Transatlantic, 2010. május 9., Stuttgart, LKA Longhorn (Olvasói beszámoló)
írta Hard Rock Magazin | 2010.05.21.
2010. május 9-én éjféltájban, mikor kitámolyogtam a stuttgarti LKA Longhorn koncertterméből és valószínűleg rendkívül bamba arccal próbáltam szemkontaktust keresni a másik "meglőtt" áldozattal, pearl69 barátommal, egy szakítás gondolatai jártak a fejemben. Azt gondoltam, hogy ezzel az estével elérkezett az ideje annak, hogy befejezzem a koncertek látogatását. Úgy véltem, hogy ezt az élményt már soha semmi nem múlhatja felül, és mivel e témakörben sok mindent láttam már életemben, a csúcson kell abbahagyni. Bár ez az elhatározás természetesen néhány óra múlva már csak a sokk felejtésre ítélt következményeképpen élt bennem, azt a véleményemet máig tartom, hogy nem tudom elképzelni, milyen zenei élmény tudná felülírni az ezen az estén látottakat, hallottakat... Sok mindent köszönhetek a Transatlanticnek. A Dream Theater iránti rajongásom egyik állomásaként találkoztam velük első, 2000-ben kiadott 'SMPT e' című albumuk kapcsán. Mivel akkoriban Mike Portnoynak épp csak, hogy nem állítottam oltárt, természetesen az elsők között voltam, akik megrendelték a szupergruppként aposztrofált csapat albumát. A dobok mesterén kívül egyedül a Marillion bőgősének, Pete Trewavasnak neve volt ismerős a lemezborítón felsoroltakból. Mivel a zene káprázatos volt, elkezdtem feltérképezni a másik két tag, a The Flower Kings alapító zsenije, Roine Stolt és a Spock's Beard "agy" (meg persze hang és lélek, stb.) Neal Morse munkásságát is. Persze ebből az lett, hogy mindkét zenekarba beleszerettem, és nekiálltam gyűjteni munkáikat. A Transatlantic az első pillanattól kezdve igazi örömzene volt. Arról szólt, hogy négy ember, a világ különböző pontjairól egy-egy bő hétre összejött, és megalkotott két felejthetetlen korongot. A már említett első munka után egy évvel megjelent a 'Bridge Across Forever', mely, ha lehet, még egy hatalmas lapáttal rátett a bemutatkozó alkotás zsenialitására. Majd - ahogy az lenni szokott - a tagokkal sok minden történt; Portnoy továbbra is munkamániásként tobzódott, Stolt évente jelentetett meg albumokat (gyakran duplát) a The Flower Kings-el, Morse pedig hitbéli életére hivatkozva otthagyta a Spock's Beard csapatát. Talán ez volt a legnyomósabb oka annak, hogy a Transatlantic 8 évig nem működött. Tavaly viszont végre megtört a jég. Előálltak egy tökéletes albummal, a 'The Whirlwind'-el és turnéra indultak. No, itt volt az a pillanat, amikor azt mondtam, most vagy soha! Már januárban megvásároltam a jegyeket a hozzánk legközelebb eső állomásra és négy hónap várakozás után végre május 9-én este ott álltunk Laci barátommal, körülbelül 5 méterre Mike Portnoy oldalra fordított "Tamája" előtt és remegve vártuk, hogy elkezdődjön a csoda. Valamivel negyed kilenc után felhangzott a 'The Whirlwind' bevezetője, és az emeleten elhelyezkedő öltözőből szépen leügetett a négy muzsikus, hogy belecsapjon abba a programba, melyhez foghatót még soha nem láttam-hallottam. 5 zenész, 6 szerzemény, közel 3 és fél óra játékidő. Már ezen száraz adatok közlése is sok mindent elmond az előadásról, de ezek persze csak számok. Onnantól kezdve, hogy a kezdő 80 perces, teljes egészében eljátszott 'The Whirlwind' első hangjai felhangzottak, egy függöny ereszkedett a szemeim elé, mely három és fél órán keresztül nem is gördült fel. Egyszerűen káprázatos volt. Négy progresszív rockzenei ikont láttam magam előtt, akiknek minden mozdulatából sütött a muzsika, a közönség és nem utolsó sorban egymás végtelen tisztelete és szeretete. Mike Portnoy sokat nőtt a szememben (pedig eddig sem volt - úgymond - kicsi). Azon kívül, hogy a tőle megszokott színvonalon játszott, - kihasználva az oldalra fordított dobszerkó által kínált lehetőségeket - folyamatosan kokettált az első sorban álló hölgyekkel, vigyorgott, grimaszolt, pózolt. Óriási élmény volt oldalról látni játékát. Miközben őrült ritmusokat hozott, - nem tudok rá jobb szót - amikor akadt egy szabad lába, táncolt. Lenyűgöző volt. Pete Trewavast magamban elneveztem gumilabdának. A kis ember pattogva, sokszor "headbang" kalandokba bocsátkozva adta a feltétet Portnoy alapjára. Jó volt látni, hogy a finom Marillion témák mellett, azért döngetni is képes hangszerét. Roine Stolt a kimért svéd úriember, gyönyörű hangszerével ismét hozta azt a földöntúlian lebegő gitárjátékot, mely által annyira különleges a The Flower Kings muzsikája (is). Amilyen összhangban játszott a ritmusszekció, annyira érezték egymást a billentyűs Neal Morse-szal. Az ének témákat felváltva hozták, sok-sok mosolygós összekacsintással és a Bridge Across Forever intrójaként egy szívet-lelket gyönyörködtető akusztikus-elektromos gitár "párbeszéddel" ajándékoztak meg minket. A négy nagyágyú mellett ötödik tagként ismét a színpadon láthattuk - a Laci barátom szerint új fizimiskájával messziről egy takarítónőre emlékeztető - Daniel Gildenlöw-t, a Pain Of Salvation atyját is, aki gitár és billentyűjátékával, valamint kiváló vokálozásával emelte az est amúgy is pompázatosan ragyogó fényét. No és a program. A már említett "bemelegítő" 80 perces gyönyörű és letaglózó The Whirlwind után levonult a zenekar, de csak azért, hogy megpróbáljuk azt az élményt megemészteni, amely már talán önmagában is elegendő lett volna egy estére. Szerencsére - mivel persze nem volt elég - néhány percnyi várakozás után visszatértek a nap hősei, hogy egy "kis" időutazásra invitáljanak minket. Az első album legelső, fél órás szerzeménye az All of the Above indította el az újabb "megmérettetést", melyet a korong második nótája, a lírai We all need some light követett. A koncert második részét a kettes album egyik monumentális darabja a Duel with The Devil zárta. Ekkor már több mint két és fél órája volt színpadon a zenészek, akik a fáradt, de eufóriában leledző közönség "könyörgésére" visszatértek, hogy a 40 percnyi ráadásban a Bridge Across Forevert, majd zárásként a Stranger In Your Soul epikus őrületét vezessék elő. E tételben képesek voltak még egy nagy "csavarra". A középrészben, a Transatlantic koncertek - már DVD-n is látott - elhagyhatatlan show elemeként következett Morse és Portnoy játék közben elkövetett helycseréje a dobszerkó mögött. Az "állás nélkülivé" vált dobos ekkor kivette a basszusgitárt Trewavas kezéből, aki azonnal leemelt Gildenlöw gitárállványáról egy hangszert, melynek tulajdonosa gyorsan bevágódott Morse megüresedett helyére a billentyűk mögé, ...és mi mást tehettek, a főkolompos Portnoy énekével belecsaptak a Smoke On The Waterbe, melynek néhány "köre" után mindenki visszatalált az eredetileg számára kijelölt helyre, majd folytatták a Transatlantic koncertjének befejező darabját. Nem volt hibátlan az előadás, de ez sem a közönséget, sem a zenészeket nem érdekelte. Portnoy kezéből kiesett a dobverő, jót nevettek rajta. Morse-nak tönkrement a fejmikrofonja, sebaj! Egy intés, egy segítő behozott egy "állványost", kis összenevetés és minden ment tovább. Nem voltak drámák, csak önfeledt zenélés! Mi meg azokban a percekben, órákban a világ legszerencsésebbjeiként lehettünk részesei ennek a játéknak! Nem tudom életemben eddig hány koncertet láttam. Gyanítom, a több százzal nem mondok sokat. Azt viszont tudom, hogy ez az előadás volt az, ami számomra az esszenciáját jelenti a muzsikálásnak. Vesszőparipám, hogy manapság a zenében is sokan felejtik el, miért is hívják úgy, hogy játék. Azért, mert bár komoly tudás elsajátítása szükségeltetik hozzá, azért mégiscsak akkor jó, ha közben újra gyermeknek érzi magát az ember! ...és a "játékszerek": 1.rész
The Whirlwind 2.rész
All Of The Above
Wee all need some light
Duel with the devil Ráadás:
Bridge Across Forever
Stranger In Your Soul Brinner Zoltán "Brinyó"
Fotók: pearl69
Legutóbbi hozzászólások