Át a folyón: Styx életmű - III. rész (Olvasói írás)
írta TShaw | 2009.10.26.
1984-ben a Styx-re keményen rájárt a rúd. A Kilroy Was Here album sikeres lemez volt, de a zenekar sok régi rajongója nehezen fogadta el a szintetizátorközpontú zenét. Maga a csapat is nehezen viselte a váltást.
Még ebben az évben rögzítettek néhány koncertanyagot, amiket albumon és filmen is megjelentettek... A Caught in the Act a Styx első hivatalos koncertalbuma, kiadásával azonban elkéstek. Bizonyos tekintetben a korábbi (különösen a Grand Decathlon Tour) körutak alatt rögzített anyagok sokkal sikeresebbek lehettek volna. A Caught in the Act-ról olyan nagyszerű szerzemények hiányoznak, mint a "Renegade", a "Grand Illusion", vagy a "Borrowed Time", de a korábban nagy sikerrel játszott "Half-Penny, Two Penny" is izgalmasan hangzott volna egy jó minőségű koncertfelvételen.
Az albumra felkerült egy stúdiódal is, egyik személyes kedvencem, a "Music Time". Nem lett kimondottan sikeres dal, de vidám és élettel teli - nem utal arra, hogy a zenekar hamarosan befejezi a pályafutását.
Az élő lemez és a hozzá társuló videó anyag tartalma eltér. A film sem túl bőkezű, bár ott már láthatjuk a "Cold War"-t és a "Renegade"-ot is, nem beszélve a ritkaságszámba menő "Don't Let it End (Reprise)"-ról. Bizonyos tekintetben a videó és az audio felvétel együtt történő kielemzése adna csak helyes és teljes képet a zenekar akkori koncertjeiről, ez azonban sajnos nehézkes, mivel a DVD-n csak 2007-ben megjelent filmet kicsit nehéz beszerezni. A koncertlemez kiadása után a Styx ötlettelenül állt egy helyben, akár egy lerobbant tank, ami előzőleg megállíthatatlanul gázolt előre, mindent eltaposva, ami az útjában áll. Hogy mennyire nem volt váratlan a tagoknak a szakítás, arról az is tanúskodik, hogy az 1984-es évben már meg is jelentették szólóanyagaikat. A Caught in the Act még a boltok polcain várta a vevőket, amikor a toplistákat már Dennis DeYoung és Tommy Shaw albumai kezdték el ostromolni. Furcsa mód a szakítás gyors és látszólag halálos volt, de a két frontember lemeze meglehetősen hasonló vonásokkal rendelkezik.
Tommy Shaw Girls with Guns című lemezén legalább annyi szintetizátor szólal meg, mint DeYoung albumán, az eddig a pop felé törekvő Dennis pedig Jimi Hendrix-től dolgozta fel a "Fire" című klasszikust. Mintha csak mindketten visszavettek volna az elvárásaikból, épp csak túl későn, amikor a Styx klasszikus felállása már megszűnt létezni. A nyolcvanas évek második felében mindenki a szólókarrierjét építgette. DeYoung 1984-ben a Desert Moon, 1986-ban a Back to the World, 1988-ban pedig a Boomchild című lemezeket adta ki. Ezeken olyan slágerek bújtak meg, mint a "This is the Time", a "Beneath the Moon", vagy az első album címadó dala, a "Desert Moon".
Tommy Shaw 1987-ig minden évben jelentkezett egy-egy új albummal. 1985-ben egy koncertlemezt is kiadott, bár ez csak Japánban jelent meg, így beszerzése ma már szinte lehetetlen. Az albumlistákon egyik lemez sem jutott túl magasra, bár a Girls with Guns aránylag sikeres lemeznek tekinthető.
Ami mindvégig jellemző maradt Shaw lemezeire, az a poposság, ami mögött azonban még mindig ott volt az öntörvényű gitáros személyisége. Manapság ezeket a lemezeket is nyugodtan be lehet sorolni az AOR klasszikusok közé.
Ami változatlan maradt, az a Shaw és Young közötti barátság, aminek következményeként James Young több dalban is vokálozik Tommy 1987-es Ambition című albumában.
A teljes történethez hozzátartozik, hogy Young is jelentetett meg szólóalbumokat, ezek azonban messze nem értek el akkora sikert, mint Shaw és DeYoung lemezei. 1989-re a helyzet megváltozott. Több amerikai lap is megszellőztette Tommy Shaw és Ted Nugent gitárlegenda közös projektjét. A titokban készülődő supergroup-ról hamarosan kiderült, hogy Jack Blades-t, a Night Ranger frontemberét is sorai között tudja, továbbá egy addig ismeretlen dobost, Michael Cartellone-t. Ez lett a Damn Yankees, a 90-es évek egy figyelemreméltó, de kis hazánkban valamiért elfelejtett sikertörténete. Nagyjából ezzel egy időben Dennis DeYoung újra összekalapálta a Styx-et. A Panozzo fivérek természetesen nem tiltakoztak, ahogy James Young is hiányolhatta már a sikert, de Tommy kimaradt a buliból. Helyette az addig félig-meddig ismeretlen Glen Burtnick vette át a gitáros posztot. Glen Burtnick korábban egy Beatles-musicalben játszotta Paul McCartney-t, aztán szólóalbumokkal próbálta építgetni a karrierjét. Heroes and Zeros című lemeze kimondottan izgalmas anyag, amit minden rock-kedvelőnek ismernie kellene... A balkezes Burtnick-kel kiegészülve a Styx stúdióba vonult, és elkészítette az Edge of the Century című lemezt. Az albumról már írtak az Évtizedelőben, így a dalokkal részletesen nem foglalkozom. Maga az album pontosan úgy szól, ahogyan a kilencvenes évek legelején egy hard rock lemeznek szólnia kellett. Kitűnő anyag volt, amiről a "Show Me The Way" kis túlzással egy generáció himnusza lett.
A dalt Dennis DeYoung eredetileg a fiának írta, megjelenésének idején azonban javában tombolt az első Öböl-háború. A lírikus, könnyfakasztó mű hamar a hazatérő katonák dala lett, egekbe röpítve ezzel a kislemezt. Bár az album, és a róla megjelenő többi kislemez meg sem közelítette a Styx régi sikereit, a "Show Me The Way" harmadik lett a listákon. A Styx megint közszájon forgott.
A lemezt természetesen turné is követte, amin sokak megrökönyödésére Burtnick elénekelte Shaw szerzeményeit, így a "Renegade"-ot és a "Blue Collar Man"-t is. De a körút után minden megállt.
Az Edge of the Century folytatása ugyan ezt a címet viselte volna, egy II-jellel a végén, de ennek a lemeznek az előkészületei sosem fejeződtek be. A csapat két év után szétment, hogy Dennis DeYoung beássa magát a komolyzene és az opera világába... A Damn Yankees sem maradt hosszú életű. Bár kiadtak két tökéletes lemezt, és körbeturnézták a világot, a 90-es évek közepére már nyugodalmat akartak, Blades és Shaw pedig a régi bandáik felé kezdtek kacsingatni. 1995-ben a két zenész Shaw/Blades néven közös lemezt vett fel, nyugodt, higgadt dalokkal. (Később, 1999-ben a Damn Yankees újra összejött, hogy felvegyék harmadik albumukat, ami azonban a mai napig sem jelent meg, de ez egy másik történet.) 1995 az újraegyesülés ideje. Az átkozott jenkik egy időre befejezték a közös munkát, Blades visszament a Night Ranger-be, Shaw pedig a Styx-be, hogy a klasszikus felállás egy turnéval éleszthesse fel a Styx-et. De a tervet tragédia árnyékolta be.
1996-ban elhunyt John Panozzo, a Styx dobosa, aki 1972-óta minden egyes lemezen szerepelt. Mivel alapító tagja volt a Tradewinds-nek is, személyében a Styx egyik atyja veszett oda. Súlyos csapás volt ez, ami gyakran megesik az együttesekkel, és néha nem is élik túl őket (kísértetéjesen hasonló a Led Zeppelin esete).
De a megmaradt négy tag nem akarta annyiban hagyni a dolgot. Panozzo helyére felvették a fiatal Todd Sucherman-t, aki annak ellenére csatlakozott a bandához, hogy fogalma sem volt, meddig marad majd a Styx tagja. Végül 1996-ban John Panozzo nélkül ugyan, de elindult a Styx gépezet. Gigantikus turnét szerveztek, a koncerteken pedig minden régi klasszikus dalt előadtak. Egy alkalommal egy nagyzenekar kísérte őket (ez manapság nagy divat, de az ötlet akkoriban még újnak számított), az egyik előadást pedig meg is örökítették. A turnét végezetül egy újabb élő anyaggal ünnepelték, mely a Return to Paradise címet kapta. DVD-n a koncertfilmet lehetett megnézni, a dupla cd-s kiadványra pedig három új stúdiódal került fel. Ezek közül a "Dear John" egy könnyfakasztó megemlékezés az elhunyt John Panozzoról.
A koncertalbum azonban rendelkezik azzal a súlyos hibával, hogy a dalok elejét és végén gátlástalanul lekeverték. A koncertélmény ezáltal meggyengül, és bár a felvétel tökéletes, a dalokat pedig hibátlanul adják elő, az egységes műsor érzése elveszik.
Az albumról az egyik új stúdiófelvétel is megjelent, ami a "Paradise" címet viselte. Top 40-es dal lett belőle, de nem vált legendás Styx slágerré.
Közvetlenül az újraegyesült előtt elkészült néhány stúdiódal, amik feltehetően az Edge of the Century II.-n szerepeltek volna (legalábbis erre utal az, hogy Glen Burtnick is a szerzők között van feltűntetve). Ezeket később válogatásalbumokon jelentettek meg. A Styx előtt tehát nyitva állt a lehetőség a folytatásra, de a dolgok nem úgy alakultak, ahogyan azt mindenki szerette volna... Folytatása következik TShaw
Legutóbbi hozzászólások