Személyes kedvenceim - Tomka

írta Tomka | 2011.07.26.

Nem nehéz összeállí­tani a kedvencek listáját. A nagy része nem volt kérdés, mindössze az utolsó pár helynél filóztam el, hogy mi kerüljön fel. Kihagyni már valamivel nehezebb volt, de gondoltam nem emlí­tek meg még 5-10 albumot itt, az elején, hogy a 25-ös lista mégse 25-ös legyen. Igyekeztem nem az albumokhoz kötődő személyes élmények alapján válogatni, hiszen akkor harmad- és negyedvonalas power metal albumokat is versenyeztetnem kellett volna. Inkább olyan lemezeket gyűjtöttem össze, amikben valamelyest magamra ismertem, vagy nagymértékben befolyásolták a zenei í­zlésemet. Alaplemezek í­gy kisebb számban kerültek fel a listára, a klasszikusok ugyanis inkább a rock történelemre hatottak, mint rám. Ennek ellenére akadnak persze alapvetések, és legalább egy olyan műremek is, amit tapasztalatom szerint sajnos senki nem ismer, pedig mindenkinek kéne. És most kivételesen nem a Savatagera gondolok.

 

 

25. Árnyak: Nehéz csend (2000)

Hiába nyomta rá néhol magát a - jó értelemben vett - amatőrizmus bélyege az Árnyak zenéjére, az első két lemez szerethető fésületlenségét a 'Nehéz csend'-del átvette egy kiforrott zenei, szövegi, hangulati koncepció, amely hiába magyarhon szülötte, szerintem nyugodtan pályázhatna a legjobb dark rock lemez virtuális cí­mkéjére. Nem kedvencem ez a műfaj, de Molnár Róbert energikus, hipnotikus hangja és frontemberi produkciója, a nyugodt szí­vvel slágeresnek tekinthető dallamok, a tipikusan darkeres, de elgondolkodtató-igényes szövegek, a melankolikus hangsorok, valamint a közéjük csempészett remény felvillanásai. A 'Nehéz csend', párkapcsolati drámák örökké visszatérő soundtrackje, véleményem szerint köröket ver a hasonló tí­pusú produkciókra, amellett, hogy akár egy Nevergreen-lemez (elsősorban a 'Game Over') is állhatna ezen a helyezésen.


24. Axel Rudi Pell: Oceans of Time (1998)

Egy időben azt hittem, nagyon szeretem a német gitáros zenéjét, aztán ahogy sorra dobta piacra a lemezeit, amelyekből hiányzott az a varázslat, ami az 'Oceans of Time'-ból viszont nem, akkor jöttem rá, hogy Johnny Gioeli orgánumát és ezt a megismételhetetlen hangjegy-csodát imádom-csodálom még a mai napig, ami olyan dalokat eredményezett, mint a Carousel, a The Gates of The Seven Seals vagy a szí­vszaggató Oceans of Time, amelyben a Rainbow- és Dio-féle fantasztikum szolid verziója kelt új életre. Nehéz megfejteni a titkot, hiszen néha olyan egyszerű a zene, hogy az bámulatos, Jörg Michael is teljesen monotonul és fantáziátlanul üt, mégis van valami a dalokban, talán az előző lemezük cí­méből származtatott mágia, ami miatt olyan jól esik újra és újra belefeküdni az idő óceánjába, és csak önfeledten ringatózni...


23. Sentenced: The Funeral Album (2005)

Nincs is szebb dolog egy melankolikus őszi esténél, esővel, sárguló falevelekkel, és némi kesernyés-fájdalmas Sentenced muzsikával (najó, a Lake of Tears 'Forever Autumn'-je több mint versenyképes még). Az előre bejelentett búcsúkoncepció, és a tudat, hogy ők nem fognak soha újra összeállni, csak elmélyí­ti ezt a hangulatot. A The End of the Road ennek megfelelően súlyosabb és nyomasztóbb, mint sok doom klasszis, a Vengeance Is Mine az egyik legütősebb bosszúdal, amit kottára vetettek, ezek pedig visszaadják azt a kellő súlyt és tiszteletet, amit némelyik túlságosan kommerszre hangszerelt dal elvenne. A 'Crimson' vagy a 'The Cold White Light' is hasonló kedvencek, amelyekhez sajnos a Poisonblack kitartó ügyködése messze nem ér fel...


22. Wuthering Heights: Far From The Madding Crowd (2004)

Még hogy nem lehet újat alkotni power metal kategóriában... Csak kell hozzá egy olyan kreatí­v (egyébként sajnos túl keveset méltatott) dalszerzői géniusz, mint Erik Ravn, és egy olyan hangszálcsoda, mint Nils Patrik Johansson - tegyük hozzá, ezen a lemezen szerintem jóval többet dalol Ravn is, mint amennyi kreditet ki szoktak neki osztani, és a két eltérő orgánum a itt forrt össze tökéletes egységgé. Az utazás toposza köré csoportosí­tott fantasy koncepció adja az alapozást, a folkos dallamvilággal megáldott power metal a kiindulópontot, ám Ravnék mindezt a szó eredeti és stí­lusként értett progresszivitással bolondí­tják meg: ennyi témahalmozás és -váltás, dallam és ötlet, mint amennyi itt egy számban sűrűsödik, más, felértékelt zenekaroknál egy lemezre is elég. Miközben a power metal közérthető melódiacsokra teljes pompájában virágzik, egy percre se válik kiszámí­thatóvá, a Longing For The Woods trilógia pedig már önmagában visszatérí­ti a befektetett tőkét.


21. Rush: Roll The Bones (1991)

A 'Counterparts' és a 'Moving Pictures' is nagy eséllyel pályázott a kedvenc Rush-lemez posztjára, ám a Dreamline-Bravado-Roll The Bones nyitótriót nehéz überelni, amikor Geddy Lee azt taní­tja nekünk azzal a kivételes hangjával, hogy igen, halhatatlanok vagyunk - legalábbis egy rövid időre, vagy arról dalol, hogyan ér véget a győzelem pillanata, mielőtt még bekövetkezne... A Rush-hoz bármikor oda lehet fordulni, ha elakadunk vagy megbotlunk azon a bizonyos úton - és ennél többet egy műalkotás sem akarhat magának, azt hiszem.


20. Brainstorm: Soul Temptation (2003)

2003-ban a Brainstorm talán mai napig legerősebb lemeze szinte szó szerint berobbant az életembe, amikor a HammerFall vagy Sonata Arctica-féle europower néhol már túlságosan kedvesnek tűnt, és a thrash, ill. a göteborgi metallal barátkoztam behatóbban, a Brainstorm képviselte a (számomra) tökéletes egyensúlyt. Miközben Andy B. Franck karizmatikus vezéregyénisége számról számra szállí­tja a ragadós power melódiákat, a gitárosduó olyan mázsás riffeket szaggat a fülekbe, hogy arra csak elismerően lehet bólogatni, a Shiva's Tears-Forever-Soul Temptation trió pedig örök kedvenc marad.


19. Genesis: Selling England By The Pound (1973)

Számomra a Firth of Fifthnél és gitárszólójánál van még egy nyomósabb érv e lemez szerepeltetésére: a Dancing With A Moonlit Knight. A legszebb progresszivitás az, ami észrevétlenül kúszik be a bőröd alá, és észre se veszed, hogy már majdnem tí­z perce hallgatod azt az egy dalt. Ez a legendába csomagolt szociális kommentár, amúgy meg szimpla remekmű rendkí­vül tág érzelmi és dallamskálát jár be, epikus, lí­rai, pörgős, menetelős, játékos, himnikus, ironikus - és ahogy a zongora hangja belehasí­t az éjszakába... Persze, a lemez többi része is perfekt, csak az a More Fool Me ne lenne...


18. Black Sabbath: Dehumanizer (1992)

A 'Dehumanizer' maga a doom metal, és - habár imádom a korai ősklasszikusaikat is - számomra maga A Black Sabbath-lemez. Ennyi dögöt, dühöt, súlyt ritkán karcolnak egy dallamos metal lemezbe, Dio pokolian mérges, a hangulat néhol futurisztikus, máskor kötelezően misztikus, én pedig minden alkalommal csak elégedetten-ijedten pislogok a rám szakadó monumentalitás hallatán...


17. Mago De Oz: Gaia II - La Voz Dormida (2005)

Ez az a zenekar, amely bármikor, bárhol fel tud vidí­tani, pedig kifejezetten nem szeretem az erőltetett örömködést (ld. ska-zenék), már a nyitó La Voz Permida leckét ad nem csak dallamformálásból, de epikus-folkos power metalból is, ezt a hangulatot pedig tudtommal senki nem tudja utánuk csinálni (az utóbbi időkben sajnos már ők maguk sem, a trilógia fináléja méltatlan nevükhöz).


16. Nevermore: Dead Heart In A Dead World (2000)

Ha valaki megkérdezné tőlem, hogyan is lehet egyszerre okos és pofátlan odapakolt egy metalzene, akkor jó eséllyel nyomnám kezébe ezt a Nevermore-lemezt alapos tanulmányozásra. Amelyik alkotáson megfér egymás mellett a mai napig koncertfavoritnak számí­tó The River Dragon Has Come power balladája és az Inside Four Walls vagy a Narcosynthesis agyament, és mégis í­zléses zúzdája, az minimum zseniális - az E-Klubos koncert is felejthetetlen marad, főleg amikor Warrel mester a The Sound of Silence átirata alatt a szí­npadra invitálta a rajongókat egy heveny headbangelésre. Hiába, ilyet is csak Dimebag életében csinálhatott meg egy amerikai zenekar...


15. Dark Tranquillity: Damage Done (2002)

A melodikus death metal divatja, amilyen gyorsan jött, olyan sebességgel szorult háttérbe, a Dark Tranquillity viszont mindig is az a zenekar maradt, amelyiknek nem kellett se stí­lust váltania, se kommerszé válnia, és mégis kreatí­v tudott maradni, minden lemezükkel újat téve hozzá markáns hangzásukhoz. Minden korongjukat rongyosra hallgattam, vagyis hallgattam volna, ha ekkor már nem a net csodáját áldva, kí­nkeservesen lassan csordogáló, modemes szenvedéssel megszerzett cd-ket másolgattunk volna az isibe, és habár a 'Projector' kivételes atmoszférája vagy a 'The Gallery' magasztos-melankolikus zúzdája is minden alkalommal megkapirgálja a lelkemet, a 'Damage Done'-on forrt olyan egységbe a Dark Tranquillity védjegy-stí­lusa, amire nyugodtan ráaggathatjuk í­gy lassan tí­z év után a "klasszikus" cí­mszót.


14. Candlemass: Nightfall (1987)

Messiah-éknak nem tudom megköszönni eleget, hogy megszerettették velem a doom metalt, még ha ők legalább annyiszor bújnak ki a stí­lus által felállí­tott mércék alól, mint ahányszor definiálják azt. A 'Nightfall' a tökéletes Candlemass-lemez (az 'Epicus Doomicus'-szal közösen), tökéletesen kiporciózott ősi atmoszférával, és igen, a Samarithan tényleg az egyik legnagyobb doom epika, de van versenytársa is, méghozzá az At The Gallows End, szép-szomorú halállí­ra, búcsúpillantás az életre, mí­g a Samarithan az újjászületés, a transzcendálás himnusza. Szerintem Lovecraft imádta volna...


13. Pink Floyd: Division Bell (1994)

A Pink Floyd lassan hömpölygő, az éteri gyönyör felé tendáló, elnyújtott-kitartott, tisztán csengő hangsorai számomra a nyugalom és a szépség zenei metaforái. Habár van az utolsó lemezüknél zeneileg izgalmasabb alkotásuk, ez az a lemez, amely hangulatilag a legközelebb áll ahhoz, amiről számomra a Pink Floyd szól: az izgalmon, akaráson, igyekezeten, vágyakon, álmokon, életen túli nyugalomról, a lebegés szépségéről, a testből való kilépésről, valamerre, hajnali köd és a "végtelen folyó" által övezve, örökkön-örökké...


12. Eternity X: The Edge (1997)

A méltatlanul elfeledett Eternity X legjobb lemeze nyugodtan pályázhat a "legzseniálisabb ismeretlen metal album" cí­mére, én is csak véletlenül botlottam bele az internet labirintusában, és mai napig áldom érte a szerencsémet. Power metalos alapokon nyugvó progresszí­v muzsika ez, egy jó adag rock operás í­zzel nyakon öntve, amit Keith Sudano drámai vokálperformansza tesz végtelenül egyedivé. Sudano, csakúgy, mint Roy Khan, minden dalban meghal, a lelkét is kiteszi, hogy felhozza zenéje érzelmi mélységeit. Mindenképpen érdemes többszöri hallgatást szentelni neki (remélem hamarosan egy komplett cikket is tudok), addig is lehet ismerkedni a The Confessionnel, az A Day In Verse-zel vagy a The Edge of Madness-szel. Az album amúgy kvázi beszerezhetetlen...


11. Blind Guardian: Tales From The Twilight World (1990)

A vak őrző is megpuhult mostanára, akkor volt az igazi, amikor még nyersen tolták a speed metalt, a 'Tales' pedig pont az átmenet albuma, ami még őrzi a korai lemezek nyersességét, durvaságát, de egyben pofátlanul fülbemászó, no meg a BG eltitkolt "legjobb száma" is ezen figyel a záró The Last Candle képében. A Blind Guardian másvilágokba teleportáló időkapujába bármikor, bármennyiszer be lehet lépni, a 'Tales' pedig az a világ, amelyikbe a legszí­vesebben szeretek utazni.


10. Metallica: Ride The Lightning (1984)

A Metallicának egy fő előnye van más (thrash) zenekarokkal szemben: az utánozhatatlan aura, ami a korai lemezeiket körbelengi. És ebbe beletartozik a korabeli hangzás, a feelinges szólók, és az az okos épí­tkezés, ahogy egy Fade To Black vagy egy Ride The Lightning kibomlik előttünk. Persze, könnyű szidni a zenészek egyéni teljesí­tményét, viszont amit ez a négy arc együtt alkotott, az metal történelem, ezek a dalok pedig sokkal többek, mint szimpla agresszió-kitörések. Nálam egy hajszálnyival vezet a 'Master of Puppets' előtt.


9. HammerFall: Glory To The Brave (1997)

Egészen fura volt hallgatni a Stormwitch koncertjét az idei Metalfesten, és mormolgatni, hogy "ez tiszta HammerFall", még ha ismerem is a sztorit hozzá, hiába, más generáció, más a viszonyí­tási alap. Ettől függetlenül az első HF-lemezeket simán a legjobb heavy metal korongok közé sorolom, amik az évezredforduló környékén és azóta születtek, az pedig már csak vicces irónia, hogy mai napig az együttes első lemezének első száma a legjobb alkotásuk. Debütálni is tudni kell!


8. Evergrey: Recreation Day (2003)

Mai napig a Tom Englund vezette svédek tudták a legjobban összeházasí­tani a borongós-darkos hangulatot a progresszivitással megfertőzött power metallal: a 'Recreation Day' lélekkapirgáló érzelmi mélyfúrások tökéletes dalcsokra, a kétségbeeséstől a megváltásig terjedő hangulati skálával. Mí­g Englund vokáljai csöpögnek az érzelmektől, addig a feszes riffelés egy pillanatig se engedi, hogy giccsbe forduljon a produkció. Zeneileg pedig megfér egymás mellett a The Great Deceiver power metal himnusza, a Recreation Day középtempós, égbe nyúló refrénje, a Madness Caught Another Victim akusztikus gitáron előadott vallomása, vagy az As I Lie Here Bleeding beszaggatott zúzdája. Változatos, de mégis egységes, és - legalábbis az együttes pályafutása szempontjából - stí­lusdefiniáló korong.


7. Dream Theater: Awake (1994)

Sokáig nekem is az 'Images & Words' volt az "über" DT-korong, Pull Me Underestül, Another Day-estől, Metropolisostól, aztán azon kaptam magam, hogy az 'Awake' egyre többet pörög a lejátszómban, és egy idő után még jobban megszerettem azokat a dalokat, amik elütnek a "tipikus" DT-formulától, amik csak erre a lemezre jellemzőek. A The Mirror-Lie kőegyszerű, monoton és mégis felemelő zúzdái utánozhatatlan zenei utazásra invitálnak, de csak hogy egyet emlí­tsek: Space Dye Vest, Kevin Moore gyönyörűséges hattyúdala!


6. Bruce Springsteen: The River (1980)

Csodálkoztam, hogy nem találkoztam a Boss-szal mások listáján, úgy látszik, errefelé nem divatos Springsteen érzelmes szocio-rockja, pedig ha valaki bele akar szagolni innen ká-európából az amerikai levegőbe, érdemes egy Springsteen-lemezzel kezdenie, a rendkí­vül dallamérzékeny énekes-gitáros ugyanis nem csak az álmokat, hanem az árnyoldalakat is belekomponálja dalaiba. Mielőtt még a 80-as évek második felében átnyargalt volna érdektelenebb popzenére, egy rakat klasszikust tett le az asztalra, a 'The River' pedig a 'Born To Run'-t és a 'Darkness ont he Edge of Town'-t is veri egy hajszállal, köszönhetően az olyan lüktető rockhimnuszoknak, mint a Ties That Binds, a Jackson Cage vagy az Out In The Streets, arról nem is beszélve, hogy az Independence Day és a The River még a szí­vekre is képes lúdbőrt varázsolni.


5. Jon Oliva's Pain: Maniacal Renderings (2006)

(Nem) vicces, de az Eternity X mellett Jon Oliva albumait is a kevéssé ismert remekművek közé sorolhatjuk, tekintve, hogy mekkora érdeklődés (nem) övezi lemezeit és koncertjeit. Pedig ő konkrétan a zseni kategória, minden megmozdulásába, hangjegyébe annyi érzelem, lélek, vagy gondolat van préselve, hogy az már fáj, miközben a "Mountain King" maga a metal. A JOP a Savatage legszebb hagyományait ápolja, az arany középút a giccs felé kacsintgató Trans-Siberian Orchestra és a tradicionálisabb power metal felé elvonult Circle II Circle között, kicsi Beatles, kicsi Queen, és nagyon sok Oliva, aki a hipnotikus zongoratémáival és ráspolyos hangjával varázsol. A Timeless Flightnak pedig a legjobb Sava-dalok között a helye!


4. Rhapsody: Dawn of Victory (2000)

A legelső metal lemez, amit életemben hallottam, nyilván a nosztalgia sem éppen gyenge fegyvertény, de a 'Dawn of Victory' anélkül is az élmezőnyben végezne. Nekem ez a mai kor 'Concerto'-ja a 'Symphony of Enchanted Lands'-zel egyetemben, a klasszikus és a metal zene hézagmentes összeházasí­tása. A 'Symphony'-val szemben a metalosabb, keményebb nóták miatt vezet - viszont a The Village of Dwarves még mindig a "legaranyosabb" szimfonikus metal dal. Ez a lemez, ahogy egy régi, kedves barátom mondaná - pardon, de - "kib...szott epic"!


3. Jesus Christ Superstar OST (1973)

Én a filmverzióra esküszöm, nyilván mindenkinek az a Szupersztár zenei köntös kényelmes a leginkább, amit először hallott, de amúgy Carl Anderson Júdás szerepében verhetetlen, hihetetlen, amit leénekel ez a pali, és Yvonne Elliman a szerelmi bánatos hippinek öltöztetett Mária Magdolnaként szí­vlágyí­tó, Ted Neeley vékonyka magasai pedig lehet technikailag nem a legkorrektebbek, de igencsak magasan szárnyaltak még a '70-es évek elején. Mindent egybevetve, a legjobb rock opera szvsz, a Gethsemane önmarcangoló feltárulkozása, a szimfonikus betétre vágott ikon-montázzsal - klasszikus.


2. Volbeat: Rock The Rebel/Metal The Devil (2007)

De, van új a nap alatt, sőt, a mai divatban - miszerint elég összegyúrni egy-két egymástól idegen zenei dolgot, és máris kész az új alkotás - is lehet újszerűt mutatni: a Volbeat ugyanis nem csupán Elvis és a Metallica szerelemgyermeke, szomorú is lenne, bár az is megvan bennük, ezen a korongon a léleksí­ró második felvonása hasí­t, miközben tolják a bulimetalt, és pont ez az ambivalencia az izgalmas bennük. Talán egyszer majd a mai korszak emblematikus zenekaraként tekintenek rájuk, amolyan korszak-definiáló/összegző együttesként, mint mondjuk a Guns volt a két évtizeddel ezelőtt, még ha metal zenével, persze, sosem lesznek annyira hí­resek. Mindenesetre jó úton haladnak afelé...


1. Savatage: Streets - A Rock Opera (1991)

Egy pillanatig sem volt kérdéses az első hely, a Savatage és a 'Streets' überkedvenc, utóbbi pedig a legizgalmasabb metal lemez, amihez szerencsém volt; minden megvan benne, amitől ezt a zenét szép és jó dolognak tartom, még ha ez a lemez jóval több is, mint "csak fémzene". Teljesen természetesen tekerő, hihetetlen rifférzékű és a stí­lus legszebb szólóit komponáló gitáros (Chris Oliva, első körben ajánlott a Summer's Rain), egy érzelemtolmácsolásra szakosodott dalszerző-énekes, akinek hangja egyben " metalosan" rekedtes-karcos (Jon Oliva), koncepció (egy rockzenész felemelkedése és bukása), és azok a dalok... Ahogy dallamokba szilárdul az élettapasztalat - vágyak, fájdalmak és álmok, kottába csorgatva-vérezve. De hagyjuk is. Túl sok, túl szép és túl nagy ez az album ahhoz, hogy szavakba öntsem, soha nem is akartam í­rni róla - még a végén megölnék valamit ebből a kiapadhatatlan varázsból. Elég indoknak talán a világ legjobb power balladája, a Believe és a korong másik zenei véglete, a Jesus Saves a maga bődületes gitártémájával. Közöttük pedig a személyes mennyország...

Legutóbbi hozzászólások