Végre magyar rockzene az éterben: Rádió Rock 95,8 – Beszélgetés Vörös Istvánnal és Kalácska Gáborral

írta CsiGabiGa | 2016.04.26.

A rádió és a televízió a mainstream popkultúrát támogatja. Lehet arról vitatkozni, hogy követik a közízlést, vagy éppen formálják, de az biztos, hogy a rockzene alaposan háttérbe szorult. A ’80-as, ’90-es években az MTV (a Music Television, de a Magyar TV is) ontotta magából a rockzenekarok videoklipjeit, a Sláger Rádión pedig egészen 2009-ig szóltak a régi rockslágerek, azóta azonban szinte mindenünnen száműzték ezt a műfajt. A zenehallgatási szokások átalakulásával, a lemezeladások drasztikus csökkenésével válságos helyzetbe kerültek a zenészek: az élő fellépések jelentik a fő (vagy szinte kizárólagos) bevételi forrásukat, de hányan mennek el a koncertekre, ha csupán az internetes közösségi oldalakon keresztül tudják magukat népszerűsíteni, mivel a rádió és a televízió „elhallgatja” őket. Vörös István 2012-es kirohanásával felkavarta ezt az állóvizet. Rockzenész szakszervezet alakult, megannyi sikertelen helyi próbálkozás és internetes rádió után most úgy tűnik, lesz végre egy olyan frekvencia, ahol jórészt magyar rockzene szól majd.

Hard Rock Magazin: Vörös István, aki a Prognózis zenekarban lett országszerte ismert a ’80-as években, majd a ’90-es években Vörös István és a Prognózis néven lépett fel. A 2000-es évektől kezdve saját nevén, stabil háttércsapattal dolgozik. Ám most nem a zenéjéről szeretném kérdezni, hanem mint a jövő hónapban induló Rádió Rock egyik tulajdonosával, alapítójával – vagy nem is tudom, hogy kell mondani – beszélgetnék. Látod, már ez is egy kérdés! Mi vagy te? Tulajdonos? Rádióalapító? Működtető? Üzemeltető? Ötletgazda?

Vörös István: Tulajdonképpen mindenből vagyok valamennyi, hol több, hol kevesebb. Az egész 2012-ben kezdődött, azzal az ominózus interneten keringő beszólásommal a Hangfoglaláson.

HRM: Igen, te már a 2012-es Hangfoglaláson kifakadtál a közszolgálati média ellen, hogy a Petőfi Rádió az adófizetők pénzéből kizárólag a nekik tetsző – többnyire alternatív – zenekarokat preferálja. Nem sokkal ezután, 2012 decemberében alakult meg a MaRock, a Magyar Rockzenészek Egyesülete, melynek elnökhelyettese vagy. A sajtónyilatkozatotok alapján amolyan rockzenész szakszervezetnek indultatok, ehhez képest elég merész váltás egy rockrádió beindítása. Ha jól tudom, Németh Gáborral – aki amellett, hogy a Dinamit és a Skorpió dobosa, a MaRock elnöke is – együtt vagytok a rádiófrekvenciát elnyert cég tulajdonosai. Szerinted volt összefüggés a kirohanásod és aközött, hogy most magyar zenei tematikájú rádióra írtak ki pályázatot?

VI: Tarthatatlan volt az az állapot, hogy a rock műfajt – 3-4 produkciót kivéve – teljesen kiszorították a médiából. A többieknek zárt ajtó jutott, és mindenki vegetált. Mi kitartottunk, és a műfaj életre keltését, felvirágoztatását egy rádió létrehozásában láttuk. Itt minden mindennel összefügg.

HRM: Úgy tudom, a 95,8-as frekvenciát 82 millióért hirdették meg azzal, hogy 80%-ban magyar zenét kell sugároznia. Kinek az ötlete volt, hogy ebbe bele kéne vágni? Vagy olyan „dafke mutassuk meg” elhatározás volt?

VI: Közös ötlet volt, amely persze már nagyon a levegőben lógott.

Kalácska Gábor: Ez egy többszörös félreértés, és jó is, hogy szóba került, mert legalább lehet tisztázni. A 82 millió éves díj lenne, csakhogy az általad említett magyar zenei kvóta miatt a rádió közösségi minősítést kapott, így ezt a díjat nem kell megfizetni.

HRM: Ha már közbeszólt, itt az ideje, hogy bemutassam másik interjúalanyomat is. Kalácska Gábor programigazgató neve nem cseng annyira ismerősen, mint Vörös Pistié, mert a programigazgatók nincsenek reflektorfényben. És ha azt mondom, hogy Betty Monroe, a Disco Express glam rock zenekar énekese? Na, az már sokaknak mond valamit! A Sláger Rádióban voltál műsorvezető-zenei szerkesztő, majd a helyébe lépő Neo FM-nél már programigazgató. Sajnáltam, hogy az a zenei vonal véget ért. Ám a Juventus az utóbbi időben szintén ebbe az irányba mozdult el, fél éve át is keresztelték Sláger FM-re. Ott is te voltál a programigazgató. Mennyire volt a te érdemed, mennyiben tudtad irányítani ezt a fajta zenei iránymódosulást?

KG: Nyilván volt benne részem, de egy profi cégnél ez nem a programigazgató személyes ízlésén múlik. Folyamatos piackutatás mutatja, hogy mit szeretnének hallani a hallgatók. Az, hogy az egykori Sláger Rádió zenéit játssza egy rádió, csupán annak a felismerése, hogy azok a dalok továbbra is népszerűek a hallgatók körében. A mostani kínálatukról nem nyilatkoznék, mert már nincs hozzá közöm, de azért érnek meglepetések még engem is.

HRM: Visszatérve a pályázatra: Voltak-e más jelentkezők a frekvenciára?

VI: Nem volt más jelentkező.

HRM: Amit ti vállaltatok, az szigorítás a kiíráshoz képest, hiszen a 80% MAGYAR (ezen belül magyar rock) zenéhez képest 80% MAGYAR ROCKzene sugárzását tervezitek.

VI: Magyar rockzenére volt kiírva a pályázat.

HRM: Nekem ebben az ügyvédi stílusú megfogalmazásban (magyar zene, azon belül magyar rockzene) benne van az is, hogy ha más jelentkező lett volna, nyugodtan nyomhatta volna a Petőfihez hasonlóan az alternatívokat, ha elcsöpögtet közte pár Tankcsapdát, és akkor ugyanott tartanánk, mint most.

VI: Mi 81%-ban magyar rockzenét fogunk játszani. Tudom, kezdetben nehéz lesz ezt a kvótát tartani, de bízunk abban, hogy minél több fiatal rockzenekar jelentkezik, hogy bemutathassák produkciójukat, és a nagy öregek is kitesznek magukért. Fontos, hogy sokak ízlését kielégítsük a soft rocktól a metalig.

HRM: Ez egy budapesti frekvencia. Mekkora lesz az országos lefedettsége a rádiónak? Nem lett volna egyszerűbb az internet korában egy internetes rockrádiót indítani?

KG: Ez egy nagyon nagy frekvencia, több mint 3 millió embert érünk majd el vele. Az, hogy pontosan meddig szól, majd akkor lesz biztos, ha már megszólalt. Egyszerűbb lett volna az internetes rádió, csak éppen a már említett felmérések szerint a magyar hallgatók (tehát azok, akik interneten rádiót hallgatnak) 90%-ban olyan rádiókat választanak, amelyek FM-en is szólnak. És nincs egyetlen olyan internetes rádió sem, amely hazai és sikeres lenne a földi sugárzású adókhoz képest.

VI: Igen, egyszerűbb lett volna egy internetes rádió, csakhogy a fő célközönségünk (30-60 között) még földi sugárzású rádióra van szocializálódva és nem mindegy, hogy kedvenceiket a hallgatók – akár véletlenül is – egy áruházban, fodrász szalonban, autószerelő műhelyben hallják, vagy külön keresgélni kell az interneten. Ez a rádió minimum 2,5, maximum 3,5 millió emberhez szól majd. Magyarország közepét lefedi Siófoktól Kecskemétig, Szolnokig, de a sugárzás elér Győrig is. Interneten pedig az egész világon fogható lesz.

HRM: Azért az igazi az lenne, ha „Hegyeshalomtól Záhonyig”, valamint „Gyulától egész Sopronig” fogható lenne. Lehet-e szó egy esetleges frekvenciabővítésről, ha sikeresen megveti a lábát a piacon a Rádió Rock?

VI: Legkorábban két év múlva.

HRM: Miből finanszírozzátok? Honnan sikerült befektetőket találni? El lehet árulni, hol van a rádió székháza? De főként az érdekel: hol tartotok az előkészületekkel? (Mert itt még nem sok látszik, csak a csupasz falak vannak, meg a falakból kilógó vastag kábelkötegek.) Mikor fogjátok elkezdeni a sugárzást?

KG: Május közepén tervezzük az indulást, jelenleg a stúdióépítés zajlik, és közben készülünk a műsorra is természetesen. Az Asia Centerben épül a stúdió, és már nagyon várjuk, hogy a stáb birtokba vehesse. A financiális oldal nem az én területem, de annyit elmondanék, hogy számos olyan partnerünk akad, aki tényleg nagyon várta már, hogy egy rockzenei rádió induljon Magyarországon.

VI: Reklámbevételek, támogatók. Ne felejtsük el, hogy ez egy hiánypótló rádió, melyre már nagy igény van legalább húsz éve! A szakemberek gőzerővel dolgoznak a stúdió kialakításán, május 14-re tervezzük az indulást. Most még nem sok látszik belőle, de gondolnád, hogy egy hét múlva itt már nyüzsgés lesz?

HRM: Milyen promóciót terveztek a rádió elindításához kapcsolódóan?

KG: Egyelőre a Facebook-oldalunk nyilvános, itt minden információt megtalál a kedves olvasó az indulással kapcsolatban. Miután láttam már néhány rádiót felépülni, így tudom, hogy biztosat csak akkor szabad mondani, ha már birtokba vettük a stúdiót. Így konkrét ötleteket csak akkor árulnék el, ha már tudom, hogy pontosan mikor szólal meg a műsor, hiszen annak függvénye is a dolog. De annyit elárulhatok: az a cél, hogy május végére mindenki tudja, hogy elindult a Rádió Rock a 95,8-on.

VI: TV, rádió, írott- és online felületek, de a rádió elindulásáról óriásplakátokról is értesülnek majd a hallgatók.

HRM: Milyen műsorok lesznek? Lehet erről kiszivárogtatni valamit előzetesen?

VI: 24 órában minden a rock körül forog majd. Lesz Rock-tojás, Rock-bogrács, Metálzóna, Vonzerő, Love Info, Életmű, stb. Minden, ami ehhez az életérzéshez hozzátartozik.

HRM: Lesznek-e interjúk, beszélgetések, mint a Juventusban, és ha igen, ugye nem szombaton hajnalban adjátok le, amikor mindenki alszik?

KG: Miután ez egy közösségi frekvencia, több terep jut a kulturális tartalmaknak. Így a válasz röviden: lesznek. A Juventusban sem csak hétvégén hajnalban voltak, itt is lesznek egészen hallgatott idősávokban is. Annyit mondok, hogy lesznek olyan tartalmak, amikre mindenki felkapja majd a fejét, a szó pozitív értelmében. Mivel a piacon is helyt kell állnunk, természetesen úgy készítjük a műsorokat, hogy versenyképesek legyünk, de bátran nyúlunk majd olyan formátumokhoz, amit nem mernek meglépni a kereskedelmi rádiókban.

HRM: Amikor átigazoltál ide a Juventustól, kiket hoztál magaddal? Lesznek-e tapasztalt műsorvezetők is, vagy csupa új arcot ismerhetünk majd meg?

KG: Mindenkit elhoztam, akit érdemes volt. Van egy összeszokott háttércsapat, akikkel még a Slágerben kezdtünk dolgozni, ők nagyrészt itt vannak velem. De nyilván nem rájuk vagy kíváncsi. Műsorvezetők közül Barabás Bea jött velem a Juventusból, benne sokkal több van, mint amit meg tudott ott mutatni magából, ez hamarosan ki is derül majd. De lesznek még meglepetések, érkeznek kollégák a Class FM-ből, az egykori Neo FM-, Danubius- és Sláger-stábból is, van olyan műsorvezető, aki a Sláger Rádió óta nem ült mikrofon mögé, pedig ott imádták. Szóval profikból áll a csapat, de csakis olyan profikból, akik szeretik a rockzenét, és akiktől el is fogadja ezt a hallgató.

HRM: Bochkor Gábor – akivel két éve készítettünk interjút – maga is rockrajongó, és a Sláger Rádióban, valamint a Neo FM-en is volt műsorvezető, most viszont egy teljesen más zenei palettájú rádiónál van. Nem tervezitek esetleg az ő szerződtetését? A hallgatók szerették a műsorait, őszintén szólva, én még manapság is sokszor meghallgatom, a számomra teljesen idegen zenék ellenére is. Tudom, komoly költségvonzatai vannak egy ilyen döntésnek, de talán éppen ez segítene a rádió gyors felfuttatásában.

KG: „Bochi” a legjobb a reggeli sávban, ehhez nem fér kétség. Én nagyon szeretnék majd újra együtt dolgozni vele, de ennek nem most van itt az ideje és a helye. Nálunk a műsorstruktúrát nagyban befolyásolja az, hogy közösségi a rádió, így ennek megfelelően épül fel a reggeli műsorunk is. Olyan csapat jött össze, akik nemcsak műsorvezetők, hanem akár zenészként is megállják a helyüket, hiszen nem titkolt célunk, hogy reggelente élő muzsikálás is legyen. Így olyan kollégák szólítják meg a hallgatókat, akik profik, jókedvűek és bármikor képesek beszállni a legnagyobb bandákba is zenélni úgy, hogy nem lógnak ki közülük. Ja, és mellesleg hiteles rockarcok is.

HRM: Ebben az említett interjúban Bochkor azt mondta: „Nem vállalná fel egyik rádió sem, hogy ’jó zenét’ ad, és majd rászokik a közönség. Mert akkor lehet, hogy elkapcsolnak, a reklámozók máshova viszik a pénzüket, a rádiók viszont azért működnek, hogy pénzt keressenek.” Most ti éppen egy ilyen misszióba vágtok bele. Nem félsz a kudarctól?

KG: Ez megint kicsit félremagyarázás, itt a kereskedelmi rádiókról volt szó, és ezzel tökéletesen egyet is értek. Ez viszont egy közösségi frekvencia, más finanszírozással (több és jobb pályázat, kevesebb költség, stb.), szóval az anyagi háttér is más. Viszont ez pont azért van így, mert az elvárás az a rádióval szemben, hogy olyanok is lehetőséget kapjanak, akik a kereskedelmi rádiókból kiszorulnak. Ez a piac normális működése, vagyis a jobb lehetőségekért cserébe több „misszió” jár. De hogy ne kerüljem meg a kérdést: ezt a rádiót hallgatni fogják. Lehet, hogy nem leszünk piacvezetők, de nálunk nem is ez a cél, hanem az, hogy olyan választási lehetőség legyünk, ha valaki rockzenét akar hallani, akkor hozzánk kapcsoljon majd. És ha ez így van, akkor meg tudjuk mutatni a tömegeknek azokat az értékeket is, amikről (Bochkor) Gábor beszélt. Ez pedig semmiképp sem kudarc, még akkor sem, ha épp lesz tőlünk hallgatottabb rádió is a piacon.

HRM: Voltak korábban helyi rádiós próbálkozások, melyek tönkrementek a kevés hirdető miatt. Igaz, azok hatósugara olyan minimális volt, hogy én a szomszéd kerületben már nem tudtam fogni. Ti milyen reklámbevételekre számítotok? És főleg kiktől?

KG: Nem akarok senkit megbántani, de a rádióműsor készítés és értékesítés egy szakma. Ezt esetünkben profik csinálják, olyanok, akik évtizedek óta ebben a szakmában dolgoznak. Az, hogy szeretjük a rockzenét, tényleg csak bónusz, de ha sikeres üzleti vállalkozást akarsz működtetni, akkor nem árt, ha profikra bízod a dolgot. A Rádió Rocknál egy nagyon komoly stáb állt össze, és a rádió ebből a szempontból üzleti vállalkozásként működik. Nem azért alkalmazunk valakit, mert kedves ember vagy igazi metal arc, hanem mert alkalmas a feladatára.

HRM: Hogyan lehet meggyőzni a hirdetőket, hogy igenis a célcsoportjuk része az a sok ember, aki rockzenét hallgat? (A lejmoló szakadt rocker sztereotípiája bizony még sokakban benne van. Főleg az olyanokban, akik nem járnak rockkoncertekre és nem látják a nézőközönség széles palettáját a tizenéves fiataltól a 80 évesig, a részeg bunkótól az intelligens zenerajongóig, az átlagos igényű, esetleg szegényebb rétegtől a szabadidejében Harley-Davidsonnal motorozó vállalkozóig.)

KG: A hirdetők sokkal nyitottabbak, mint a kérdésed sugallja. Mindenki szereti a rockzenét, 2016-ban ez a kérdés már rég nem az, mint 1986-ban volt. A cégeknél már nem szitokszó az AC/DC vagy a Tankcsapda neve, mi egészen mást tapasztalunk. Ugyanakkor a rádió hallgatottsága mindennél erősebb fegyver, így az első év végére a célunk a napi százezer hallgató elérése.

HRM: Milyen zenék lesznek? Értem, hogy rockzene, de ezen belül mennyire lesz széles a paletta? Pisti, egyik korábbi nyilatkozatodból az derül ki, hogy számodra az élőben, hangszeres kísérettel előadott zene a legfőbb kritérium, legyen az Pokolgép, vagy akár Demjén Rózsi. Én láttam egyszer egy augusztus 20-ai ünnepségen Király Viktort is zenekarral játszani (csak Király Linda „duettezett vele” playbackről). Akkor már az is rockzene?

VI: Szó sincs róla! Éppen ideje meghatározni a rockzene fogalmát, melyet az elmúlt 20 évben összezavartak (talán nem is véletlenül). Még a lakodalmas zenére is ráfogták, hogy lakodalmas rock! A rockzenének 3 fő kritériuma van:

1. Kollektív-közösségi. Értem ez alatt a közönség és az előadó kapcsolatát, közel azonos értékrendjét, és a zenészek közösségét.

2. Önkifejezés, életérzés, társadalomkritika. A rockzene üzenetet, közlést tartalmaz, gondolkodva szórakoztat.

3. Artisztikus, törekszik a művészi kifejezésmódra.

Megjegyzendő, hogy a rockzenéhez kötődő minden külsőség csak másodlagos.

KG: Miután napi 24 órában szól a rádió, gyakorlatilag a rock minden iránya teret kap majd nálunk. Nyilván lesznek dalok, melyek többet szólnak majd, mások meg kevesebbet, de azt is tudni kell, hogy ez nem olyan egyszerű, hogy amit lejátszok a rádióban, az azonnal sláger lesz.

HRM: Németh Gáborral csak elindítottátok ezt a projektet, vagy aktívan bele is fogtok folyni a munkákba?

VI: Aktívan részt veszünk a rádióval kapcsolatos munkában, de profi, a rádiózásban jártas stábot állítottunk össze. Ez az ő profiljuk.

HRM: Annak idején az A3 tévé próbálta meg felkarolni a magyar rockzenekarokat, a „Koncert a Nyugatinál” sorozatban többek közt te is felléptél. Terveztek-e esetleg hasonló koncertközvetítéseket a rádióban? Amerikában nagy divat az FM-rádiókoncert, megannyi bootleg terjeng az interneten, sőt manapság egyes kiadók el is kezdték kiadni ezeket.

VI: Természetesen a nagy stúdióban teljes zenekari felszerelés lesz, és mindenki élőben bizonyíthat. Évente egyszer Rádió Rock-napot tervezünk sok-sok fellépővel.

KG: Sőt, ettől tovább is lépünk majd. Évek óta szeretnék már egy olyan hallgatói klubot létrehozni, ahová csak a rádióhallgatók juthatnak be, viszont sokkal közvetlenebbül találkozhatnak kedvenceikkel, mint egy normál koncerten. Ezek összefoglalóit aztán lejátsszuk a rádióban is. Remélem, már az idén rendszeresen műsorra tudunk tűzni ilyen exkluzív bulikat.

HRM: Gábor, rádiós munkáid mellett a miskolci Disco Express énekese is voltál. 2011-ben hivatalosan feloszlottatok, de ahogy a Pofakönyvben felfedeztem, a Club 202-ben mégis Disco Express koncert lesz a hó végén. Az új rádió mellett marad erre is energiád, hogy folytasd a zenélést? Vagy ez csak egy egyszeri alkalom?

KG: Nem folytatom, a zenekar az idén lenne 20 éves, ebből az alkalomból csinálunk két bulit, egyet Miskolcon, ami teltházas volt, igazi remek hangulatban, és ugyanezt várjuk az április 30-ai pesti bulitól is. Úgyhogy ez csak egyszeri alkalom, pont az idő és energia miatt. De ha esetleg hiányérzetem lenne a jövőben, majd én is bekönyörgöm magam a reggeli műsorba elénekelni néhány dalt.

HRM: Köszönöm szépen, ennyi lett volna, amit meg akartam tudni. És köszönöm a lehetőséget, hogy elsőként nézhettünk szét a „szentélyben”, még ha két hét múlva izgalmasabb is lett volna. Szóval még egyszer köszönöm, és ha valamit még hozzátennétek, itt a lehetőség rá!

KG: Annyi csak, hogy azt kérem mindenkitől, ahogy elindult a rádió, kóstoljon bele!

VI: Addig is kövessétek internetes oldalainkat!

https://www.facebook.com/radiorockmagyarorszag
http://www.radiorock958.hu/

Készítette: CsiGabiGa
Képek: savafan