Lengyel progresszió: Riverside, Tides From Nebula - 2011. május 6., Diesel
írta Bigfoot | 2011.05.10.
Remélhetőleg megdőlni látszik az a kőbe vésett törvény, hogy első osztályú rockbandák csak Európa nyugati feléből vagy Amerikából származhatnak. 2011. május hatodikán a Diesel Klubban egyértelmű bizonyítékot láthatott-halhatott a mélyen tisztelt publikum, hogy ez tényleg nem állja meg a helyét. Mielőtt a Riverside foglalta el a színpadot, egy szintén lengyel illetőségű társulat, a Tides From Nebula vezette fel az estét. Nem mondom, hogy felmelegítette, mert lassú, melankolikus, sok esetben depresszív zenéjük öngyilkos gondolatokat plántált el bennem. Őszintén szólva, az egy kaptafára írt instrumentális darabok engem nem kápráztattak el, még a három gitáros által bemutatott gimnasztikai gyakorlatok sem, amiket akkor végeztek, ha szerzeményen belüli dinamikai váltáshoz értek. A koncert számomra legfájdalmasabb pontját a túlvezérelt mélydob képezte. Nem tudom mit szólt hozzá a tőlünk nem messze álló Riverside egyik fele, Mariusz Duda és Piotr GrudziĹski, Nem sokkal később megjelent az a négy fickó, akikre nagyon vártunk. A hangulat is azonnal emelkedett, nem csak azzal, hogy a színpadon történő eseményeket láthatóvá tették a reflektorok. A zene azonnal elkapta a színpad előtt kagylózó publikumot, egységesen végigmozogva az egy és háromnegyed órát. A Riverside zenéje sem száz százalék napfény, szörf és pálmafák elegye, viszont elgondolkodtató. Csak kapkodtuk a fejünket a szemünk előtt a hangszerek által inspirált elsuhanó képektől, gondolatoktól. Zenéjükben sokszor halljuk a Pink Floydot, de inkább hangulatban, mint zenei elemekben. Mariusz Duda határozottabban nyúl a basszusgitárhoz, énekhangja sem olyan fátyolos, s bár Piotr GrudziĹski néhány David Gilmourra emlékezető futamot is tálalt, ezek is inkább a hangulatot idézték, mert Piotr gitárja sokkal karcosabban szólalt meg. És akkor a metálos riffekről még nem is szóltam, melyek egyértelművé tették a zene hovatartozását. Michal Lapaj rendesen körbebástyázta magát a billentyűs arzenállal (annyira azért nem, mint Keith Emerson vagy Rick Wakeman szokta), ki is használta tárháza lehetőséget, ahogy a rá eső részek milyen bőkezű változatossággal szólaltak meg, frekventáltan használva a Hammond sort. Michallal hol az űrben kalandoztunk, hol az emberi lélek zegzugos rejtelmeiben, hol leszálltunk a földre egy kicsit pihenni, hogy aztán újult erővel vágjunk neki egy újabb kalandnak/dalnak. És ez a zene nem lenne olyan, amilyen, ha nem Piotr Kozieradzki ülne a számtalan cintányérral feldíszített dobszerkó mögött, akinek a témái nem négynegyedben íródtak, szóval Phil Rudd megnyugodhat. Tíz esztendő, négy lemez - ezt kínálta a Riverside, sőt valami kis pluszt, hiszen erre turnéra raktak össze egy három dalból álló, harminchárom perces minialbumot, így ebből is kaptunk némi ízelítőt, hogy aztán a buli után rohanjunk megvenni az előtérben felállított standon. A 'Memories In My Head' egy kicsit nyugodtabb, kevésbé felkorbácsoló, mint a korábbi lemezeik, de így is egy mestermű, egy nótán belül ezúttal is pazarlóan bőkezűen váltogatják az izgalmasabbnál izgalmasabb futamokat. No, jött egy "Tisztelet a Mestereknek" rész is, és előadtak egy Rush feldolgozást, méghozzá a 93-ban megjelent 'Counterparts' album instrumentális fantáziáját, a Leave That Thing Alonet, rendesen "elriversideosítva". A koncert után elgondolkodtam, hogy tíz év ide vagy oda, ezek a srácok még igencsak a pályafutásuk korai szakaszában vannak, ha néhány őskövület klasszikusra gondolunk. Mariusz is említette a vele készült interjúban, hogy még nem írta meg a legjobb lemezét, szóval joggal várhatunk még nagy dobásokat tőlük, és nagyon reméljük, hogy még hosszú-hosszú éveken keresztül hallgathatjuk a Riverside semmivel sem összetéveszthető, hard rockba oltott progresszív rockzenéjét, mellyel színvonalban manapság kevés zenekar említhető egy lapon. A bulit követő dedikáláson pedig négy teljesen hétköznapi, kedves, közvetlen sráccal cseveghettünk, közösen fényképezkedtünk, akik nem tudom, tisztában vannak-e a ténnyel, hogy momentán ők a prog. műfaj talán legjobb bandája. Búcsúzóul talán nem tartjátok túlzásnak Einstein szavait: Figyeld a csillagokat és tanulj belőlük. Számlista: Beyond The Eyelids / Out Of Myself / Reality Dream III / Egoist Hedonist / Living In The Past / Conceiving You / Ultimate Trip / Leave That Thing Alone / Left Out / Second Life Syndrome / Loose Heart / 02 Panic Room /// The Curtain Falls Bigfoot Fotók: Nagybandi Köszönet a Livesoundnak!
Legutóbbi hozzászólások