
1991-ben a zenei közízlés alaposan megváltozott. Az a generáció, ami a nyolcvanas évek közepén még tátott szájjal bámulta az MTV-n bemutatott hajbandákat, most vagy csodálkozva nézte az egyre lehangolóbb zenei felhozatalt, vagy maga is a grunge híve lett. Tény, a
Nirvana színre lépésével egészen új értelmet nyert a fiatalok lázadása és szabadság iránti vágya, főleg úgy, hogy közben már nem is volt mi ellen küzdeniük... A metal zene már nem volt megfelelő ahhoz, hogy kifejezzék az érzelmeiket. Olyan zenét akartak, ami kifejezi az ifjú lét negatív oldalait, így a nagyra nőtt, feltupírozott és festett glamster fizurákból zsíros tincsek és merev cipőbámulás lett.
Hogy hogyan élheti ezt túl egy glam banda, ami az élet legnaposabb pillanatait és a saját hedonizmusát énekli meg? Meglehet, hogy sehogy. Kizárólag úgy, ha divat-orientáltá válik, és megpróbálja a maga módján felvenni a fiatalok által elé dobott kesztyűt, esetleg egy az egyben beáll a sorba, és megpróbál tökéletesen belesimulni az új színtérbe. Ez utóbbi utat azonban kevesebben akarták járni, ám a
Mötley Crüe példáját nézve mintha úgy tűnne, ők mégis valami ilyesmiben gondolkodtak...

Glam zenekar annyira talán sosem fordított hátat önmagának, mint a
Crüe a kilencvenes évek közepén. Kezdődött a gond azzal, hogy a csapat látván az új zenei trendek alakulását, átgondolatlan vehemenciával, kiforrott koncepció nélkül kezdett dalszerzésbe. Már az utolsó turnéjuk után is érezhették a problémákat, ám mivel sosem szembesültek ilyen mérvű kihívással, hamar összecsaptak a hullámuk a fejük fölött.
Először
Nikki Sixx döbbent rá, hogy
Vince Neil gyakorlatilag egyáltalán nem segíti őket előre a munkában, így egyetlen pillanat alatt megvált az énekesétől, amit a többiek egyáltalán nem ítéltek el. Helyette felvették
John Corabit, aki korábban a
Scream nevű zenekarban zenélt. Személyében a banda kapott egy dalszerző/énekes/gitárost, aki azonban sok szempontból csak tovább szította az indulatokat.
Mick Mars mellőzve érezte magát, különösen azután, hogy elhatalmasodott rajta az alkoholizmus, az általa írt zseniális gitártémák pedig sok esetben áldozatául estek
Nikki, Tommy és a producerek utómunkájának.
Nikki feltehetően szentül hitte, hogy a
Corabi adta plusz majd elég erőt ad nekik ahhoz, hogy létrehozzák a kilencvenes évek
Mötley Crüe-jét, ám sajnálatos módon tévedett.

Az egyszerűen csak 'Motley Crue' (bár kizárólag az albumborítón hagyták le a pontokat, igazából mindenhol 'Mötley Crüe' néven hivatkoznak rá) címmel elkeresztelt lemez egy kemény hangzású, grunge zenével alaposan átitatott lemez lett, súlyos témákkal és szokatlanul összetett megszólalással. Nem állítom, hogy feltétlenül rossz a lemez, mindenesetre rajongóként mindenképpen elítélem. /Én nem, de nem is vagyok ortodox Mötley fan...ď) Garael szerk./ Azt azonban felesleges bizonygatni, hogy a kifejezetten drága album kereskedelmi szempontból sikertelen lett, a promóciós turné pedig annyira nem érdekelte az embereket, hogy az ideje korán véget is ért.
Utóbbi momentum érthető is, hiszen a
Mötley elkövette azt a hibát, hogy túlságosan radikálisan változott, ezáltal pedig azt a kevéske rajongót is elutasította magától, akik megmaradtak a zenekar mellett. A
Home Sweet Home akusztikus gitáron való előadása nem volt feltétlenül szerencsés dolog, ahogy
Corabi hangja sem passzolt a régi dalokhoz - hiába volt képzett és erőteljes orgánum. Nem sokkal a lemez megjelenése után
Nikki Sixx azon kapta magát, hogy bombasikerűnek szánt lemezével gyakorlatilag saját magát rúgta seggbe...

A sikertelen album után visszamentek a stúdióba, és beindult a kreatív gépezet, hogy megfeleljék a kérdést: Mivel lehet sikereket elérni? A kérdésre
Tommy és Nikki is kereste a megoldást, ötleteik pedig voltak bőven. A rengeteg elképzelést természetesen
Corabival akarták megvalósíttatni. Felmerült a
Nine Inch Nails indusztriális megközelítése, az óceán túlpartján szárnyait bontogató brit pop irányzat, továbbá az elektronikus zene is, de egy idő után
Corabi még az életét is megunta.
Nikki is rájött, hogy miért bukott meg az eddigi munkájuk...
John Corabi nem
Vince Neil.
Vince a kiválása után 1993-ban és 1995-ben két szólólemezt is felvett, melyek meglehetősen mérsékelt sikereket arattak, megfelelően a rajtuk hallható zenének. A '95-ös év azonban részéről egy hatalmas emberi tragédiáról szólt, ugyanis a kislánya,
Skylar ebben az évben hosszú szenvedés után elhunyt. Halála mélyen megrázta a zenészt, akinek ezután tovább súlyosbodtak az alkoholproblémái. Bár a bandával ekkor sem volt épp felhőtlen a viszonya, hamarosan mégis megérkezett hozzá
Nikki Sixx visszahívása.

A
Mötley Crüe ezután egy meglehetősen furcsa állapotban találta magát. Az új lemez dalai félig már készen voltak, ám
Corabi helyett
Neilnek kellett rájuk felénekelni a dalszövegeket. A lemez bizonyos értelemben továbbvitte az előző album hagyományait, ám annál sokkal több zenei újdonságot és divatos motívumot viselt magán.
Alapjaiban véve a 'Generation Wild' is rossz album volt, ám nézőpont kérdése, hogy találunk-e rajta jó dalokat, avagy sem. Személyes kedvencem a lemezről a meglehetősen különös, elvont hangzású, ám rendkívül vonzó és izgalmas
Glitter, valamint a régi lemezek akusztikus intermezzóit felelevenítő
Rocketship.
Igen csúnya, buktató erejű pillanat a
Tommy által írt és énekelt
Brandon, mely dal a fiának szól, és kizárólag vonósok adják a zenei aláfestést. Szintén kissé félresikerült a
Shout at the Devil újra felvett, modernizált hangzású változata, a régi klasszikus vonzereje azonban elég volt ahhoz, hogy ehhez a dalhoz készüljön el a lemezt felvezető videoklip.
Kereskedelmileg újra bukta következett a zenekar történetében, ám
Neil visszatérésével levonhatták a helyes következtetést abban a kérdésben, hogy mi lehet a jövőbeni siker titka. Ne feledjük, ekkor már elérkeztünk a kilencvenes évek végéhez, amikor a metal kezd újra felfejlődni és csatasorba állni. Nyilvánvalóvá vált, hogy a nyolcvanas évek zenéjére igenis van igény, és ha azt nem prezentálják a régi nagy öregek, akkor a fiatal bandák veszik át a kezdeményezést.
Az eddig grunge utánérzéssel kísérletező bandák sorban kezdték el felvenni a régi énjüket. A
Def Leppard kiadta az 'Euphoria'-t, a
Dokken az 'Erase The Slate'-et, a
Night Ranger a 'Neverland'-et, a
Mötley Crüe pedig elkezdi megírni és felvenni a saját retró albumát - immáron
Tommy Lee nélkül.
Lee távozása után saját szólókarrierjének építgetésébe kezdett, melyre igen nagy hatást gyakorolt az a modern zenei irányzat, ami végül a 'Generation Swine' lemezt megszülte. Időközben viharos fordulatot vett a kapcsolata
Pamela Andersonnal, ráadásul közös amatőr pornófilmjüket is ellopták, így Lee lett az egyik első celeb-pornósztár, aki saját akaratán kívül vált a kevésbé dicsőséges cím birtokosává. A
Methods of Mayhem nevű bandájával elsősorban rap és nu metal zenét játszottak, ám két lemez után egy időre szüneteltetni kellett a közepesen sikeres vállalkozást - éppen a
Mötleybe való visszatérése okán, de ne szaladjunk elébe a dolgoknak.

Helyettese az anyabandában először
Randy Castillo lett, aki feldobolta az alapjaiban véve igencsak középszerű 'New Tattoo' című lemezt. Bár az album visszamutat a csapat szebb korszakába, egyértelműen egy vérszegény produktumról van szó, melyről hiányoznak a kreatív ötletek. Hard rock háttérzenének azonban kiváló alkotás, ráadásul a jóérzésű Mötley fanok már ekkor sejthették, hogy hamarosan valami sokkal jobb dologgal rukkol majd elő a csapat. Egyáltalán nem tévedtek, a banda ugyanis rátért az élő anyagok gyártására.

Először 1999-ben adtak ki hasonló lemezt, a nyolcvanas évek első felétől kezdve folyamatosan rögzített fellépések képi dokumentációival. Az igencsak vegyes minőségű dalokat sikerült a stúdióban meglehetősen hasonló színvonalra emelni, így a 'Live: Entertainment or Death' méltó lett a zenekar nevéhez.
A 'New Tattoo' kiadása után a 'Lewd, Crüed and Tattooed' következett a sorban, immáron kizárólag DVD lemezen. Szomorú apropója a kiadványnak, hogy
Randy Castillo halála után készült, a dobosi posztot pedig megdöbbentő módon
Samantha Maloney, a
Hole egykori dobzsenije tölti be.
Maloney egy valódi rockcsirke, aki méltón vette át
Tommy Lee helyét a színpadon, de a játékát kizárólag a DVD-n, valamint a 'New Tattoo' bizonyos bővített kiadásain hallhatjuk.
Tommy Lee 2004-ig bírta a Mötley nélkül. Ekkor visszatért, és a banda újra a régi fényében tündökölt, ezt az állapotot pedig muszáj volt megörökíteni az utókornak. Gigantikus turné szerveződött, minden addiginál lélegzetelállítóbb látvánnyal, a klasszikus sikerdalokkal és néhány friss szerzeménnyel, részben felelevenítve a kilencvenes évek útkereső munkáit. A végeredmény egy CD-n és DVD-n is kiadott koncertanyag, a 'Carnival of Sins' lett.
Ez a lemez bizony a valaha volt legjobb Mötley anyagok között van, még ha első alkalommal a filmverzió képi világi kissé hektikusnak is tűnik. Hála a gondosan kimunkált rendezésnek, a néző szinte a műsor középpontjában érzi magát, éppen csak a pirotechnikai effektek hőjét nem érezzük az arcunkon. A közel hibátlan koncert DVD bizonyos kiadásaira videoklipek, werkfilmek, egy rajzfilm és egyéb extrák is felkerültek, így aki éppen ismerkedik a bandával, annak erősen ajánlott a lemez beszerzése.

A 'Carnival of Sins' után a csapat folytatta a turnézást, de az új albumra jó ideig várni kellett.
Nikki Sixx 2007-ben saját bandát alapított,
Sixx:A.M. néven, mellyel felvettek egy meglehetősen borús hangzású koncepcióalbumot, ami az általa írt Heroin naplók című könyv aláfestése lett.
A következő Mötley lemezfelvétel apropóját is a 2001-ben megjelent 'The Dirt' című önéletrajzi könyv adta, amiben a banda tagjai a saját szavaikkal beszélnek a múltjukról. A felvett lemez ennek a könyvnek a háttérzenéje lett volna, ám végül önálló lemezzé nőtte ki magát - nagyon helyesen, ugyanis a 'Saints of Los Angeles' a 'Dr. Feelgood' óta kiadott legjobban sikerült albumuk.
Noha a lemez első fele viszonylag átlagos és szürke, a
Motherfucker of the Year című daltól kezdve az egész anyag valóságos slágergyárrá válik. Megjelenik a kilencvenes évek nu metalos hangzása, a régi albumok lényegre törő megszólalása, ám
Mick Mars egyedi gitárjátéka ezúttal nem uralja a lemezt. Helyette mintha
DJ Ashba dalszerző/gitáros és közreműködő zenész venné át a kezdeményezést, az új dalok gitártémái legalábbis sokkal inkább passzolnak hozzá, mint idősebb kollégájához.

A csapat ezután két fontosabb kiadvánnyal jelentkezett. Egy 'Greatest Hits' válogatással, valamint a Crüe Fest koncertsorozat DVD kiadványával, melyen tizenhat dalt játszanak fel, továbbá vendégszerepeltetik a
Papa Roach-t, a Buckcherry-t, a Traptet és a Sixx:A.M.-et is. Időközben
Nikki és Mick megjelent a Los Angeles Ink című reality sorozatban,
Vince pedig 2010-ben adott ki egy feldolgozáslemezt. A turnék azóta is töretlenül folynak, a közelmúltban magazinunk is ellátogatott néhány
Mötley Crüe koncertre, melyek hol abszolút sikeresek voltak, hol botrányba fulladtak... nagyjából, mint minden, amibe a
Mötley valaha is belekezdett. De ők már csak ilyenek: élik a rock and roll életformát, míg el nem viszi őket az élettel folytatott féktelen hajsza...

A korszakhoz kapcsolódó fontosabb zenei kiadványok: 1994 Motley Crue - album
1994 Hooligan's Holiday - kislemez
1994 Misunderstood - kislemez
1994 Quaternary - EP
1994 Smoke the Sky - kislemez
1997 Afraid - kislemez
1997 Generation Swine - album
1998 Greatest Hits - válogatás
1999 Supersonic, and Demonic Relics - ritkasággyűjtemény
1999 Live: Entertainment or Death - élő album
2000 New Tattoo - album
2001 Lewd, Crüed & Tattooed - DVD
2003 20th Century Masters: Millennium Collection - válogatás
2003 Greatest Video Hits - DVD
2003 Loud As Fuck - boxset
2003 Music To Crash Your Car To, Volume I - válogatás
2004 Music To Crash Your Car To Volume II - válogatás
2004 If I Die Tomorrow - kislemez
2005 Red, White & Crue - válogatás
2005 Sick Love Song - kislemez
2005 Carnival of Sins - DVD
2006 Carnival of Sins: Live Volume 1 - élő album
2006 Carnival of Sins: Live Volume 2 - élő album
2008 Broadcasting Live (US Festival, 1983) - DVD
2008 Saints of Los Angeles - kislemez
2009 Saints of Los Angeles - album
2009 Greatest Hits (2009) - válogatás
2009 Crüefest - DVD Vége
Legutóbbi hozzászólások