak szülői felügyelet mellett hallgatható" minősítést, a zene azonban egy lüktető, igazán erős metal szerzemény.
A Satan's Fall egy több mint 10 perces monumentális alkotás, kegyetlenül jól összerakott dal, a tempók váltakoznak, akár az évszakok (van itt már-már speed téma, balladisztikus lassúság is), a hangszeres szekció brillírozik, ennyi jó gitártémát egy számba nem is tudom, hogy tudtak összehozni, más zenekarnak egy lemez alatt nem sikerül ez.
A záró Melissa egy lassabb, "nyugalmasabb" tétel, pihentető lezárása a történetnek.
Nem is tudom mit kéne mondanom még erről a lemezről és erről a zenekarról. Egy korszakalkotó, sokra hivatott csapat született meg Dániában, és a Melissával egy olyan lemezt rakott le az asztalra, ami bátran példaértékű lehet az utókornak. Egy percig sem unalmas, változatos dalok követik egymást, amiben a zenészek hatalmasat produkálnak. Ha van zenekar, amiért én szeretem a heavy metalt, akkor az a Mercyful Fate. Ezzel azt hiszem, ki is fejeztem viszonyomat Diamond mesterrel és csapatával. Metallica: Kill' em All "... mi soha nem állunk meg, soha nem hagyjuk abba
Mert mi vagyunk a Metallica" (Whiplash - szabadfordítás) Igazán akkor figyeltem fel a Metallica nevére, amikor egy rádióműsorban (1989-90 táján) meghallottam, hogy egy csomó díjat bezsebeltek. Év gitárosa, dobosa, lemeze, meg ki tudja mi mindent. Figyeltem, és arra gondoltam, hogy aki ennyi díjat kap, az nem játszhat számomra jó zenét, hiszen akkoriban általában a "nyál" zenéket értékelték a médiában..., gondoltam akkor és le is zártam a témát, mivel az akkor általam sokat hallgatott bandákról (Accept, Iron Maiden) szó sem esett.
Ha akkor azt mondja valaki, hogy ez a banda lesz az, aki több mint 10 évig meghatározza a zenei ízlésemet, hát rendesen megmosolygom. Viszont így lett. ŐK lettek azok, akik mindig az elsők között szerepeltek nálam. Ha kérdezték ki a nagy kedvenc, akkor őket említettem többnyire elsőként.
Többször gondolkodtam rajta, próbáltam tárgyilagosan szemlélni a dolgot, hogy mi az a plusz, mik az a zenei újdonság, az a hangzás, szövegvilág, énekhang ami megfogott. Miért pont ŐK ??? Hosszú oldalakon lennék képes erről gondolatfüzéreket előállítani, de mit sem érnek... Hallgatni kell a lemezeket, és az magával ragad mindenkit, akinek affinitása van a metálzenéhez.
Az első négy lemezről nem tudok sajnos érzelmek nélkül írni, annyira hozzám nőttek, hogy egyre inkább érzem (most már harmadszorra esek neki ennek a cikknek is) esélytelen tárgyilagosan írni bármiről is velük kapcsolatban.
Éveknek kellett eltelni, hogy a kocsiban tudjam hallgatni lemezeiket, mert annyira elvonja a figyelmem, hogy közveszélyessé válok a közlekedésben. Igazság szerint az első 10 éves termésüket mind a mai napig ritkán hallgatom közlekedés közben (még tömegközlekedésen sem szívesen hallgattam fiatalon, mert hülyén néz ki, ha valaki folyamatosan bólogat a metrón, és közben mormolja a szöveget, vagy dúdolja a zenei témákat). Nézzük az első fémesen csillogó csiszolatlan gyémántot '83-ból, de előtte egy kis történelmi összefoglaló, azoknak akik nem ismerik a zenekar történetét. A Metallica történetét számos helyen részletezik, magyar és angol nyelven egyaránt, de pár dolgot meg kell említeni. Csak így lehet teljes az első lemezről írt "eszme-búrjánzás".
Hogy ne a saját kútfőmre támaszkodjak, a Metallica honlapot és egy három részes Metallica sztorit hívtam segítségül a Metal Hammer/Metallica Hungarica szaklapból (1992 április környéki számok. Sajnos csak a kivágott lapok maradtak meg abból a 3 számból...). 1981 -ben egy Dán srác, név szerint Lars Ulrich, aki az európai underground bandák nagy fanatikusa volt, újsághirdetésen keresztül ismerkedett meg egy bizonyos James Alan Hetfield -el.
"Lars hatására James is beleásta magát az európai bandákba...és ezzel megszületett a Ulrich/Hetfield kooperáció. Persze előbb nevet kellett találniuk maguknak, de csupa klisés ötlet jutott eszükbe...míg haverjuk Ron Quintana meg nem említette Larsnak, hogy induló HM fanzine-jéhez nevet keres... A lehetséges nevek között Lars meglátta a Metallicát, és ezek után más dolga sem volt, mint Ront rábeszélni egy másik névre. Így lett a fanzine Metalmania és a banda neve Metallica... A logot James rajzolta meg és így már csak társakat kellett találniuk."
Két rövid gitáros próbálkozás után ..."1982 januárjában kerül a csapatba a nagyszájú Dave Mustaine, James barátja, újsághirdetés útján. A bőgős posztjára Hetfield szobatársa Ron McGovney állt be, akit James tanított meg az alapfogásokra."
Egy rövid ideig James csak énekelt, de mivel nem találtak megfelelő gitárost, magához ragadta a ritmusgitárt.
1982 "Júliusában került rögzítésre a No Life 'Till Leather demó, amely egyike a HM történelem leghíresebb demóinak. A korábbi nóták újra felvett változatai mellett a Seek and Destroy, a Metal Militia és a Phantom Lord hallható rajta. Az egész underground világ visszhangzott a banda nevétől! Az amerikai csapatok mind sápadtnak tűntek a Metallica intenzitása mellett, sőt a banda még az európai csapatoknál is európaibban szólt! Senki sem volt sem gyorsabb, sem agresszívebb náluk!"
"1982 augusztusában a Trauma a Violation társaságában nyomult az LA-i Whiskey-ben, James és Lars pedig leugrott megnézni a világ leg headbangelősebb bőgősét. A srác neve Cliff Burton... "szarok -rá hozzáállás, hippi kinézet, bőszárú farmer, hosszú haj és bámulatos bőgőjáték jellemezte a színpadon bevaduló srácot, akinek esze ágában sem volt beszállni a Metallicába, hiába nyaggatták Larsék."
Végül mint ismeretes Ron-nak mennie kellett, és helyét Cliff vette át, igaz kemény feltételt szabott... A Metallica-nak San Franciscoba kellett költöznie, ez 1983 február közepére megtörtént.
"Sajnos, Dave Mustain és a többiek kapcsolata nem alakult felhőtlenül. Míg korábban csak próbák, fellépések alakmával találkoztak, addig most szinte napi 24 órát töltöttek együtt. Ez túl soknak bizonyult, Dave szeszélyes volt. Sokat ivott."
Mivel a bandát New York -ba hívta Johnny Zazula, koncertezni és a saját alapítású Megaforce lemezkiadójával szerződtetni a Metallicát és kiadni az első nagylemezüket. A csapat buszra szállt. Ott született meg a döntés, hogy Dave-et kiteszik a csapatból. Az új gitáros Kirk Hammett lett az Exodus-ból.
"1983. május 10 és 23. között került sor az első lemez, a Kill' Em All felvételeire, amely július végére látott napvilágot." (Pontosabban:1983.július 25.) Beindult a 100% -os koncertláz, olyan előzenekarral mint pl.: az Anthrax.
1984 elején jöttek át először Európába, ahol szintén nagy sikereket arattak. Ugyan most a CD-t helyezem be a CD játszóba, de már előkészítettem az asztalra a Kill'Em All bakelit változatát is. Azt csak szigorúan akkor hallgattam, amíg átvettem annak idején kazettára az albumot. Nehogy elkoptassa a tű a barázdákat! J
Play gomb és indulhat az igazi METAL küzdelem a Hit the Lights-al!
A kezdést nem bonyolították el. Egyszerűen csak felkeverték a hangszereket, izmos lábdob rész, pengető végighúz a húrokon és ZÚZÁS, ami belefér (ha te most nagyon fiatal vagy és SlipKnot-on nőttél fel, akkor csavarj vissza a naptáradon 24 évet, szóval olyan zúzás).
Ez a lemez ösztönös, ez már az első számnál látszik. Nem töltöttek el hónapokat a felvétellel, és hát James hangja... inkább idézek a már említett Metal Hamerből:
"Annak ellenére, hogy a banda nagy sikereket aratott Európában, nem voltak biztosak benne, hogy Hetfield anti-hangjával messzire jutnak Amerikában és ezért elkezdtek filózni azon, hogy bevegyenek-e egy énekest. Természetesen a csapat kedvenc front emberére John Bushra gondoltak az Armored Saintből..." Elképesztő fejlődésen ment át a hangja James-nek, és hatalmas szerencse, hogy nem találtak énekest. Ahogy elkezdődik az első dal, szinte hihetetlennek tűnik, hogy 10 év elteltével felénekelte a Nothing else matters nótát, de ne szaladgáljunk az időben!
Szóval James hangján túllépve, sebes basszusfutamok, stabil fix két lábdobos ritmus, egyszerű, energiától duzzadó, súlyos, erősen torzított gitár, remek gitárszóló és James üvöltözése. Határtalan agresszivitás, szétrobbantják a termet, belépnek az agyunkba hogy a szövegre utaljak.
2. dal, The four horsemen. Reszelés, igazi lovaglás a 4 halált hozó lovassal, akik elveszik az életed.
Nem tudom hányszor halottam, de még mindig magával ragad ez a ritmus.
A mélyebb Metallica ismeretekkel rendelkezők tudják, hogy ennek a dalnak a Mechanix volt az eredeti változata, Mustain jelentős részt vállalt a dalszerzésben, nagy kedvenc az is, de a szöveg itt jobban bejön nekem, valamint a ritmus is jobban fekszik számomra, mint a kicsit gyorsabb elődnél. Csak ismételni tudom magam. Őserő van ebben a számban is, egyszerű ritmus, súlyos riff, ami iszonyatosat üt! Ha hallgatom ezt a lemezt, mindig eszembe jut, hogy nagyon egymásra találtak ezek a srácok, pedig itt még Kirk nem volt túl régen tag.
A súlyos zenei témák száguldozása mellett, a szövegekben el-el bújik pár örök igazság is, csak úgy könnyedén, hogy passzoljon a zenéhez:
"...A születésed napjától haldokolsz
Tudod, ezt mind kitervelték..."
Motorbreath a folytatásban, emlékezetes basszus témával.
"Ne állj meg semmiért! Teljes sebességgel, Vagy sehogy!
Elsöprök mindent, ami az Utamba kerül."
Ez az idézet (szabad fordításban) össze is foglalja a számot!
Nincs pihenés, gyilkos tempó, ismét magvas gondolatok az életről. Nagyon a magaménak érzem a szövegek tartalmát, akár az a pár millió ember, aki megvette a lemezt.
Negyedikként Jump In the Fire. Hát ez sem egy bulizós, rock csajszis, gyertek érezzük jól egymást dal:
"Szememben pokol, ereimben halál
Közelít a vég
Emberek agyán élek
És lelkükből táplálkozom
Minden hívem kiáltva keres
És mindig engedelmeskedik"
Merően eltérő szövegvilág a kortárs rockzenét játszó együttesektől, megtámogatva egy egyszerű, dallamos, pusztítóan gyors, de nem öncélú fűrészeléssel. Minden dalhoz írtak szólót. Nem is rosszat!
Pulling theet - Cliff Burton basszus szóló. Nem lehet eleget hallgatni. Ma is nehezen hiszem el, hogy egy 4 húros basszusgitárral fel lehet játszani egy ilyen dallamot!
Persze a basszus is be van torzítva, amennyire csak lehet. Ebben is különböztek a többiektől, egyedi hangzásvilágot alakítottak ki, ami azonnal felismerhetővé tette a Metallica dalait, gyakorlatilag pár taktusból.
Ezt az instrumentális dalt összedolgozták a Whiplash évtizedeken át koncertek százain játszott dallal.
Középiskolában ez volt az első dal, amit elkezdtem lefordítani. Nem értettem miről szól, csak érzetem a zenéből, hogy iszonyatos energia van ebben a szürkeállomány rombolásban. Ez a zúzás mindenkiben megemeli az adrenalint!!!
Isten irgalmazzon a szomszédoknak, ha ezt fülhallgató nélkül hallgatom!
Nem kell különleges gitártudás a dal megtanulásához, csak tehetség ezt megírni, és úgy eljátszani, hogy az őrületbe kergeted a hallgatóságot.
Adrenalin áramlik az eremben! Akárhányszor hallgatom!
Phantom lord a következő track, melyben "lesújt a megsemmisítő metál"!
A dal végére kis bontott akkord enged egy kis lélegzetvételnyi pihenést, hogy a végén egy igazán gyilkos szólóval köszönthessük az Fantom Urat.
No remorse -al tovább. "Csak az erős aki életben marad, a gyengébb fajt megmenteni nem kell, és ezért ne érezz bűntudatot!" Durva mondanivaló, durva zene!
Eddigi zenetörténeti tudásom szerint a trash/ speed zene alapja ezen a lemezen van. Minden dal egy új sújtás azzal a bizonyos zenei bárddal.
Elég hangerőt használva, tényleg egy igazi agytekervény kiegyenesítő gyalulásban lehet részünk, hogy a dal végére még nagyobb sebességre kapcsolva egy új dallam kerüljön a hallójáratunkba, véres képekkel, ahol közeledik a vég mindenkiért, és nincs bocsánat!
Seek and distroy! És ismét egy kérdés bennem, hogyan lehet ennyire egyszerű témákat ennyi energiával párosítva megalkotni?
A közel hét perces dal végén ismét lehet fokozni a sebességet, az alap téma egy romboló gitárszólóba csap át, amely elősegíti, hogy agyunkban tényleg a gyilkolás szelleme lobogjon!
Metal Militia szerzeménnyel zárul az első lemez, amely szintén a metál zenét dicsőíti, az akkori kor végletéig fokozott zenei sebességgel.
Számomra a lemez lényegi mondanivalója, üzenete ennek a szerzeménynek szövegében található:
"Mind hasonlóak, s ezért egyek vagyunk
Egy célért harcolunk
Bőr és fém az egyenruhánk
Megvédjük amik vagyunk
Összegyűlünk, hogy kiálljunk a világ ellen
A heavy metal zenénkkel
Szétküldjük az üzenetet mindenkinek"... Ne feledjük, 1983-at írunk... Ma valószínűleg bukást hozna ez a szövegvilág, akkor egy siker kezdetét hozta, annak ellenére, hogy a depresszív témák rétegzenét sejtettek. Rétegzene is lett ez a lemez, jó vastag rétegnek a zenéje J! Összegezve a lemezt, az agytekervény-simító zene thrash-metal alapmű, a szenvedélyes ritmusok és magával ragadó gitártémák, dallamváltások azok, amik frenetikussá teszik az albumot.
James hangjára kicsit visszatérve, szerintem ez a lemez így egész! 1983-ban ez volt a Metallica, és ezekhez a trash-metál durvulásokhoz illik ez az előadásmód és a még képzetlen hang. Ennek az akkor kezdő bandának, fiatal, energiától duzzadó tagjai hitelesek minden számban. Nem vonhatja kétségbe senki, hogy a "négy lovas" a metál létjogosultságáért küzdött, nem kevés sikerrel! Dalcímek:
HIT THE LIGHTS
THE FOUR HORSEMEN
MOTORBREATH
JUMP IN THE FIRE
(ANESTHESIA)-PULLING TEETH
WHIPLASH
PHANTOM LORD
NO REMORSE
SEEK & DESTROY
METAL MILITIA Hivatalosan megjelent maxik:
Whiplash; 4 számos amerikai maxi - 1983
Jump in the fire; 3 számos európai maxi - 1983 A lemezen hallható metál-pusztítást a következő felállásban játszották fel:
James Hetfield - gitár és ének
Lars Ulrich- dob
Cliff Burton - basszusgitár
Kirk Hammett- gitár Mötley Crüe: Shout At The Devil Ezekilencszáznyolvanháromban a Mötley Crüe kiadta azóta is legsikeresebb albumát, a rajongók által csak Shoutnak nevezett korongot. Ha tehetek egy személyes megjegyzést, nekem az első, még magánkiadásban piacra dobott Too Fast For Love mindent visz. Persze vannak, akik a Girls, girls, girls-re, vagy a Dr. Feelgood-ra esküsznek, és valószínű ez az, ami életben tartotta és tartja a csapatot máig is. Egy kétségtelen, a legismertebb és legnépszerűbb munkájuk ez. Mielőtt a hallhatókkal foglalkoznék, engedtessék meg egy kis kitérő a látottakra. Egy dolog, ami számomra már akkor és most is nevetséges. Soha nem értettem, hogy ehhez a zenéhez miért kölcsönözték a vad, néhol sátánista külsőt. Lehet, hogy csak ez a jelmez maradt a kölcsönzőben éppen akkor? Biztos nem. Mint azt tudjuk a Mötley Crüe csapatát a KISS-es Gene Simmons-hoz közelálló menedzsment, fedezte fel, és futatta is be a világhírnév felé. Valószínű ez is egy koncepció volt. (mint ahogy az azóta is használt make-up is). Egy viszonylag lágyabb rockzenével is elérni az Európában akkor már tomboló keménységet. Sikerült. A Mötley Crüe zenéje olyan hamar ismert lett, hogy a Shout már az a lemez volt, amit vártunk és kerestünk a lemezboltokban. No és még egy kis adalék. Sajnos az akkori rendszer miatt esélyünk sem volt látni a csapatot, mert mint tudjuk, szinte elképzelhetetlen volt, hogy az amerikai mocsok eljuthasson a jól nevelt ifjúsághoz, ráadásul hivatalos dvd kiadvány sincs az ekkori időkből, viszont néhány éve hozzájutottam egy felvételhez, ami 1983-ban készült a US Fesztiválon. Ha egy szóval akarnám jellemezni, akkor annyit mondanék, borzalom. Ennyire rosszul és hamisan embert egy ilyen eseményen talán nem is hallottam énekelni. Áldom a sorsot és szertett pártunkat, hogy ezt akkor nem kellett végigszenvedni. Egy világ omlott volna össze bennem. No, mondjuk Vince Neil élőben azóta sem egy nagy penge, de legalább már hallgatható. Viszont egy kétségtelen, egymillió énekes közül meg lehet ismerni a hangját, mint ahogy a Mötley zenéjét is. Persze itt is megoszlanak a vélemények, mert van, aki John Corabi-ra esküszik. Szerintem, ez legyen egyéni ízlés kérdése. Nekem a Crüe Vince Neil, Nikki Sixx, Tommy Lee és Mick Mars. És hogy milyen a lemez? Alapmű! A Mötley Crüe igazi arca. Valószínű, ha egy koncerten le kéne játszaniuk egy az egyben egy lemezt, akkor biztos ezt választanák. Talán észrevették Kedves Évtizedelő Olvasóink, én nem szoktam belemenni ezen albumok taglalásába, mert úgy érzem, hogy már mindent leírtak elődeim sokszor ezekről a lemezekről és nem is szeretném ennyi év után kritizálni őket. Sőt, erről az albumról még számokat sem tudok kiemelni, annyira egységes. Ha valaki nem hallott még Mötley Crüe-t, ezt az albumot szerezze be elsőnek. Ráadásul a pár éve kiadott remaszterizált cédé változaton bónuszként felkerült a Shout The Devil, Lookcs That Kill és a Hotter Than Hell (ez nem került fel az albumra) demo verziója is. Érdekes! 🙂 Főleg, ahogy Vince énekel rajta! Összegezve a Shout The Devil az amerikai rockzene (és ezen lehet persze vitatkozni) egyik alapműve.
Legutóbbi hozzászólások