
1989-ben a
Kiss és
Ace Frehley majdnem napra pontosan együtt jelenteti meg új lemezeit. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy az egyik dal szerepel mindkét albumon, a
Hide Your Heart, amit
Paul Stanley mellett két szuper-termékeny slágerszerző,
Holly Knight és
Desmond Child jegyez. A két lemez közötti hasonlóságok azonban itt el is tűnnek. Míg
Frehley folytatta a '80-as években általa járt utat, addig az anyabanda tovább puhította hangzását, és a szintetizátorok mellett immáron country elemek is megjelentek a zenéjükben. A lemez szokatlanul hosszúra sikerült, összesen 15 szám került rá. Köszönhető ez annak, hogy ez volt az első olyan Kiss album, amit tudatosan CD-re, és nem elsősorban vinyl lemezre szántak.
A dalok között találunk egy nótát
Eric Carr tolmácsolásában, a
Little Caesart, ami az egyetlen általa írt és lemezen is általa énekelt szerzemény lett. Az album legnagyobb klasszikusa azonban vitathatatlanul a
Forever című ballada, ami kislemezként is igen sokra vitte. Meg kell még említenünk azt is, hogy
Tommy Thayer, a későbbi gitáros is itt jelenik meg először, mint dalszerző, de a gitárrészeket kivétel nélkül
Bruce Kulick játszotta föl.
Ace ezzel szemben dögös, egyértelmű hard rockot tett le az asztalra, annak a zenének a logikus evolúciós csúcsát, amit a
Frehley's Comettel kezdett el játszani. A korábban a
The Move és az
ELO által sikerre vitt
Do Ya című dal feldolgozásához videoklip is készült, az 1978-ban megjelent
Fractured Mirror című dal pedig másodszor került átdolgozásra az albumon.
Igazán dögös szerzemény még a lemezről a
Shot Full of Rock, ami előtt minden rockernek fejet kell hajtania, továbbá a
2 Young 2 Die című nóta, amit
Richie Scarlett énekel. Az album vendégszereplői között egyébként ott van
Rachel Bolan, Sebastian Bach és
Peter Criss is. A lemez talán egyetlen hibája az egyhangúság és legalább egy ballada hiánya, de az összképet tekintve
Ace még így is felvette a versenyt a Kiss lemezével.

A
Kiss számára a folytatás azonban nem volt egyértelmű. Zeneileg és emberileg is tragédia következett be:
Eric Carr 1991 novemberében elhunyt.
Az együttes történetének második állandó dobosa szívbetegségben vesztette életét, halála pedig mindenkit megrendített, aki a banda körül forgott. Ebben az évben vették fel a
God Gave Rock and Roll To You című
Argent dal feldolgozását, ám a felvételeken Eric csak vokalistaként vett részt, helyettese
Eric Singer lett, a korábbi
Black Sabbath dobos.
Carr halála már csak azért is megrázó volt, mert a banda valami igazán nagy dobással akart előállni ezekben az időkben, valami olyasmivel, ami visszarepíti őket a csúcsra. Ehhez elhagyták a '80-as évek jellegzetesen glames fellépő ruháit, és igyekeztek minél egyszerűbb, erősebb és tisztább heavy metalt játszani. Eric halála után tehát nagy tervekkel vonultak stúdióba...

És 1992-ben el is készült a várva várt alkotás, a 'Revenge'. A legkeményebb Kiss album, amit a világ 1985-óta hallott.
Gene Simmons végre kitombolhatta magát az olyan dalokban, mint a
Domino, a
Paralyzed, vagy a
Spit, de
Paul is kimutatta a foga fehérjét. Van ugyan az albumon egy ballada, de a zárásnak hagyott
I Just Wanna című szerzemény keményen arcul csapja a romantikus érzületű hallgatót - "I just wanna f*ck, I just wanna f*ucking you!"
Személyes kedvencem a lemezről a
Heart of Chrome című nóta, de a koncertek nagy kedvence a
Take It Off lett, nem is beszélve az album közepére szúrt
God Gave Rock and Roll to You II-ről.
A lemez végére került egy 1981-es, utólag masterelt és kiegészített stúdió jam is, amivel a banda
Eric Carrnak állított emléket.

A lemez turnéján aztán az egész zenekar a csúcsra járt.
Eric Singer valóságos polipként tolta a régi és új dalokat, a koncerthangzás pedig egészen kemény lett. Hosszú évek óta ez volt a csapat legsikeresebb koncertsorozata, amit új élő lemezzel akartak megünnepelni.
Ez lett az 'Alive III', az 1978 óta halott sorozat feltámasztása, melyen végre megpróbáltak egy valódi koncertműsort bemutatni, de a végeredmény megint viszontagságos lett. Az, hogy a lemez hangzását utólag a stúdióban csiszolták olyanra, amilyen, még megbocsátanánk, ha az anyagot nem akarták volna mindenképpen egy CD-re rászorítani.
Az 'Alive III' műsora egyébként kifejezetten élvezetes, bár a lemezen rengeteg kompromisszumot kötöttek. Az
I Just Wanna refrénjét utólag megváltoztatták, hogy ne kelljen rátenni a felnőtteknek szóló matricát, és bár az újabb kiadásokon megjelent bónuszként a
Take It Off, a műsor még így is meglehetősen rövidre sikerült.

Ezután azonban eljutunk a
Kiss történelmének legzavarosabb korszakához... 1995 táján a világ már nem kíváncsi a heavy metalra. A glam csapatok countryt, esetleg grounge-ot tolnak, aki pedig nem akar változni, az akár szedheti is a sátorfáját. Számos nagyszerű együttes karrierje törik ezzel derékba, az új nemzedék pedig nem tudja megszerezni a kiérdemelt elismeréseket.
Ebben a kegyetlen helyzetben a Kiss ellátogat az MTV Unplugged című műsorába, ahol vicc kedvéért újra meghívják
Peter Crisst és
Ace Frehley-t. A fellépés természetesen hatalmas siker lesz, a közönség őrjöng a régi és az új nóták hallatán. A csapat is jól érzi magát - az egyik hasonszőrű előadáson
Gene még a
God of Thunder country verzióját is lenyomja egyszer.
Az 'Unplugged' sikere után az MTV, sok más koncerttel egyetemben, a Kiss bulit is megjelenteti, a banda pedig az aktuális felállással kezd dolgozni új albumán. Az új lemez 'Carnival of Souls' címen fut egy darabig, aztán valamiért leállnak vele a munkálatok. Az újfajta hangzás meghonosítása nem akar sikerülni a bandának,
Bruce Kulickon kívül senki sem tud kibontakozni ebben a környezetben. A lemezről több szót nem is ejtenék - egyfelől írtam már róla, másfelől nem érdemli meg. Tudom, van, akinek tetszik ez az album, de a zenehallgatók és a rajongók többsége elítéli, különösen annak tudatában, hogy a
Kiss reunion kezdetekor ez az anyag még a kukában porosodott...

...mert 1996 közepén a banda végre rájött, mi kell az embereknek. Régi, igazi, hamisítatlan
Kiss.
Ace és
Peter természetesen örömmel csatlakozott hozzájuk, és némi gyakorlás után,
Bruce és
Eric félreállását követően elstartolt a Kiss gépezet.
Újra előkerültek a maszkok, nem csak a zenészek, hanem a rajongók soraiban is. A koncertek műsora kizárólag a '70-es évek dalaiból állt, igazi időutazás volt ez. Ez már az alternative rock ideje, de a
Kiss megkezdte második fénykorát.

A gigantikus turné során újra eljutottak Magyarországra, a különböző állomásokon pedig a zenekar tagjainak a születésnapját is megünnepelték. A népünnepély látszólag az egekbe juttatta a bandát, de a fekete levest még meg kellett inniuk.
A 'Carnival of Souls' végül kiadásra került, mivel a stúdióból kikerült néhány kalózmásolat. Megint a pénz dominált, így
Eric Singerrel és
Bruce Kulickkal karöltve
Paul és
Gene lefényképezkedett a borítóhoz, aztán nekiláttak az új, igazi Kiss lemeznek, a 'Psycho Circus'-nak.

Az 1998-ban megjelent 'Psycho Circus' az igazi, maszkos Kiss visszatérése volt, bár a színfalak mögött szó sem volt reunionról. A lemez dalain
Ace Frehley alig játszott, kizárólag a saját nótáját, az
Into the Voidot vette fel - azon viszont
Gene és
Paul nem szerepelt.
Peter Criss is kizárólag ebben a dalban dobolt, továbbá énekelt az
I Finally Found My Way-ben. A gitárrészek javát
Tommy Thayer játszotta fel, a
Within intrójára még
Bruce Kulick is beugrott a csapatba.
Papíron tehát a 'Psycho Circus' a 'Love Gun' óta az első igazán hagyományos
Kiss album volt, valójában azonban legalább annyira kilógott nála a lóláb, mint a 'Dynasty', vagy a 'Creatures of the Night' esetében. Ettől eltekintve azonban a lemez gyakorlatilag hibátlan. Modern, de a régi időkre kacsingató hangzásában ott volt a 'Revenge' ereje, és a '80-as évek glames időszakának dallamossága is. Kereskedelmileg és kritikailag is aránylag elismert anyag lett belőle, így a két éve elkezdett koncertkörút folytatódhatott. Folytatása következik.
Legutóbbi hozzászólások