A show-nak folytatódnia kell! - Kiss életmű VI. rész
írta TShaw | 2010.07.24.
Bizonyos értelemben a 'Psycho Circus'-t követő turné, és az azokból kiinduló újabb és újabb, albumok által nem támogatott körutak meggyőzték a közvéleményt arról, hogy a Kiss takaréklángon, de működik. A zenekar legfőbb bevételi forrása ekkor már nem feltétlenül a lemezekből jött, inkább a rajongók számára készített emléktárgyakból és a koncertek jegyeladásaiból. Még 1997-ben megjelentették az összes korábbi Kiss lemez újrakevert, feljavított verzióját, egészen a 'Hot in the Shade' albumig. A legtöbb katalógusban most is ezeket a lemezeket lehet megrendelni, viszont a '90-es évek elején elkészített első cd kiadások is megtalálhatóak még a boltok polcain. 2001-ben jelent meg a mindmáig legnagyobb ívű Kiss kiadvány, a 'The Box Set', mely egy öt cd-s gyűjtemény volt, tele a legnagyobb slágerekkel, demókkal, ritkaságokkal és kiadatlan élő felvételekkel. Gyűjtök körében nagyon jól fogyott az anyag, köszönhetően talán annak, hogy valóban sikerült felölelnie a zenekar teljes életművét, a gigasláger lemezektől kezdve egészen a kevésbé sikerült útkereső munkákig. A doboz legízletesebb pillanatai között van a Talk To Me 1980-as élő felvétele, néhány kiadatlan unplugged dal a legendás MTV koncertből, valamint a Detroit Rock City című film betétdala.
A gyűjteményben szereplő dalok természetesen mind újrakevertek. Szintén ekkortájt jelentek meg az 'Alive' albumok, egybe csomagolva, megtoldva egy extra CD-vel, amin egy 'Psycho Circus'-os koncert van rögzítve. Ez lett volna az 'Alive IV', ám hivatalosan és önállóan sosem jelent meg. Ez nem is akkora probléma, annak ismeretében, hogy a felvétel minősége nem a legjobb. A közönség hangos, és a dobhangzás sem tűnik éppen szerencsésnek - valódi kiadása előtt feltehetően még kevertek volna rajta a stúdióban. A valódi 'Alive IV' végül egy Ausztráliában felvett, szimfonikusokkal kísért koncert lett, mely az első és egyetlen ilyen típusú lemez a Kiss történetében.
A 'Kiss Symphony' egy csodálatos alkotás, melyen leginkább a hetvenes évek klasszikusait veszik elő, különös tekintettel a 'Destroyer' albumra. Igazi gyöngyszeme a koncertnek a Great Expectations, melyet itt játszottak először élőben. A koncert közepén egy akusztikus blokkban vezetik elő a legnagyobb balladákat - a Forevert, az ausztrálok kedvencét, a Shandit, de természetesen itt van a Beth, és a Goin' Blind című tétel is.
A koncertnek felróható egyetlen negatívum talán az, hogy a nyolcvanas évek legendáit teljesen lehagyják róla. Van ugyan Lick It Up, de nincs más dal a korszakból, de még a 'Revenge'-ről sem kapunk semmit.
Az 'Alive IV' azonban már egy új, a reunionon túllépő Kisst mutat be a nagyérdeműnek. Ace Frehley ekkor már ismét távol van a zenekartól, helyét véglegesen átvette Tommy Thayer, bár nem ő volt az első, aki átvette egy távozó tag maszkját - ez a megtiszteltetés Eric Singeré lett. Peter Criss is visszatérő vendég, hiszen a koncert előtt már jó ideje Eric dobolt a csapatban. Érzésem szerint itt kell minden rajongónak feltenni egy kérdést, ami kifejezetten a banda jelenkori állapotára vonatozik: vajon a Kissben emberek, vagy maszkok zenélnek? Régen ez nyilván nem volt probléma, sőt, most is bagatellnek tűnik a gondolatsor, de jogos felvetés annak ismeretében, hogy a Kiss ma ugyan azzal a felállással zenél, mint 1974-ben - legalábbis a külsőségek mind erre utalnak. De vajon mi ezzel a céljuk? Fontos momentum lenne a rajongóknak, hogy SpaceMan és Catman álljanak Starchild és Demon mellett? Erre sajnos nem tudok válaszolni. Számomra nem, én igenis örülnék, ha Thayer és Singer saját maszkot kapna, egyfelől, mert megérdemlik, másfelől a Frehley és Criss felé mutatott tisztelet is ezt kívánná meg. A kérdést etikailag azonban nem lehet megközelíteni, révén senki sem tudhatja, milyen megegyezések köttettek a bandán belül - az egyéni vélemény pedig mindig csak egyéni vélemény marad. A legújabb és mai napig végleges Kiss felállás 2004-ben újra koncertanyagot adott ki, ám a legendás 'Alive' sorozat folytatása már szóba sem került. A 'Rock the Nation' talán az első olyan Kiss anyag, ami elsősorban DVD formátumban jött ki, és ennek megfelelően hatalmas promóciós kapott, bár az összkép erősen csalóka, ahogyan az a film kritikájából is kiderülhet. Szimpatikus húzás volt viszont a setlist, ami úgyszólván bizonyította, hogy a csapat mégsem feledte el a nyolcvanas éveket - egyszerűen csak nem akar emlékezni rá.
A korongon felhangzó Tears Are Falling és War Machine azonban nem maradt sokáig műsoron. 2005-től lassan elkezdődött a folyamat, aminek a csúcsa az Alive 35 elnevezésű turné lett. Ekkora a Kiss koncertek gerincét gyakorlatilag az 1970-es években felvett és játszott dalok tették ki, különös tekintettel a korai lemezekre.
A setlistbe látszólag véglegesen beékelődtek az olyan dalok, mint a Parasite, a 100 000 Years, vagy a Firehouse. Az okot jómagam a kereskedelmileg kirívó sikerrel bíró reunionban látom, ami talán meggyőzte a csapatot arról, hogy a korai sikereiket úgy lehet a legjobban megismételni, ha átváltoznak korai Kissé...
Mindemellett viszont folyamatosan fejlődött a látványvilág. A 'Psycho Circus' háromdimenziós videójától fogva a színpadkép minél egyedibb és különlegesebb mivoltára rengeteget áldozott a banda. Már korábban megjelent a koncerteken a reptetés, amiben a Love Gun alatt Paul egy mini színpadra szökkenhet át, meglepve ezzel a hátsó sorokban álló közönséget, ám a mai napra ez is kiszámíthatóvá és rutinná vált. Gene is repül, ő viszont csak fölfelé, általában a God Of Thunder, vagy az I Love It Loud alatt. Míg az állóvíz lassan kezdett megposhadni, az egykori és az aktuális tagok is szólólemezeket adtak ki. Ezek közül elsőként Paul Stanley próbálkozása az említésre méltó, ugyanis a 'Live To Win' a valaha volt legjobb szólóanyaga lett. Korábban 1989-ben csinált egy önálló turnét, de albumfelvételek tekintetében már nagyon régóta az összeszokott társaságra tudott csak hagyatkozni.
Az album feltehetően a klasszikusként fog egyszer szerepelni, igazi, hamisítatlan hard rock szól az alig harminc perces CD-ről. Stanley meg is turnéztatta a lemezt, melyet egy DVD kiadványon örökítettek meg.
Vele ellentétben mind Gene Simmons, mind Peter Criss erősen leadták a színvonalat, amikor a bandán kívül kezdtek mozgolódni, legalább is a közvélekedés szerint. Mivel az előbbi lemezt sosem hallottam, személyesen nem tudok felette ítéletet mondani, Crisst azonban muszáj vagyok megvédeni. A vele szemben felhozott vádak és kritikák csak akkor állnák meg a helyüket, ha Catman mindenképpen az egykori anyabandáját akarná utánozni - pedig a szólóanyagairól lesüt, hogy pontosan ott folytatja, ahol 1978-ban abbahagyta, és ami feltehetően az ő valós és saját zeneisége és egyénisége. Hosszú éveken keresztül ment a vita, hogy legyen-e új Kiss lemez, avagy sem. A fő ellenérv a zeneipar elkorcsosulása, a letöltések, és a zene elértéktelenedése volt, így Gene folyamatosan ellene volt az új anyagnak. De a jég végül 2009-ben megtört, és az Alive 35 turné kissé unalmas időszakának közepén végre megjelent a 'Sonic Boom'.
Ez pedig már a jelen, amikor a gyerekes alkudozások, játékok és lustaság után végre vették a fáradtságot, hogy újra stúdióba vonuljanak, bár ebben bizonyosan nagy szerepe volt az egy évvel korábbi, 'Jigoku Retsuden' névre keresztelt, újrafelvételekből álló válogatásalbum létrehozásának.
A 'Sonic Boom' tavaly a HRM listáján is előkelő helyeket ért el. Kár is lenne húzni róla a szót, egy olyan visszatérő lemezről van szó, ami teljes mértékben méltó a Kisshez. Hangos rock 'n' roll, olyasvalami, amire talán a 'Love Gun' óta nem volt példa a zenekar történetében. Személy szerint hiányolok róla egy szerelmetes balladát, de hát mit vártok valakitől, akinek a pavlovi reflexnek megfelelően a Kissről még mindig a Forever ugrik be legelsőnek...
Zárójelben had említsem meg, hogy szintén 2009-ben jelent meg Ace Frehley hasonszőrű visszatérő anyaga. Nem tudom, hányan osztják a véleményemet, de nekem ez az album is elnyerte a tetszésemet, sőt, legalább annyi örömmel töltött el a léte, mint a Kiss korong megjelenése. Jelen pillanatban, a budapesti koncert után is azt mondom, hogy számomra még egy lapáttal rátett volna a buli hangulatára, ha a vérprofi és amúgy minden elismerést megérdemlő Tommy helyett Ace flegma és unott játékát hallottam volna... A Kiss története ezzel elért a mai naphoz, és lassan az európai turné is véget ér. A srácok hazamennek, és folytatódik a rutinszerű turnézás, ki tudja meddig. Életem első, de reméltem nem utolsó Kiss koncertje igazán felejthetetlen élmény volt, de azt hiszem, ezzel mindenki így van, aki látta őket akár most, akár máskor. Legalább annyira belém égett az élmény, mint az első dal, amit hallottam tőlük... Vége
Legutóbbi hozzászólások