Évtizedelő - 1971: egy új korszak hajnala
írta garael | 2006.11.12.
Black Sabbath: Master Of Reality - Garael
Deep Purple: Fireball - turi sas
Led Zeppelin: IV. - Brinyó
Uriah Heep: Salisbury - Szakáts Tibor Black Sabbath: Master Of Reality Érdekes módon a heavy metalra, mint stílus meghatározásra csak egy közvetett utalásban, a New Wave Of British Heavy Metal - kifejezésben találkozunk, mely az időben visszamutatva definiált egy olyan kategóriát, amit addig csak hard rock-ként neveztek. Mégis, ha létezik olyan banda, mely már a hetvenes években is megadta esszenciális alapjait a későbbi metal stílusok jó részének, akkor az az 1969-ben, a birminghami prolinegyedek által a világra okádott , eleinte Earth néven futó csapat, a Black Sabbath. A Sabbath sikeréhez persze nem csak a négy zenész zsenialitása, hanem társadalmi, és persze zenei körülmények is hozzájárultak. A gazdasági és demográfiai változások ekkorra értek be, jelentősen növekedett az urbanizáció, robbanásszerű fejlődésen ment át a televízió és a rádió, a társadalmi paradigmák változása pedig igazán érezhetővé vált. Kialakult az ifjúsági és a tinédzserkultúra, ezeknek a fiataloknak a saját, korábbitól és szüleikétől eltérő értékrenddel rendelkező világa. Egy a korszakkal foglalkozó kutatás szerint a tinédzserek nem a tizenéveseket jelentik, hanem a tizenöt-huszonöt éves korosztályokat, amelyek nem rendelkeznek önálló életvezetéssel (vagyis nem élnek házasságban), dolgoznak ugyan, de nem önellátóak, középiskolába vagy egyetemre, főiskolára járnak. Ugyanakkor a jóléti társadalmat determináló szegmensek meghatározásával, a globalizáció elindulásával azok a problémák is felszínre kerültek, melyek az angliai munkásosztály kiábrándulásához, és pesszimista, az erőszakos megoldás ideológiáját sem visszautasító attitűdjeihez vezettek. Ebben a környezetben a Sabbath a maga okkult, reménytelenséget sugalló szövegvilágával, az addig sohasem hallott keménységű, vontatott, a pszichére ható riffjeivel, és az együttes ösztönösen felvett, majd profin kialakított image-vel maga volt ennek a közhangulatnak a zenei leképeződése, mely aztán - és miért éppen a rock világát hagyta volna ki - a globalizáció hatására egy egész ifjúsági szubkultúra általános életérzésévé változott. Woodstock után -mely egyben egy zenei forradalom végső fellángolását is jelentette - viszonylagosan egyhangú, új idolok nélküli pár év következett, melybe aztán a Black Sabbath, Led Zeppelin, Deep Purple triumvirátus lehelt új életet: az előbbi a metal sötétebb, keményebb, a Purple a neoklasszikus európai metal, illetve a Zeppelin az amerikai pszichedelikus alapú hard rock standard-jeinek megteremtésével. A Master Of Reality a csapat harmadik anyaga volt, mely egy teljesen kiérlelt zenei világú együttest mutat: a vontatott, doomos riffekben, a pszichedelikus, elborult szólókban, illetve a zakatoló középtempókban nyilvánvalóan ott rejtőzik az a gyomorig ható súlyos dög, mely jófajta Alien módjára eszi bele magát a hallgató testébe ( s melyet aztán egyfajta animal terminátorként szabadítottak ki a kilencvenes évek csapatai a tibute albumok netovábbjában, a Nativity In Black- ben.). Hallgassuk csak meg az After Forever dühödt staccato riffelését, vagy a Children Of the Grave máig modernek ható, a mai indusztriális csapatokat is megidéző tempóját, egyből világossá válik, hogy miért nem illett bele a Sabbath az akkori hard rock csapatok koncepciójába. Az "elszállós témák" ugyan meghatározói az együttes zenéjének, ám itt szó sincs tündérvilágba elkalauzoló fű-utazásról: a Sweet Leaf, a Lord Of This World, illetve az Into The Void a víz alá nyomja a hallgatót repültetés helyett, vagy hogy stílszerűek legyünk: lidércet ültet a mellkasára. A nyomasztó témák azonban a horror pszichés hatásaihoz hasonlóan újbóli és újbóli szembenézésre (illetve hallgatásra) bíztatják az embert, hogy át és átélve a kapott impulzusokat, maga képére formálhassa azt, amitől fél, mely akt által kiolthatja a félelem forrását. A zene által teremtett hangulat teljes kibontásához természetesen a szövegek is nagyban hozzájárultak: itt nicsen mindent elborító szeretet, optimista világmegváltás - a dalszövegek az akkor még szokatlan dühvel és intézményellenességgel szólaltatják meg az ösztönös félelmeinket alakító témákat. A Master Of Reality a maga minimalista borítójával, a végletekig lecsupaszított, ódon hangzásával, sötét, addig nem tapasztalt súllyal dübörgő riffjeivel és pszichedelikus, vagy dühödt dallamaival klasszikust alkotott: a születendő Embryo felsírása egy új zenei korszak eljövetelét hirdette világgá, melyet azonban a hangulat ellenére nem a gonosz, hanem pusztán négy zenei zseni munkája alakított máig etalonná. Deep Purple: Fireball Ian Gillan többször is nyilatkozta, hogy ha a klasszikus lemezek közül kedvencet kellene választania, az egyértelműen a Fireball lenne. Érdekes ez a választás, ha figyelembe vesszük, hogy a Fireball az In Rock (1970) és a Machine Head (1972) közé "ékelődött" be. Akinek ez a két lemez semmit nem mond, ne is folytassa az olvasást, hacsak nem azzal a céllal teszi, hogy kellő bűnbánat után elindul, és addig megy, amíg be nem szerzi mind a kettőt.
Visszatérve cikkünk tárgyára, a Fireball nem volt éppen egy slágergyüjtemény. (A "sláger" itt a szó nemes és nem kereskedelmi rádiós értelmében értendő, arra a boldogabb időkre emlékeztetve, amikor még 10 perc körüli kompozíciók is lehettek slágerek, pl. Child In Time, Stairway To Heaven, stb.) Talán ebből a szempontból a címadó és a Strange Kind Of Woman volt a kivétel, de előfordult, hogy a lemez bizonyos korabeli változatain ez utóbbit a klasszikussá vált Demon's Eye nóta helyettesítette, amit én egyébiránt a mai napig nem értek. Gillan szerint ez volt a klasszikus fölállás legkísérletezőbb, legprogresszívebb lemeze, s ez minden kétséget kizáróan így van. Ez volt az utolsó album, amit a személyes konfliktusok még nem árnyékoltak be. Bár nem hallatszik rajta, a Machine Head fölvételekor már egyre nőtt a feszültség Blackmore és Gillan között, ami azután odáig jutott, hogy a Who Do We Think We Are stúdiómunkálatai alatt a két zenész már nem is beszélt egymással.
Csak zárójelben jegyzem meg, nagyon halkan, hogy bármilyen összeférhetetlen különc is Blackmore és akármiennyire tiszteletem is Gillant, zenei szempontból a Burn című csodalemez és Coverdale fölfedezése egyértelműen Blackmore-t igazolta. De térjünk vissza a Fireball albumra.
A lemezt tehát nem slágerlisták élére kúszó örökzöldek fémjelzik, hanem egy igazán előremutató hozzáállás a Rock zenéhez. A Fireball, a Demon's Eye és a No One Came igazán húzós, dögös nóták, amiket mostanában egyre szívesebben vesznek elő koncerteken, és a tribute albumoknak is kedvencei közé tartoznak (gondoljunk csak az Yngwie Inspiration albumán szereplő Demon's Eye földolgozásra, brrr!). Az egyébként egy vicc, amikor a Heavy Metal gyökereit boncolgató VH1 sorozatban rendre kihagyják a Deep Purple-t a legfontosabb és legnagyobb hatást gyakorló bandák közül.
De van itt kocsmadal hangulatú country utánérzés is, mint az Anyone's Daughter (a szövegben Gillan híres humora is megcsillan egy kicsit), a (nem) kicsit elvont The Mule, és a gitárosoknak igazi csemegét nyújtó Fools. Nagyon sok bárdista nem tudja, de a csellót idéző, a hangerőszabályzó le,- és föltekerésével elért, mára közkedvelt gitárhangzás gyökerei ebben a számban keresendők és találhatók. Egy Jimmy Page vs Blackmore szakmai vita ugyan pikáns lehetne, én mindenesetre azt gondolom, hogy 1971-ben Blackmore-nak nem volt párja, s ezért még néhány hotelszoba szétverését és színpadi hisztijét is szívesen elnézem neki.
Ha valaki ma meg akarja hallgatni a Fireball című klasszikus Deep Purple albumot, az nagy szívességet tesz magának, ha a 25. évfordulós újrakevert CD-t teszi be a lejátszóba, nemcsak azért, mert olyan érdekes számokat hallhat rajta, amelyek végül nem kerültek föl a lemezre (I'm Alone, Freedom, Slow Train), hanem főleg azért, mert Roger Glover hangmérnöki munkájának köszönhetően a hangzás összehasonlíthatatlanul jobb lett. Ráadásként a műkedvelő egy nagyon színvonalas booklet-et vehet a kezébe sok fotóval és korabeli történettel. A Fireball a Deep Purple klasszikus fölállásának talán nem a legnépszerűbb, legnagyobb hatású albuma, de kétségkívül a leghaladóbb szellemű. Egy előremutató, kísérletező alkotás, amit érdemtelen lenne a Child In Time és a Highway Star közé beékelődött felejthető epizódként értékelni. Led Zeppelin: IV. Írásaimban sokszor előkerül, az "egy életben csak egyszer" fogalma! A legtöbb tehetséges művésznek elérkezik pályafutása során egy olyan pillanat, amikor - bár addigi munkái is kiemelkedőek voltak -a múzsa csókja "rúzsosabb", mint korábbi alkotásainál.
Az 1968-ban a Yardbirds gitárosa, Jimmy Page által alakított Led Zeppelin, negyedik albumánál érkezett el a világ tetejére. Mivel az eredeti borítón, egy lebontott ház falára kiakasztott képen szereplő rőzsecipelő öreg mellett csak a zenekar tagjait jelképező 4 szimbólum szerepelt, a rajongók egy része a mai napig "Four Symbols"-ként emlegeti, az egyébként hivatalosan cím nélküli négyes sorszámot viselő albumot. A Zeppelin első lemeze 1969. január 12-én látott napvilágot, így a Led Zeppelin IV. 1971. november 8-i megjelenése egészen elképesztő alkotói tempót mutat. Az első három korongon található szerzemények alapjaiban rengették meg az akkori rock társadalmat. Nem csoda, hogy olyan dalok után, mint a "Good Times, Bad Times", a "Communication Breakdown", a "Whole Lotta Love", vagy a "Moby Dick", senki sem sejtette, hogy egy évvel a kimagasló hármas korong megjelenése után érkezik nyolc olyan szerzemény, mely "még egy lapáttal rátesz" és végérvényesen a klasszikusok közé emeli a Led Zeppelin-t.
Az albumot két elsöprő rock'n roll felvétel indítja. A "Black Dog" és "Rock and roll" ma már örökzöldek. Valószínűleg nincs a földön olyan kicsit is "képzett" rocker, aki ne üvöltené szívesen Robert Plant-el, a John Bonham dobos által zseniálisan széttöredezett ritmusú "fekete kutya", vagy a dal címének megfelelően őszinte és tiszta "rákenroll" ének témáit. A lemez indítása egy vad rock albumot feltételez, de természetesen nem a Led Zeppelin lenne, ha rögtön a harmadik szerzeménnyel nem vinné el a hallgatót egy teljesen más irányba. (A) "The Battle Of Evermore" finom, Jimmy Page gyönyörű mandolin játékával induló és egy vendég énekes, Sandy Denny varázslatos vokáljával színesített lírája, lemenő nap árnyékában zöldellő mezőkre varázsolja a hallgatót. Ringat, simogat, elvarázsol. Elvarázsol azért, hogy hangulatilag már felkészülve másszuk meg a mennyország lépcsőit. A negyedik album negyedik dala az, amelyet még az is ismer, akinek a rockzenéhez semmi köze sincsen. A "Starway To Heaven" a zenekultúra egyik legkiemelkedőbb lírai szerzeménye. Vezérmotívumát még ezredszer is képtelenség hátborzongás nélkül hallgatni. John Paul Jones basszusgitáros érzéki fuvolajátéka, Plant fájdalmas éneke, Jimmy Page halhatatlan gitárszólója és Bonzo telitalálat dobolása, végtelen magaslatokba repíti az albumot. A nyolc perces szerzemény olyan, mint a jó, nemes bor. Cseppenként kell ízlelni, élvezni a zamatát! Maga a csoda!
A monumentális szerzemény után jól esik a "Misty Mountein Hop" rockos, lazára vett "döngölése", szavalós éneke. Ez a dal a lemez legjátékosabb szerzeménye. A "Four Sticks" ismét a Zepp "elvontabb" oldalát mutatja. Bonham törzsi dobokra emlékeztető ritmusozása után Page elringató gitározása, majd egy szinte falsnak hangzó szintetizátor futam adja a "négyes korong" legprogresszívabb pillanatait.
A hetedik dal egy újabb klasszikus. Címe "Going To California", és a "Starway..." mellett az album másik gyönyörű, lírai darabja. A szerzemény egyértelműen Robert Plant varázslatos hangjára épül, mely hangulatában annyira szárnyaló, magával ragadó, hogy nem Kalifornáig, hanem egyenesen egy másik bolygóig repít. A befejező tétel egy blues, mely a "When The Levee Breaks" címet kapta. Bonham zuhogó dobalapjára Plant szájharmonika játéka, majd kántáló, lebegős éneke simul. A sok kimagasló szerzemény mellett talán egy kicsit szürkébb ez a dal, de így is sok zenekar a fél karját odaadná egy ilyen nótáért.
A Led Zeppelin IV. valóban korszakalkotó lemez, melyet követtek még csodálatos albumok, mint például a Houese Of The Holy, vagy a Physical Graffiti, de egyik sem tudta még csak meg sem közelíteni a négyes korong tökéletességét. Mint ismeretes, a Led Zeppelin 1980. szeptember 25-ig tudott kísérletet tenni arra, hogy még egyszer fel tudjon repülni a "négy szimbólum" által épített magaslatra. Ezen a szomorú napon John "Bonzo" Bonham halálával lezárult a rock egyik legváltozatosabb, legszebb fejezete. A Led Zeppelin befejezte pályafutását.
A Led Zeppelin IV. november 8-án ünnepelte 35. születésnapját. Az album eddig világszerte 35 millió példányban kelt el. Végtelenül igényes, sok stílust ötvöző, szépséges! Klasszikus alapmű! Lehet élni nélküle, de nem érdemes! Uriah Heep: Salisbury A beat hullám utáni második nagy brit lökés (Black Sabbath, Deep Purple, Led Zeppelin) egyik gyöngyszeme a Uriah Heep. Bár eddig megjelent 25 lemezük, mégis valahogy úgy érzi az ember, mintha a felsorolásban említett zenekarok mögött kullogna. Persze Ők is ott voltak a hőskorszak nagy fesztiváljain, körbeutazták a világot számtalanszor, mindenki ismeri a nevüket, de nem példálóznak mégsem egy-egy lemezükkel, vagy dalukkal annyit az emberek. Hozzáteszem, az állandó és meghatározó zenészek vándorlása sem tett jót a csapatnak. Sokszor tértek el az eredeti úttól, amit nehezen viselt a közönség. Valahogy mégis mindig sikerült túlélniük a válságos időszakokat, és bár sokszor nem tudni milyen felállásban, de jelenleg is koncerteznek. Az elmúlt években hazánkat is többször meglátogatták. A Salisbury a zenekar második albuma, amely szintén abban az évben jelent meg, mint a Very 'eavy ... Very ' umble névre keresztelt első korong. Aki annak idején a magyar rockzene és rockzenészek körül legyeskedett, már ismerhette Őket, mert az NSZK-ban ekkor az Omegával is turnéztak. Sokan mondják, hogy a Heep Purlpe koppintás, de azért ennél egy kicsit több, amit hallunk tőlük. Nem volt könnyű dolgom ezzel a lemezzel. Így elsőre nagyon nehéz a mai füllel hallgatni a régi anyagokat, de kétségtelen, ha az ember rááll újra ezekre a gyöngyszemekre, nagyon sok értéket fel tud fedezni bennük. No lássuk! BIRD OF PREY : Minden bevezetés nélkül belecsapnak. Itt rögtön azt gondolná az ember, egy nagyon dögös rock n' roll következik, de Heep nem ez. A Heep a változatos zenék csapata. Fantasztikus vokállal és egy kicsit a mai fülnek szokatlan fejhangos, áriázós énekkel megadják az alaphangot a lemezhez. Lehet, hogy ez az én heppem, de ki nem állhatom, ha a számok elhalkulva érnek véget. Tudom ez annak idején nagy divat volt, de a Bird Of Prey az élő példa arra, hogyan nem szabad ezt alkalmazni.
THE PARK : Egy gyönyörű Hensley dal. Remélem, hallhatjuk tavasszal élőben. Nagyon szépek az akusztikus gitárok benne és az ének tanítani való még most is. A szám felénél pedig elindul a jazz-jam. Nagyon jó!!!
TIME TO LIVE : A dal, ami első hallásra bármelyik P. Mobil, P. Box albumra is felfért volna, és azt hiszem fel is fért, csak egy kicsit átgyúrva. A Hammond orgona és az igazi hardrock gitársound tanítani való egyvelege a dal.
LADY IN BLACK : Talán az egyik legismertebb Heep dal. Kétségtelen, hogy már akkor is a voltak úgynevezett rádióbarát dalok, és ha voltak, akkor a Lady In Black abszolút az. (Amikor ezt a cikket írtam, pont egy kereskedelmi rádió hallgattam, ahol ezt a dalt forgatták éppen) Nekem kicsit country-s íze van, ami szerintem nem annyira illik bele a zenekar Salisbury albumra kitalált koncepciójába. Ha nem ismerném és hallottam volna százszor a dalt, most azt mondanám, a lemez gyenge pontja, de nem mondhatom...
HIGH PRIESTESS : A B oldal nyitó dala. Ismét visszatértünk a Hensley világához, ami azt hiszem tényleg alappillére a Uriah Heep zenéjének. Lendületes, dallamos, fantasztikus vokálokkal telerakott hardrock alapmű. Talán a vége, ami elrontja a dalt. Soha nem értettem, annak idején miért nem fejezték be a számokat... (bocsánat, hogy ismétlem magam)
SALISBURY: A címadó dal egy nagyon merész vállalkozás volt. Igaz, hogy a Salisbury a zenekar második albuma, de ne feledjük, hogy egy évben jött ki az elsővel, így szinte még az ismeretlenségben kiadott anyag. Egy nagyzenekari résszel kezdődik, ahol nekem igazán a rézfúvós szekció tetszik a legjobban. Ahogy hallgattam az anyagot eszembe is jutott, mennyire kiszorultak a fúvósok a rockzenéből. Kár! Szerintem nagyon összeillenek pedig. A Salisbury igazi hardrock alapmű. Ha valaki ezt a dalt meghallgatja, olyan "korképet" kap ebből az időszakból, hogy rögtön megért mindent. A hatvanas évek végén, és a hetvenes évek elején a hardrock, igazán a műfajok keveredése volt. A woodstock-i hippi hangzástól a broadway musical-einek és a füstős jazz klubok improvizatív elszállásainak egyvelege, amit a Uriah Heep ebben a dalban előadott. Nem tudok rá mást mondani, mint alapmű. Nem a Uriah Heep volt a meghatározó csapata ennek a korszaknak, de, hogy a Salisbury albummal Ők is beraktak a Hardrock templomának alapköveibe, ez elvitathatatlan!
Legutóbbi hozzászólások