A Vashegyen innen és túl: Blind Guardian, Steelwing, Bécs, Gasometer, 2010.10.16.
írta Hard Rock Magazin | 2010.10.22.
Habár nem egy tényező gyártotta bennem a prekoncepciókat egy esetleges Blind Guardian koncert kapcsán, mégsem tudtak visszatartani attól, hogy "átugorjunk" Bécs külvárosába, a négy évvel ezelőtti kellemes emlékekre apellálva. Legfrissebb sorlemezüket a régi ismeretség okán fel-felbukkanó elfogultság sem tehette hibátlanná, Hansi lenyírt sérója pedig beillett az öregedés-konszolidálódás szimbólumának - ám mindennemű kétkedést kb. egy, azaz 1 perc alatt oszlatott el az egyik legkreatívabb germán power metal brigád. Arról nem is beszélve, hogy a Gasometernél jobb koncerthelyszínt pár száz kilométeres körzetben elég nehéz lenne találni... Igaz, a sör- és egyéb árak nem éppen a magyar pénztárca méretéhez vannak szabva, ám a hely könnyű megközelíthetősége (mármint Bécsen belül), tisztasága, nagysága, hangosító berendezése, és nem utolsósorban a kellemes atmoszféra és az olajozott szervezés biztosítja a koncerteken felül és mellett is a tökéletes kikapcsolódást. A 2008-as Volbeat koncert nosztalgikus színbe burkolózó és azóta még inkább rózsaszínűvé vált emlékei után megbizonyosodhattam róla, hogy nem csak a hosszú idő és a memóriám lágyították el a szívemet. Ilyen kvázi-tökéletes körülmények között csattant fel a Steelwing introja, akik egy profin kivitelezett időutazásra invitálták a már ekkorra is szép számban összegyűlt bécsi heavy metalos rajongótábort. Persze, nem azért mert már két évtizede nyomják a nehézfém-nagyipart, hanem mert pofátlan nyugalommal vállalják fel kópia-zenéjüket, amibe ha egy eredeti hangjegy is beszüremkedne, az egész koncepciójuk összeomlásával fenyegetne. Valószínűleg a 80-as évek derekán megkaparintották Emmett doki machináját, és az első Maiden-turné után, amire elvetődtek, ide teleportáltak, majd az első tékából kikölcsönzött klasszikus koncertvideók beható tanulmányozása után felépített színpadi koreográfiával elindultak koncertezni. Ahogy kedves olvasónk, Metalkari is megjegyezte, mintha csak a 22 Acacia Avenue klipjéből csöppentek volna a deszkákra - cicanaci, felvarrók és láncok, tetkók, bőrszerkó és szegecses öv, minden, ami egy megátalkodott heavy metal ruházati boltos álma. Plusz a színpadon világító "szirénák", amik a színpadképet színesítették, kiegészülve a kreatív fénytechnikával. Mindez pedig hiba nélkül szuperálna, ha éppenséggel a számaik nem lennének tök egyformák. Azért egy-két slágert nekik is sikerült összerántaniuk, így a buli fele kifejezetten élvezetesre sikeredett, a múltidéző performansz másik részében viszont ezen dalok gyengébb kiadásait voltunk kénytelenek hallgatni. Pedig műsoruk igazán nem volt hosszú. A Headhunter és a Roadkill még kellemesen pörgős, dallamos koncertdalnak bizonyultak, viszont a Sentinel már inkább unalomba fulladt - ennek ellenére a bécsi közönség fenntartások nélkül bekajálta műsorát, és a róluk kialakult közhelyekkel ellentétben rendkívül aktívan és hangosan éltették a mindössze tavaly alakult brigádot.
Mindentől függetlenül, a Steelwing profin elővezetett színpadi mozgáskultúrája kellőképp lekötötte a figyelmet, és az első sorokból az is teljesen egyértelmű volt, hogy legalább annyira élvezik a zenélést, mint amikor 14 évesen látták Dickinsonékat koncertezni. Főleg a Hüvelyk Matyi méretű énekes, Riley tarthatott számot elmélyültebb figyelemre, könnyedén hozta a kötelező sikolyokat, sőt, néhol még rá is tett pár lapáttal a lemezen hallható produkciójára. Robby Rockbag és Alex Vega gitárosok ügyesen összehangolt ikerszólói, és a három gitáros közös, begyakorolt koreográfiája emelte még a produkció fényét. Remélem azért a következő lemezükre sikerül pár fogósabb, és egymástól megkülönböztethető dalt írni, különben óhatatlanul bele fognak süppedni a sokadvonal homályába. Mindenesetre, a Steelwing koncertje korrekt volt - se több, se kevesebb. Tomka Őszinte leszek: én már a Steelwinget is borzasztóan élveztem, így remek hangulatban vártam, hogy kedvenc bárdjaim elmeséljék csodás történeteiket a Gasometer közönségének. 2000-2500 ember gyűlhetett össze ezen esemény alkalmából, s noha az osztrákok nem épp a heves vérmérsékletükről híresek, ezen az estén nem érhette panasz a rajongókat. Hiába, a csapat a német nyelvterületeken hatalmas népszerűségnek örvend, s mivel már négy éve nem vették be dalaikkal Bécsnek büszke várát, a fények kialvásakor a hangulat azonnal felforrósodott. Kissé érthetetlen számomra, hogy idehaza miért nem népszerű ez a formáció. A ma esti koncert minden egyes pillanatából sütött az igényesség, a profizmus, a minőség. Sokan temetik már a bandát, pedig számomra bebizonyították, hogy igenis él még ez a zenekar, sőt, egészen hihetetlen formában képesek koncerten teljesíteni. Gyakorlatilag az év egyik legjobb buliján lehettem ott, mely során sokszor a libabőr futott végig a karomon, akadt, amikor csak tátott szájjal bámultam, legtöbbször viszont boldogan énekeltem és headbangeltem együtt a sógorokkal. Noha az új lemez még eléggé friss, nem vitték túlzásba róla a dalokat Hansiék, egy igazi, korrekt best of-ot kaptunk, melyben az 'A Night At The Opera' album kivételével minden lemezt megidéztek. Érződött a setlisten, hogy odafigyelt a csapat arra, hogy a rajongók jól érezhessék magukat. Rengeteg sláger közül kellett választaniuk, és ezúttal egy pörgős, alapvetően a gyorsabb témákra koncentráló, ütős programot kaptunk, közel két órában, fölösleges szólóbetétek, időhúzások nélkül. A Guardian nem dolgozza ki olyan halálprecízen a mozdulatokat a színpadon, vagy ad elő előre begyakorolt koreográfiákat, mint a Hammerfall, nincsenek hatásvadász, kamu átkötő szövegek, mint a Sabatonnál, és az Edguy féle félórás énekeltetés sem része előadásaiknak. Itt a muzsika kapta a főszerepet. Tökéletesen, profin kitalált, felépített és összerakott, látványos, varázslatos, mégis energikus és brutális power metal orgia volt ez a buli, amelynek építőkockái mértani precizitással álltak össze. Noha már hozzászoktunk, hogy évek óta a War Of Wrath vezeti fel a csapat koncertjeit, Hansiék nem hagyhatták ki a kötelező ziccert, a hangfalakból az új lemez kezdőjének, a Sacred Worldsnek a dallamai csendültek fel, a sötétben kivonultak a deszkákra a muzsikusok, és hatalmas stroboszkób-sortűz közepette vágtak bele az epikus mesterműbe. A közönség legnagyobb örömére a főszerepet alapvetően a gyors dalok kapták a Gasometerben. A Welcome To Dying/Born In a Mourning Hall rendesen megdolgoztatta a nyakizmokat közvetlenül a program elején, ám szerencsére a melodikusabb, együtténeklős slágerekről sem feledkeztek meg a németek. A Nightfall, illetve a Time Stands Still gyönyörű képei a kivetítőn valósággal elvarázsolták az embert, s miközben a szemünk előtt sárkányok harcoltak, a zseniális refrének visszhangoztak az éjszakában.. A hangzás gyakorlatilag az első percektől kezdve kifogástalan volt, a komplex hangszerelésű témák remekül szólaltak meg. Hansi énekteljesítményét szintén nem érhette panasz, persze egy-egy helyen nem pont azt énekelte, amihez a lemezeken hozzászoktunk, de abszolút nem okoztak neki gondot a dalok, precízen, korrektül, ráadásul roppant szuggesztíven énekelt. Gyakorlatilag ő vonzotta a leginkább a tekinteteket, történeteit nem csak eldalolta, hanem átélte, sőt előadta a színpadon. Lelkesen és kreatívan vezette a műsort, úgy ahogy kell, ahogy azt a BG meséi megérdemlik. A német nyelvterület okán persze az átkötők is németül hangzottak el, ám szerencsére meg lehetett érteni azokat. Nagyon közvetlenül, humorosan, kedvesen, arcoskodás és sztárallűröktől mentesen kötötte át a dalokat Hansi. Persze húrnyüvő társai is pozitív benyomásokat keltettek. Marcus, illetve André nem a szaladgálás mesterei, de ők is bejárták a színpadot, gondosan, precízen játszottak, sok headbangeléssel, príma hangulatban. Rájuk-rájuk pillantva mondjuk egyre több ősz hajszálat lát az ember manapság, nem éppen mai srácok már ők, ám az a pajkos, lelkes mosoly, ami André orcáján éktelenkedett, egészen megfiatalította a gitárost. Persze a dicséret a "hátsó sor" munkásait is megilleti, Frederik Ehmke bebizonyította, hogy remek választás volt Thomen Stauch helyére a doboknál, valamint a két "session-zenész" Matthias Ulmer billentyűs, ill. Oliver Holzwarth basszusgitáros is minden elismerést megérdemelnek. Többször is utalt arra Hansi, hogy legutóbb csak egy akusztikusba hajló programmal tudtak kiállni torokproblémái miatt, viszont azt is hozzá tette, hogy idén igyekeznek törleszteni a múltkori fémadósságot. Már az első pár dal szélvész döngöldéi kegyetlenül megzúzták a küzdőteret, ám a koncert közepén a Valhalla - Majesty duó akkorát ütött, hogy az ember tényleg azt hihette, hogy leszakad a nyaka a headbangeléstől. Lévén, hogy két óriási kedvencről van szó, az este talán legemlékezetesebb momentumai voltak számomra ezek, a fanatikusok pedig egy emberként énekelték a szövegeket, a hangulat pedig ekkor a tetőfokára hágott. Érezték a muzsikusok is, hogy ennyi sláger után egy picit pihentetni kell a népet, így hát meghallgathattuk a Blood Tearst, mely nyugodt, lágy dallamaira már tényleg szükség volt. Mégis, ha egy apró változtatást lehetett volna tennem a setlisten, akkor ez lett volna az a dal, amely helyett mondjuk az A Past And Future Secretet játszattam volna a csapattal. A színpadra túl sok dísz nem került, viszont remek ötletnek bizonyult a fekete-fehér lemezborító, illetve az előtte lévő kivetítő, mert így egyfelől a nóták során alkalom adódott a hangulatos "díszítő" videók megtekintésére, másrészt ezek hiánya sem jelentett gondot, hisz a gyönyörű molinó piramisa tekintélyt parancsolóan magasodott fölénk. Az új albumot annak három legerősebb tétele képviselte, melyek egyértelműen helyt álltak a best of programban. Az A Voice In The Dark bátran nevezhető a legfrissebb Guardian-slágernek, melynek nem kellett szégyenkeznie az örökbecsű Imaginations From The Other Side előtt sem. Sajnos a koncert egyre inkább a végéhez közeledett, ám a ráadás méltóképp koronázta meg ezt a fantasztikus estét. Noha az örök kedvenc And Than There Was Silence nem került elő, a germán bárdok egy másik csemegét tartogattak nekünk a ráadás nyitásaként. A kivetítőn megjelenő hegedű, a homok, a kerék-szimbólumok, illetve a felcsendülő dallamok atmoszférája a mesés keletre repített minket. Megelevenedtek a Perzsia Hercege c. film monumentális városai, és egy perzsa várúr mellől hallgathattuk végig a maga epikusságában zseniális Wheel of Timeot. A varázslatos tétel lassan bontakozott ki, majd teljesen megőrjítette a közönséget, és az este egyik "legkatartikusabb" élményét okozva ámított el minden rajongót. Frenetikus nóta. Egészen más hangulatot képviselt a Bard's Song, mely a Guardian talán legismertebb dala. A muzsikusok akusztikus gitárokon, gyönyörűen adták elő a himnuszt, melynek sorait persze egy emberként énekelte a Gasometer - hiába, ez mindig is tuti koncertfavorit lesz ennél a bandánál. Ezek után persze mindenki már csak a Mirror Mirrorra várt, ám az este meglepetése következett. A 'Tales From The Twilight World'-en található Lost in The Twilight Hall speed-power őrülete újfent megdolgoztatta a nyakizmokat, csak ezt követően jött el a búcsú pillanata. A megkapó Mirror Mirror feltette az I-re a pontot: az újfent gyönyörű fényekben, csodaszép képek előtt muzsikáló bárdok elbúcsúztak tőlünk, és megköszönték szeretetünket, valamint a nyitottságot, amivel hallgattuk meséiket. Mit is lehet írni összegzésnek egy ilyen buli után? Semmi fölösleges énekeltetés, bohóckodás, időhúzás nem volt, csak zene, csak mesék, csak élmények, melyek azóta is megmelengetik a szívemet, ha eszembe jutnak. A Blind Guardian zseniális, varázslatos műsorral bizonyította be ismét, hogy a power metal élcsapatának számítanak. Nem nagyon lehetett belekötni ebbe a buliba. Engem teljesen elvarázsolt. A koncert után még Andréval is sikerült összefutni, aki professzionális vezető lévén saját maga ellenőrizte a rakodást, sőt segített is a roadoknak. Persze a rajongókra azért egy kis időt tudott szakítani. Az est további részében egy kis városnézés, és sétálgatás mellett beszélgettük meg Darkjedi barátommal élményeinket. Volt mit. Állítólag 2013-ban újra lesz Blind Guardian Open Air fesztivál... kötelező lesz kinézni, bár remélem, addig még többször viszonthallhatom Valhalla bárdjait. Ez a buli sem fog lemaradni az év végi listámról. Setlist:
1. Sacred Worlds
2. Welcome To Dying
3. Born In A Mourning Hall
4. Nightfall
5. Fly
6. Time Stands Still (At The Iron Hill)
7. Valhalla
8. Majesty
9. Blood Tears
10. This Will Never End
11. A Voice in the Dark
12. Imaginations From The Other Side Ráadás:
13. Wheel of Time
14. The Bard's Song - In The Forest
15. Lost In The Twilight Hall
16. Mirror Mirror MMarton88 Fotók: Tomka, MMarton88 Köszönet Bernhard Steinernek, Markus Wosgiennek, illetve a Planet.tt-nek és a Mamis-nak!
Legutóbbi hozzászólások