
Pár napja még megdöglöttünk az évszakhoz képestkánikulának számító időjárástól, azonban ezen a hétfői estén többszörösen is megtisztult a Papp László Sportaréna. Először is a hűsítő eső lemosta róla az egy hete tartó hőségben rárakódott koszréteget, másrészt egy óriási zenész géniusz helyre állította a hely fényét az előző esti rágógumi szaggal, csillámos parókákkal, értelmetlen ruhákkal és felesleges extravaganciával megáldott
Lady Gaga koncert kulturális és intellektuális zuhanórepülése után... Egy kis kopasz emberkéről van szó, aki valóságos óriássá lesz, amint gitár kerül a kezébe, és lénye teljesen betölti a színpadot úgy, hogy nincs az a hiányos öltözékű pop sztárocska a zenei csatornákról, aki el tudná terelni a figyelmet az igazi művészetről. Amit a kezében láthattunk az már nem is hangszer volt, hanem egy olyan eszköz, ami elrepítette a közönséget a feneketlen űrbe, hogy aztán visszatérvén a koncert végén a Földre, csalódottan nézzen körül: kár, hogy nem maradhattunk ott.
Ned Evett and Triple Double Bevallom, hogy annyira izgatottan vártam az est fő attrakcióját, hogy ez a banda cseppet sem érdekelt. Ahogy megfigyeltem, a közönség nagy része is így volt ezzel, mert
Mr. Evett nagyjából semmilyen reakciót sem váltott ki az összegyűlt tömegből. Mondjuk hallva a büfénél tolongó rajongók mondatait, én még azt is kétségbe vonom, hogy akár egy
GNR újra összeborulás több lelkesedést tudott volna hozni a konyhára. Ez az este csakis
Satché volt.

Ettől függetlenül két nagy előnye volt a tisztelt előzenekarnak. Egyrészt nagyon keveset játszottak, másrészt azt viszont jól. Volt bennük egy kis
Clash, egy kis
Deep Purple, meg egy adag
Mountain. Tehát csak a szokásos hagyományőrzés, de ennek a formációnak jól állt.
Joe Satriani Rettentő gyors volt az átszerelés, így a színpadon már fel is tűnt a kopasz UFO. Az egész együttes remek hangulatban álltak a pódiumra,
Satch már a legelején fülig (vagy inkább napszemüvegig) érő vigyorral az arcán mutatta, hogy ő nem rutinból jött haknizni. Háttér-együttese is végtelenül szimpatikus fickókból állt, kezdve a pontossága miatt valószínűleg Svájcban nevelkedett
Jeff Campitellivel, akit én külön szeretnék kiemelni a sokadalomból, mivel nem hiszem, hogy könnyű lehet egy ekkora gitár-géniusz mögött úgy játszani, hogy a cikázó zenéhez idomuljon, de mégis úgy adagolja tehetségét, hogy ne kerüljön előtérben. Ő ezt tökéletesen megoldotta: virtuóz volt, de csak ott, ahol szükség volt rá.
Allen Whitman volt az est igazi porondmestere: végig ugrálta és bohóckodta az estét, ahogy zenésztársaival is próbált bomolni egy jót. A kettes számú gitáros,
Galen Henson pedig be volt szorítva a ritmusszekcióba, mert hát furcsa lett volna, ha nagyobb szerepet kap. Az Sportaréna ezen az estén minimum felére volt csökkentve, azaz hosszában fel volt húzva egy sötét válaszfal. Így a maximum négyezer fős tömeg sem tűnt kicsinek, sőt!

Mivel a dühöngőt szinte csakis ízig-vérig rajongók vették birtokukba, ezért impozáns látványt nyújtott a teljes tömeg szakadatlan éljenzése és mozgása. A színpadon helyet foglalt három kivetítő, amin a történelmi jelenetektől a különböző pszichedelikus űrtémákon át, egészen magáig
Satchig minden látnivaló előfordult. Az állványzatról hosszú fém rudak lógtak le, amik a fénytechnika segítségével, hol jégcsapokként, hol diszkó kellékként, míg máskor futurisztikus, sci-fi berendezésként szolgáltak.

Mitől volt ennyire különleges számomra ez a koncert? Nehéz kitalálni, igaz? Hát persze, hogy az Arénát egy személyben uraló művészből áradó zsenialitás miatt.
Satriani nem csak kiváló zeneíró, hanem elsőrangú előadóművész is. Úgy mozog a színpadon, mint egy valódi frontember, a közönséggel állandó interakcióban van, és mindezt úgy csinálja, hogy egy istenverte hangot sem hibázik el azon a száraz fán, amit a kezébe nyomtak.

Zenéjében nincsenek felesleges hangok, a cicoma, amivel megpörgeti szólóit, csak a laikusoknak tűnhetnek parasztvakításnak: minden egyes hangjegynek megvan a helye a
Joe fejében lévő kottában. Leginkább a dallamstruktúrához van érzéke: valójában zseniális módon, pár hangból épít teljes kompozíciót. Ez szilárd alapot ad a számainak, innen már csak a virtuozitására és fantáziájára van bízva, hogy merre jut el, a végén mindig visszatalál. Ez a szigorú felépítés adja meg a
Satriani számok sajátos ízét és folytonos utazás jellegét.

Ezt a sajátost ízt még kiegészíti, hogy kiváló érzékkel építi be
Hendrixet,
Page-t,
Blackmore-t és
Clapton-t a zenéjébe, szinte észrevétlenül és cseppet sem megerőszakolva sem a saját, sem elődei világát. Így, remélem az is képet kap a művész úr muzsikájáról, aki eddig még sohasem találkozott gitárosunk lemezeivel. Maga az előadás is elsőrangú csemege volt, ugyanis
Satriani nem kevesebb, mint két órát töltött a színpadon (lehet, hogy pár perccel még túl is haladta ezt az amúgy is gigantikus időtartamot).

Huszonkét dal hangzott el ezen az estén, és meg kell mondjam, igazi best of programot hozott magával a tisztelt gitáros úriember. A korai albumokon át egészen az új 'Black Swans And Wormhole Wizards'-ig bejártuk
Satch teljes életútját. Óriási slágerek hangzottak el, úgy mint a
Satch Boogie, a
Crystal Planet, a
Big Bad Moon és az én személyes kedvencem a
Why. A hosszúra nyúlt este záróakkordjaként, a ráadásban elhangzott a közönség kedvéért a
Chrowd Chant és a kihagyhatatlan
Summer Song. Az új lemezről öt dalt hallhatott a nagyérdemű, de még túl friss darabok lévén, túl sok reakciót nem váltottak ki a közönségből.

Negatívumot nagyon nehéz volt találni az estén, de sajnos az én vizslató tekintetemet nem tudták még az apró hibák sem elkerülni. Az első parányi bakit én a setlist közepe felé találtam, ugyanis
Satch néhány nagyon egy kaptafára menő, lassú számot zsúfolt bele egyetlen blokkba. Tehát volt egy pont, amikor a még oly hűséges közönségen is a fáradság jelei mutatkoztak. Mondjuk az lett volna a csoda, ha nem jön el egyetlen pillanat sem, mert a legérdekesebb zenei megoldások is elsikkadnak két óra instrumentális zene után. Épp ebben látom
Joe tehetségét, hogy összesen egy ilyen momentum volt az egész este alatt. A másik gondom a hangzással volt. Kicsit a dobra lehetett volna gyúrni, főleg úgy, hogy az egyes számú gitár ugye igen erősre volt kihangosítva. Ezt sem éreztem olyan hibának, ami belerondított volna a hangulatomba, de azért el kellett hangoznia néhány dalnak, mire megszoktuk.

Összességében azt kell mondanom, hogy az a megközelítőleg négyezer ember, aki elfáradt november 8-án az Arénába, és kicsengette az olyan mértékben borsos jegyárat, amin még Demján Sándor is ráncolná a homlokát, az tökéletesen elégedetten távozhatott. Valószínűleg az év egyik legjobb koncertjéről maradtak le azok, akik nem lehettek tanúi a gitár hangszer egyik legvirtuózabb fenoménjának előadásának. Igazi utazás volt, földön s égen, egy végtelenül szimpatikus előadó tolmácsolásában.
Elhangzott dalok: 01. Ice 9
02.Hordes of Locusts
03.Flying in a Blue Dream
04.Light Years Away
05.Memories
06.War
07.Premonition
08.Satch Boogie
09.Revelation
10. Pyrrhic Victoria
11.Crystal Planet
12.The Mystical Potato Head Groove Thing
13.Dream Song
14.God Is Crying
15.Andalusia
16.Littleworth Lane
17.Why
18.Wind in the Trees
19.Always With Me, Always With You
20.Big Bad Moon
----------------------
21.Crowd Chant
22.Summer Song Adamwarlock Képek: TT Köszönet a Showtimenak!
Legutóbbi hozzászólások