Zappa plays Zappa - 2006. május 24. PeCsa
írta Hard Rock Magazin | 2006.05.29.
Ez volt az a koncert, melyre két okból mentem el. Az egyik látens sznobéria. Frank Zappa olyan legenda, kivel - ha már életében nem sikerült színpadon látnom és munkásságát is csak hézagosan ismerem - legalább emlékét megidéző fia révén "kapcsolatba" kerülhessek. A másik ok pedig Steve Vai és Terry Bozzio neve a plakáton. A vicc az, hogy számomra -bár e két muzsikus is mindent hozzátett az este gyönyörűségéhez - elsősorban nem miattuk vált felejthetetlenné ez az este... Az előadás előtt Szakáts Tibi barátommal nézőszám tippeket dobáltunk egymás fejéhez. Ezek a jóslatok sehogy sem akartak a 200-as szám felé emelkedni. Mikor beléptünk a csarnokba már láttuk, hogy ezúttal igen rosszul ítéltük meg a népek érdeklődését ez iránt a muzsika iránt, mely ritkán válik a kereskedelmi rádiók céltáblájává. (Azért nem írom, hogy soha, mert emlékszem még a Bobby Brown című dalra, melyet még B. Tóth László is lejátszott annak idején.) Mire az "előzenekar" színpadra lépett már erős félházat könyvelhettünk el, mely kellemes látványt nyújtott. A nyitó banda pontosan nyolc órakor kezdett egy másik színpadon, New Yorkban. A zenekar vezetőjét Frank Zappa-nak hívták, ki egy projektor segítségével készítette elő a hangulatot fiának és segítőinek. A fél órás videós felvezetés megmutatta, hogy mire is számíthatunk az elkövetkezendő néhány órában. Amikor véget ért a mester produkciója és zenekarával bősz hangolásba kezdett, mind több fej fordult a valós színpad felé, ahol Dweezil Zappa és társai is hangszereik készenléti állapotát ellenőrizték éppen. A kivetítő elsötétült, a színpadra fény hullt és elkezdődött 2006 számomra eddigi legnagyobb koncertje. A "kis Zappa" középen, mosolygósan állt gitárjával kezében. Körülötte csapata, kiket alapos válogatás után "engedett" csak a papa életművének közelébe. Belevágtak az első darabba, és mi azonnal hanyatt dobtuk magunkat. Amit a színpadon álló nyolc muzsikus művelt az még sokat látott és hallott koncertlátogató szemünket/fülünket is megdöbbentette. Frank Zappa hihetetlenül bonyolult, összetett muzsikáját ilyen mesterfokon előadni egyszerűen bámulatos. Dweezil Zappa, (aki mellett nem volt ott testvére, Ahmet) fantasztikus gitáros. Könnyedén, folyamatosan mosolyogva játszotta a bonyolultabbnál bonyolultabb szóló részeket, közben el-el viccelődött a közönséggel, ( kinek angol tudásán meg is lepődött) és édesapjához hasonlóan vezényelte társait. Legfőbb show-szövetségese Napoleon Murphy Brock volt, aki már Frank mellett is énekelt, szaxofonozott, mint ahogyan tette azt most is. Remek hangja mellett testével is előadta mondandóját. Pörgött, forgott, tekergett és persze ő is folyamatosan nevetett. Tette mindezt olyan lazán, mintha éppen a slágerlista első helyezett kettő-négy ütemezésű, csecse-becse darabját adná elő. Mögöttük két billentyűs, vokalista szaxofonos, fuvolista, szóval mindenes játékos, Aaron Artz és Scheila Gonzales működött nagy hévvel. A hölgy külön említést érdemel, mivel annak idején Frank zenekarában is játszott (űtőhangszereken) a gyengébbik nem egy képviselője. A dobos, Joe Travers is mindent tudott, amit ezen a poszton, egy ilyen profi bandánál tudni kell. Sőt, talán egy kicsit többet is, csakúgy, mint a mellette helyet foglaló ütőhangszeres Billy Hulting, kinek különösen vibrafon játéka volt magával ragadó. A basszusgitáros poszton Pete Griffin ügyködött, aki a hétköznapokon valószínűleg egy heavy metal bandában bőgőzik. Terpeszállásban, jelentős head bangek közepett küldte a témákat a tisztelt publikum irányába. Mellette, fekete sapkában Jamie Kine ritmusgitáros állt, aki megbízhatóan játszott Dweezil "alá", és ezért időnként egy-egy ajándék szólólehetőséget is kapott, mellyel élt is rendesen. A koncert első fele úgy telt el, hogy a teremben minden darab befejezése után nagyobb lett az ováció, olyannyira, hogy a szünet előtt már szinte forrt a levegő. A kb. 15 perces pauza alatt próbáltunk magunkhoz térni, és találgattunk, hogy vajon Steve Vai tényleg ott lesz e a színpadon. Ott volt...De előbb még Terry Bozzio lépett a deszkákra és ült be a színpad jobb szélén elhelyezkedő dobszerkója mögé. Dweezil felkonfja után az első néhány nótát ő is énekelte és egy rövidke, de annál elképesztőbb szólót is elővezetett. Játéka, hírének megfelelően, tényleg egyedülálló. Nem véletlen, hogy Mike Terrana is őt nevezte meg példaképének. Merevnek tűnő ütései, de mégis laza játéka azonnal lázba hozta a nagyérdeműt. Aztán egyszer csak színpadra lépett a gitármágus Steve Vai is, ki rövidre nyírt frizurájával leginkább egy általános iskolás kisfiúra emléketetett. Játékában viszont nem! Végtelen alázattal nyúlt a Zappa-s témákhoz és még véletlenül sem akart senkit "lenyomni". Dweezillel nyomott szólópárbajuk életem egyik legemlékezetesebb ilyen jellegű produkciója volt. ...és már szinte mondanom sem kell, Ő is a többiekhez méltón, mosolyogva, viccelődve tekerte ki az Ibanez nyakát.
Miután véget ért a buli és hazafelé támolyogtam, azon gondolkodtam, hogy a Frank Zappa által írt zenedarabok zsenialitásán túl mi volt az, ami három órán keresztül folyamatos hidegrázásra kényszerített. Az öröm. A muzsikálás öröme, mely az összes színpadi szereplő arcán tükröződött. Itt még véletlenül sem volt nyoma görcsnek, akarásnak, küzdelemnek. Persze ez nyilván köszönhető annak is, hogy hangszereik mesterei ezek a zenészek, de azért itt volt valami sokkal több is. Dweezil Zappa vezetésével ez a néhány ember valóban feltámasztotta a XX. század egyik legjelentősebb muzsikusát. Frank Zappa ott volt, és velük, velünk együtt vigyorgott! Csodálatos este volt! Köszönet a Multimedia Concerts-nek! Brinyó
Legutóbbi hozzászólások