Évtizedelő - 1974: A Rock cirkusz beindul
írta garael | 2006.12.23.
AC/DC: High Voltage - turi sas
KISS: KISS - garael
Rush: Rush - Brinyó
UFO: Phenomeon - Szakáts Tibor
Yes: Relayer - Tomka AC/DC: High Voltage Pedig már akkor gyanús volt, amikor Garaellel egyeztettem a felkínált 1974-es lista választható lemezeiről! Mégis úgy voltam vele, hogy talán az idő szalad nagyon gyorsan, és én tévedek. Ami azt illeti, valóban én tévedtem, de nem úgy, ahogy gondoltam.
Tehát: Ez a High Voltage nem az a High Voltage, és ugyan tényleg 1974-ben jelent meg, de kizárólag Ausztráliában, egy kis kiadó (Albert) terjesztésében, ráadásul egy számomra teljesen ismeretlen borítóval.
Óriási szerencse, hogy a rajta szereplő számokat azért innen-onnan már magam is ismertem, de az a tervem, hogy a szinte minden rockrajongó által ismert klasszikusokon végigmasírozva agyba-főbe dicsérem a csapatot, csúnyán füstbe ment. Ezen a lemezen tudniillik távolról sem a minden rockrajongó által ismert klasszikusok szerepelnek.
Mielőtt az Atlantic kiadónál, az egész világra kiterjedő terjesztés mellett megjelent az a bizonyos "első lemez" HIGH VOLTAGE 1976-ban (erre emlékeztem én jól), már két (kisterjesztésű) lemezen voltak túl a srácok. Egy tipikusan korai zsengéket tartalmazó és High Voltage címmel megjelent anyagon (amiről éppen írok), illetve a már lényegesen izmosabb, 1975-ben TNT címmel kiadott korongon. Ez utóbbi lett végül tulajdonképpeni debütalbumként megjelentetve 1976-ban, kiegészítve a 74-es megjelenés két nótájával (She's Got Balls, Little Lover).
Nem gondolom, hogy bármit is levonunk a csapat érdemeiből, ha azt mondjuk, hogy a blues-klasszikus Baby, Please Don't Go-val induló lemez még legalább annyira útkeresés, mint megállapodott és évtizedekre bőséges muníciót biztosító, stadionrobbantó boogie a Young tesók boszorkánykonyhájából. Nyilván, hogy a lírai(!)Love Song nyomvonalán továbbhaladva soha nem jutottak volna el a madridi arénába, vagy a donningtoni headliner státuszig. A banda ugyanakkor már "kész", hiszen együtt van mindenki, egyedül Cliff Williams hiányzik, és a még tétova lépések mellett már azért ott vannak azok az építőkövek, amelyekből később felépül ez a szinte páratlan életmű. Malcolm halálpontos ritmusjátéka, a cizellálástól írtózó Phil Rudd-ban működő metronóm, Bon Scott pimasz hangja és Angus szólói. Utóbbi éppen attól hihetetlen és egyedülálló, hogy semmi egetrengetőt nem játszik, mégis utánozhatatlan.
A She's Got Balls és a Little Lover valóban a két legerősebb nóta, az előbb felsoroltak ékes példájával, bár hangsúlyozom, ez még csak beköszönés és jóindulattal is csak előkészület a világhódításra.
A hosszabb értékelések pedig "két év múlva" következnek. KISS: Kiss A művészet lényege érzelmek és gondolatok kiváltása a befogadóból olyan eszközökkel, melyeket az érzékszerveken keresztül okoznak a tárgy érzelmi- lelki absztraktáló képessége folytán. A zene, mely önmagában audiális műfaj képes volt rátalálni azokra az eszközökre, melyekkel ezt az egydimenziós "transzplantálási" lehetőséget kibővítette, és a látvány vizuális erejével "megfejelve" tudta az általa kiváltott hatást már- már a realitás kereteiből is kiemelni. Az, hogy a rockzenében ez a "feltuningolt" hatás-komplexum azzá vált, ami, és úgy, ahogyan, nagyon nagymértékben volt köszönhető egy amerikai glam-hard rock csapatnak, amely megteremtette a tökéletes rock-show műfaját, kiemelve azt a zenei szórakoztatás egyébként tág univerzumából, olyan "ezerfejű marchendise szörnyeteget" alkotva, mely azóta is etalon nemcsak a rock, hanem az általános szórakoztatásban is. A glam csapatok persze már akkor is léteztek, mikor egy Wicked Lester nevű New York - i formáció alapító két tagja, Gene Simmons és Paul Stanley rájöttek: valami mást kéne csinálniuk, mint amit más ezer banda is, főleg azután, hogy az Epic Records nem találta kiadásra érdemesnek addig elkészített anyagaikat, ám ezek az androgén kinézetű együttesek túl sterilek voltak ahhoz, amit ez a két fiatalember megálmodott. Hiányzott valami, valami, amit az olcsó horror képregényfüzetek képesek voltak adni : a jóleső borzongatás és a frivol testiség vulgáris, ám annál hatásosabb csodáját, ahol a glam nemtelen magamutogatása egy markáns, a kemény zenéhez jól passzoló rém-látvány világgal párosodva bontakoztatta ki a sikerhez vezető utat. Egyelőre azonban csak 1972-ben járunk, mikor is Gene és Paul egy hirdetés útján talált rá Peter Crissre, a megfelelő dobosra, majd 1973-ban quartetté alakítva a zenekart bevették a csapatba Ace Frehley-t is. Nevüket Kiss-re változtatva,- mely jól sikerült kombinációt alkotva az elhíresült hosszú nyelvvel a banda image-nek fontos alkotóeleme lett - és megtervezve a legendás, szerepkiosztó Kiss maszkokat, egy Popcorn nevű klubban adták első koncertjüket, mely már tartalmazott néhány elemet a később tökéletesre csiszolt show-ból. A karriernek aztán egy Bill Aucoin nevű rendező menedzselése adott nagy lökést, hiszen segítségével sikerült a Casablanca Records -hoz szegődni, majd a Bell Sound stúdióban elkezdeni debüt albumuk felvételeit. Az első nagyobb koncertet a New York-i akadémián adták, ahol Simonnak sikerült felgyújtania saját haját lángnyelő produkciója folyamán - mindenestre a szokatlan látvány és a titokzatos maszkos image ráirányította a TV figyelmét is a bandára. Ilyen körülmények között készült el aztán az első album, mely zenei szempontból nem hozott sok újat, ám egy olyan együttes első alkotása volt, ami azóta is a rock pantheon stílusteremtő tagja. Mit is hallhatunk a lemezen? Voltaképpen 10 jól eltalált heavy rock'n'roll dalt, melyek talán csak jól sikerült refrénjeikkel emelkedtek ki az akkori zenedömpingből. Igaz, ami igaz, az olyan számok, mint a Slade rokon, lemeznyitó Strutter, vagy a klasszikussá vált blues- riff alapú Deuce már felvillantotta a későbbi megasikerekhez vezető tehetséget , és a glamre jellemző taps ütemű Nothing to lose is magában hordozhatta a slágerré válás csíráit. Hallgatva az albumot persze a fő erény az azonnal megjegyezhető - ám kissé klisés és kiszámítható- rock'n'roll dallamokban rejlik, ám kit érdekelt ez? A célközönségnek elég volt, hogy már első hallásra is tele torokból üvölthette a magával ragadó refréneket, melyek nem vonták el a figyelmet a színpadi showról, - talán csak a 10000 years blues-os, befelé fordulóbb jammelése és a Black Diamond Sabbath-os lassulása tudott elszakadni ettől a könnyed kitárulkozástól, mely hullámaival megállíthatatlanul söpört végig a közönségen. A Kiss album harangként kondult meg a rock templomában, ám ezt a hangot csak kicsit később kezdték hallani, száz-és százerer hívőt toborozva egy új bálványnak, mely a pogány istenekhez hasonlóan teremtette meg a maga öntörvényű, minden varázsra képes, és felszabadító világát, ahol bárki részese lehetett a rock'n'roll által teremtett csodának. Rush: Rush Igazi boldogság egy olyan albumról írni, mely egy korszakot nyitott a rockzene történelmében. A Rush első albuma azért érdemli meg ezt a kitüntető címet, mivel egy csodálatos, máig tartó pályafutás első lépése, melyre , - ismerve a Rush harminckét éves munkásságát - nem lehet a szem bepárásodása nélkül tekinteni.
A progresszív rockmuzsika ma is aktívan alkotó kanadai triója 1968-ban alakul, akkor még Jeff Jones - basszusgitár, ének, John Rutsey - dobok, és Alex Lifeson - gitár felállásban. Jones "Rush-os" pályafutása elég hamar, még az első fellépés előtt véget ér. Helyére Lifeson iskolatársa, Geddy Lee érkezik. Az így összeállt csapatra kemény hat év vár. Fellépések kis klubokban feldolgozásokkal és néhány új dallal. Kitartóak, így 1974-ben elérkezik a pillanat, amikor a Mercury kiadó áldását adja az eléjük tálalt anyagra, és megjelenhet a Rush első albuma. A korong megjelenése után a csapat turnéra indulna, ám dobosuknál cukorbetegséget diagnosztizálnak, így nem tudja vállalni az utazással járó "macerát". Helyére, - a mára dobos istenséggé avanzsált - Neil Peart érkezik, aki fantasztikus hangszeres tudásán kívül remek szövegírói adottsággal rendelkezik, melyet már a következő - sokak által az "igazi első Rush" lemeznek tartott - "Fly By Night"-nál is kamatoztathat.
A "Pearttelen" első album nagy meglepetést okozhat annak, aki a csak a zenekar későbbi munkáit ismeri. Itt még szinte csak jelzés értékűen tűnnek fel a későbbi virtuóz, progresszívnek mondható zenei megoldások, az albumon elsősorban a rock'n roll és a blues dominál.
A nyitó dal, a -koncerteken időnként ma is játszott - "Finding My Way" a Led Zeppelin világába repít minket. Robert Plant és csapata szelleme egyébként sűrűn átlibben a dalok felett, de ebben az indító öt percben, - főleg Geddy énekének köszönhetően - mindennél erősebben sugárzik a "Zepp fíling"!
A "Need Some Love" sem nevezhető mai füllel tipikus Rush nótának. Vérbő rock'n roll ez, hatalmas lendülettel, óriási pörgéssel, a 60-as éveket idéző reffrénnel.
Ha az első dalnál Led Zeppelin hatást említettem, akkor a harmadikként érkező "Take A Friend" hallatán akár plágiumot is kiálthatnék. A nóta riffje tulajdonképpen egy az egyben a Zepp második lemezén található nyitó szerzemény, a "Who Lotta Love" vezér motívuma. Ez azonban semmit nem von le értékéből. Kellemes bluesos, laza, azonnal dúdolható refrénnel rendelkező darab.
A "Here Again" egy igazi, lassú blues, hét és fél percben kifejtve. Érdekes hallgatni, hogy Geddy Lee, - kinek rendkívül jellegzetes, magas hangja engem speciel sokáig gátolt a Rush megszeretésében - itt még mennyivel "karcosabban", keményebben énekel, mint a zenekar igazi sikert hozó korszakaiban. A dalban találhatunk egy igazán gyönyörű, hosszú Lifeson gitárszólót is, mely már akkor előre jelezte, hogy a gitározás egyik - szerintem igencsak alulértékelt - mesterével találkozhatunk a Rush kötelékében.
Jön a "What You're Doing", és vele - minő meglepetés - egy újabb "Led Zeppelin dal". Itt még Geddy énekének visszhangosítása is Plantet idézi. A riffről, - melyet simán írhatott volna Jimmy Page - már nem is beszélek.
A hatodik szerzemény egy boogie-woogie, "In The Mood" címmel. Szinte látom Geddy Lee mestert, amint rongylábkirályt játszik egy táncparketten. A dal közepén egy nagyon dögös gitárszóló terpeszkedik. (ilyet a későbbiekben majd az AC/DC-től hallunk sokat)
"A Before and After" egy "becsapós" dal. Két és fél perces finom, lágy instrumentális résszel indít, majd egyszer csak megérkezik a rock'n roll. Hallatán olyan érzésem van, hogy a fiúk írtak két teljesen különböző dalt, de végül úgy döntöttek, hogy inkább mixelnek belőle egyet.
A dal második része talán a lemez legdögösebb része, kőkemény szólóval, feszes ritmussal.
Elérkeztünk az album utolsó szerzeményéhez, mely a Rush egyik leghíresebb darabja. Igazán ez az egyetlen olyan nóta a lemezen, mely már száz százalékosan magán viseli a zenekar későbbi munkáinak jellegzetességeit. A viszonylag hosszú dal összetettségével, kiemelkedő szólójával, hatalmas riffjével valóban a Rush életmű egyik gyöngyszeme. A "Working Man" számos feldolgozást megélt, a Dream Theater egyes koncertjein például a mai napig előkerül, a csapat második albumán található "By-Tor&The Snow Dog"-al együtt.
A korong - bemutatkozáson túli - legnagyobb erénye, hogy szerepel rajta a "Working Man", mely olyannyira tökéletes, hogy ha csak ez az egy dal szerepelne az albumon nyolcszor egymás után, akkor sem szólhatnánk egy árva szót sem.
A Rush első albumával alapokat rakott le. Megmutatta, hogyan kell dögös rock'n roll zenét játszani kissé újfajta értelmezésben. A Led Zeppelin hatása időnként talán túlságosan is érződik, de hát mindenki elkezdi valahol, valamivel...
Egy trió indult el ezzel a munkával egy olyan úton, mely harminc év alatt a legendák csarnokába vezette őket! Öröm hallgatni, mint minden Rush albumot! UFO: Phenomeon Szerkesztő kollégáim nagy megdöbbenésére nem a KISS első albumát választottam ebből az évből. Hogy miért, ennek két oka van. Az egyik, számomra a gitár első számú mestere Michael Schenker, a másik, ezen az albumon található és ettől rock alapműnek számító két dal. De ne szaladjunk ennyire előre.
Az UFO (nem tévesztendő össze azzal a magyar ultra gagyival, mellyel gyerekeket lehetett riogatni annak idején) 1969-ben, pont abban az évben alakult, amikor Schenker 15 évesen csatlakozott bátyja Scorpions nevű zenekarához. Az alap bandát Phil Moog, Pete Way, Andy Parker és Mick Bolton keltették életre. 1970-ben és 71-ben két stúdió és egy élőalbumuk jelent meg a Phenomenon-ig. 1973 nyarán csatlakozott az akkor 19 éves Michael a zenekarhoz és a Chrysalis Records-hoz szegődtek, hogy elkészítsék immár az új gitárossal a soron következő albumot. Az ifjú titán viszont nem csak azért jött, hogy eljátssza a nagyok által elképzelt melódiákat. Sőt! A korongon található tíz dalból nyolcból kivette a részét ezzel egy teljesen új UFO hangzást teremtve, amit azt hiszem, minden túlzás nélkül mondhatom, azóta is keresnek. Talán nem véletlen, hogy a mai napig, amikor csak lehet, próbálja Phil visszacsalni Schenkert a zenekarba, ami időnként sikerül is neki.
Az album elején, rögtön az Oh My dalban beköszön az új hangzás és a Schenker által elővezette szólók is azt sugallják, itt tényleg egy ifjú zsenit fogtak ki a rockzene mélyvízéből. A következő Crystal Light című ballada kicsit megtöri azt a lendületet, amit élvezhettünk az elején. A lemez szerkezetét tekintve talán ez a dal hátrább kellett volna, hogy szoruljon. Persze ha jobban belegondolok, nem is rossz felvezetése a Doctor, Doctor klasszikusnak. Azt hiszem, ha lehetne felállítani egy hardrock dalok toplistát, ez a szám biztos ez első tízben lenne nálam. Nem véletlen, hogy elképzelhetetlen egy UFO vagy egy M.S.G. koncert a mai napig is a dal nélkül. Természetesen nem is kell mondanom, hogy a Schenker/Moog szerzőpáros kiváló teljesítménye. Doctor, Doctor Please... A Space Child zenei világa visszarepít minket a hatvanas években a Deep Purple által megálmodott hardrock melankóliához. Bocsánat, hogy mindig visszatérek, de a gitárszóló azt hiszem tanítani való, és még egyszer mondom itt egy 19 éves fiatalemberről beszélünk. No és aztán megérkezik a másik nagy UFO himnusz a Rock Bottom . Akkora Rock n' Roll, hogy leszakad az ember feje, és egyszerűen nem tudja nem együtt üvölteni a refrént Phil-el. Több mint hat percben adják elő a lemezen a nótát, de aki hallotta már élőben, az tudja ez az a sláger, amit reggelig hallgatna az ember. Azt hiszem, most újra elmélyülve a Rock Bottom-ban, ez a dal is ott lenne a lista elején. Húúú, és mi lenne akkor a többi nyolc? 🙂 Ha ez a csapat mást nem csinált volna, csak azt a két dalt adta volna a rockzenének, már megérte, hogy voltak (vannak). De ugye tudjuk, letettek azért még nagyon sok mindent az asztalra ezen kívül is. Lazításképpen jön egy Mogg/Way szerzemény, a Too Young To No, hogy egy kicsit összeszedje magát az ember. A Time On My Hands egy nagyon érdekes szerzemény, mintha nem is Michael követte volna el. Talán ilyen dalt nem is írt soha többet. Kicsit "kántrisra" vett dallamos, a lemez lazító blokkjába tartozó dal. Aztán egy igazi meglepetés következik. Willie Dixon, egy amerikai blues zenész egyik dalát, a Built For Comfort-ot dolgozták fel. Ez is igazi kuriózumnak számít, mert bluest sem sokat lehet hallani Schenkertől. Az album utolsó előtti dala, a Lipstick Traces egy instrumentális igazi Michael dal. Előhírnöke az első M.S.G. album Bijou Pleasurette című klasszikusának. A záró tétel talán a lemez gyenge pontja. Nem egészen értem, mit akartak kihozni a Queen Of The Deep -ből igazán. Ha a hetvenes évek kissé pszicho hangzását és zenei világát, akkor azt mondom sikerült, de valahogy nekem nem illik bele ebbe a képbe, főleg, hogy szerintem nincs vége a számnak és így a lemeznek sem.
Az UFO sajnos a "méltán elfeledett" hardrock bandákhoz tartozik, pedig talán a legnagyobbak is lehettek volna. Most csak egy gyöngyszemet mutattam meg azoknak, akik nem ismerik, és azoknak, akik elfeledték, vagy csak legyintettek mindig is rájuk. Érdemes még leporolni ezeket a lemezeket, mert a következő években olyan elképesztő nagy dalokkal ajándékoztak meg minket, mint a Shoot Shoot (1975), a Too Hot To Handle, Lights Out, Love To Love (1977), vagy a Only You Can Rock Me (1978), hogy csak tényleg a legnagyobbakat említsem. Yes: Relayer A Yes muzsikája mindig is ellentétes megítélés alá esett, ugyanazon indoknak köszönhetően, mégpedig a túlzott progresszivitás vádjával illetett zene miatt oszlanak meg folyamatosan a vélemények a bandáról. Ugyanazon indok miatt utasítja el, vagy szereti rajongásig fokozva valaki őket, ám a rock zenére tett nagyon is jelentős hatásukat senki nem tagadhatja le: a plagizálók számára kiváló táptalaj nyújt minden szólóhalmokat tartalmazó lemezük. A Yes is azon ihlettel tonnaszámra megáldott együttesek sorába tartozik, akik a 70-es évek elején évenként rukkoltak elő a később mesterműveknek titulált alkotásokkal, akár évente két stúdióalbumot is produkálva, ami ma már elképzelhetetlen lenne a felfokozódott médiahatás ellenére is. Az 1974-es Relayer is ezen lemezek sorát erősíti, ugyanis erre az albumra, mint a szimfonikus progresszív rock meghatározó darabjára tekint vissza az utókor. A Yes ezúttal teljesen szabadjára engedte kreatív alkotói képességeit, és a dallamok preferálása helyett ezúttal a komplexitás mellett szavaztak a tagok, ami nagymértékben megnehezíti a Relayer hallgatók általi befogadását, sokan emiatt is szokták negatív kritikákkal illetni a lemezt, zsenialitásának elismerése mellett.
A Yes tagságában az album elkészítése előtt bekövetkezett egy igen jelentős változás: Rick Wakemen, a csapat meghatározó, és ma talán az énekes Jon Anderson mellett leghíresebb tagja elhagyta a bandát, helyette az egykor Keith Emerson pótlására is "szerződtetett" (!!) Patrick Moraz állt csatasorba, akire illik tökéletesen a római mondás: jött, látott, és győzött! Wakemen elvakult fanatikusai persze valószínűleg fanyalognak a váltás után létrejött produktumon, ám minden túlzás figyelmen kívül hagyásával is el kell ismerni, hogy Moraz nagyon jól integrálódott a bandába, és a Yes zenéjébe, ugyanis inkább tekinthető "csapatjátékosnak", mint Wakemen. Nem ad annyit az egyéniséget, a különállást előtérbe helyező attitűdre, és inkább próbált alkalmazkodni a bandához, mint szerves egészhez. Wakemen minden erényének elismerése mellett azt kell mondani, hogy Moraz ebben mindenképpen felülmúlta: ahogy a fociban is, a zenében is néha egy valamivel "szürkébb" játékossal többre lehet menni, mint egy "sztárral", természetesen félreértés ne essék, Moraz kiváló billentyűs, és annak ellenére, hogy elsősorban a zene koherens voltát tartották ezúttal szem előtt, mint zenész is megállja a helyét, amire a Relayer szólóhegyei bőven nyújtanak bizonyítási lehetőséget. Ennek folyományaképpen a tárgyalt album relatív másfajta attitűddel és hangzásvilággal rendelkezik (persze nem kell radikális változásra gondolni), de ez mindenképpen frissítő újdonságként jelentkezik, nem pedig negatív elmozdulásként.
Az album struktúrája teljes mértékben a Close To The Edge mesterműre hajaz: 3 szám található mindkét korongon: a nyitószám mind progresszivitásban, mind hosszúságban köröket ver a másik kettőre, amik inkább a könnyebben befogadható vonalat erősítik, természetesen nem mellőzve a prog. zenéhez szükséges komplexitást. Gyakran szokták tanácsolni a Yes muzsikájával újonnan ismerkedő embereknek, hogy ne a Relayer-el kezdjék a barátság megkötését, habár nagy valószínűséggel érvényes lesz a Casablanca végéről ismert, mára már szállóigévé vált mondás, akármelyik régi albumot veszik elő: ez a tanács azon tényből fakad, hogy a Relayer-en a Yestől megszokott szinten felüli progresszivitás hallható a szó mindkét értelmében, amire a nyitó The Gates of Delirium szolgáltatja a legjobb példát. Moraz bandába való belépésével egy erőteljes jazz hatás is érvényesült a Yes zenéjében, ami mindhárom számban tetten érhető. Talán ezért is szokták a Yes-t túlzott hidegséggel és távolságtartással megvádolni, ám amikor átérzik a progresszivitás miatt nehezen "átjövő" atmoszférát, amelyik mindegyik nagy Yes albumot jellemzi, akkor általában visszakozás az eredmény, persze nem mondhatni, hogy Andersonék túlzottan megkönnyítenék a zenehallgatók dolgát.
A The Gates of Delirium-ban prezentálásra került "anarchia" és "káosz" ha nem is első, de negyedik-ötödik hallgatásra már magába szippantja a hallgatót, hiszen ilyen progresszív orgiát nem lehet nem leesett állal hallgatni. Stewe Howe néhol szinte acélos gitárjának és az "újonc" Moraz szólópárbajának köszönhetően ez a szám a progresszív rock történetének kiemelkedő része, és sokszor hivatkozási alapja, és talán nem köveznek meg, ha azt állítom, hogy a Yes egyik legjobb alkotása. A Yes zenéjében általában nem képvisel annyira kiemelkedő jelentőséget Anderson éneke, mint például egy heavy metál bandában, ám ebben a számban megmutatja, hogy nem akármilyen énekes, hiszen a néhol isteni diszharmóniaként ható progresszív szólózásokat kiválóan ellenpontozza, és fülbemászó dallamokat szállít, hogy ne vesszünk el rögtön a delírium nirvánájában. A szövegek a háború és béke szembeállítását tárgyalják, így a zenét tekinthetjük egy szöveg auditív megvalósításának is, kiválóan átadja a két véglet hangulatát a zene eszközeivel: emiatt nevezhetjük a Yes-t akár atmoszférateremtő zenekarnak is. Ahogy ilyen időtálló mesterművek esetében szokott lenni, nemcsak a zene, hanem az egész album nívós produkció, így a szövegek is esztétikai értéket képviselnek, a tárgyalt téma nagyszerű reprezentálásával ("Kill them! Slay them! Protect our freedom, a word invented by the generals who created this war for personal gain! Destroy for peace! They shall fall!"). A dal végső szegmensében hallható lassú, érzelmektől túlfűtött Soon pedig a progresszív rock történetében esszenciális darab megkoronázása, Anderson itt tündökölhet a kiválóságában a legjobban.
A Sound Chaser a Yes történetének talán leginkább jazzes darabja, ezúttal Squire és White abszolút eleresztik magukat: instrumentális interakciójuk maximálisan leköti a hallgató figyelmét. Howe is él experimentális hajlamaival, kissé flamencós vizekre evez ebben a számban gitárjátékával, emellett pedig még egy Moraz szóló is hallhatunk, amely funky hangulatú jammelésbe torkollik végül. A To Be Over a Close To The Edge fantasztikus And You And I című számára hajaz, végig kellemes "Hawaii-i" hangulatot árasztva: a szinte intim zene és a simogató énekharmóniák szépen passzolnak egymáshoz, a kellemes nyári éjszakákra emlékeztetve. Gyönyörű darab.
A Yes 1974-ben ért el pályájának csúcsára, ezután csak a korábbi mára már klasszikus, és egyesek által vallásos ihlettel övezett albumokat maximum megközelíteni, de felülmúlni nem tudta: sajnos vagy szerencsére túl magasra lakták a lécet, amit átugrani már nem tudtak. Mindenesetre a Relayer kikerülhetetlen album a szimfonikus progresszív rock történetében, aki nem ismeri, muszáj, hogy adjon neki minimum 3-4 esélyt, aki pedig ismeri, annak nem szorul bizonygatásra a lemez, és a banda kiválósága.
Legutóbbi hozzászólások