Át a folyón: Styx életmű - I. rész (Olvasói írás)
írta Hard Rock Magazin | 2009.10.02.
Styx. Egy amerikai legenda, az AOR zene egyik zászlóshajója, és jó néhány kiváló képességű zenész szellemi terméke. Ha ezt a nevet halljuk, az átlag zenekedvelőnek egyből a "Mr. Roboto", esetleg a "Fooling Yourself", vagy valamelyik másik toplistákat ostromló dal ugrik be, ám a slágerek - mint mindig - itt sem tükrözik a zenekar világának egészét. Érdemes tehát mélyebben is belemászni a rock-dinoszauruszok történetébe... A zenekar életrajza egészen 1962-ig nyúlik vissza. Ekkor találkozott először a zenetanárként működő Dennis DeYoung az egészen addig esküvőkön zenélő Panozzo testvérekkel (John és Chuck). A hármójuk alkotta csapat először Tradewinds néven működött, majd 1969 és 1970 között kvartetté, aztán kvintetté bővültek, mely után felvették a TW4 nevet.
Az új tagok John Curulewski és James Young gitárosok voltak. Mindketten tanult zenészek, akik az akkori legkeményebb zenéken nevelkedtek (Young legnagyobb példaképeiként Hendrix -et, a Jethro Tull -t és a Led Zeppelin -t nevezte meg). A még nem klasszikus első felállás tehát így festett: Dennis DeYoung billentyűs, Chuck Panozzo basszusgitáros, John Panozzo dobos, John Curulewski gitáros és James Young gitáros.
A TW4 azonban nem volt sikeres, eleinte pedig lemezszerződést sem sikerült kötniük. Egészen 1972-ig kellett várniuk, amikor a Wooden Nickel kiadó égisze alá vette az akkor már Styx névre hallgató zenekart. Ebben az évben jelent meg az együttes első albuma, az akkori szokásnak megfelelően cím nélkül (általában Styx I. néven hivatkoznak a lemezre).
Az album gyakorlatilag a hetvenes évek elejére olyannyira jellemző progresszív rock jegyeit viseli magán. A nyitódal rögtön egy négy tételre bontható, tizennégy percet felölelő szerzemény.
A "Movement for the Common Man" első része egy James Young alkotás, igazi gitárvarázslat. Már ebből a dalból is látszik, mennyire meghatározó személyiség volt ekkoriban a később egyre inkább háttérbeszoruló gitáros.
A következő részleget John Ryan, az album producere jegyzi, majd átúszunk Aaron Copland klasszikus "Fanfare for the Common Man"-jébe. A modern komolyzenei alkotás felvonultatása az albumon egyértelműen Dennis DeYoung klasszikus zenei műveltségére utal vissza. A majdnem negyed órás nyitódal utolsó tétele a "Mother Nature's Matinee ", Young és DeYoung közös szerzeménye.
Az ezután következő hat dal hagyományos rock elemeket vonultat fel, néhol azonban a felvétel minőségénél kilóg a lóláb. Hogy a hangzás szándékosan sikerült-e ilyen változatosra, vagy a véletlennek köszönhető, azt utólag nehéz lenne kitalálni.
A Styx -ben mindig is rendkívül fontos szerepet játszó vokális teljesítmény már itt megcsodálható. DeYoung, Young és Curulewski csodát művel az orgánumával, egyúttal elhinti a Styx egyik legjellegzetesebb stíluselemét.
A Styx I.-en a legtöbb dalt James Young énekli. Dennis DeYoung ekkor még inkább a billentyűs hangszerek mágusaként tetszeleg, Curulewski pedig még a dalszerzésben sem vesz részt túl aktívan.
Az albumról megjelenő egyetlen kislemez a "Best Thing" lett, ami egyből a 82. helyet érte el a Billboard legendás százas listáján, de az áttörés valamiért elmaradt... 1973-ban folytatták a megkezdett utat. A Styx II. egy kiforrottabb, tisztább, technikailag is jobb minőségű lemez lett. Bár ekkor a zenekar még mindig a progresszív rock stíluspalettáján sétálgat, itt már elhangzik néhány dal, ami megelőlegezi a későbbi, AOR-t játszó Styx hangzását.
A nyitódal "You Need Love" és az őt követő "Lady" egyértelműen előremutató szerzemények. Bár mindkét számot DeYoung jegyzi, ő maga csak a "Lady"-t énekelte fel - azt is azért, mert a feleségének szánta.
Az "A Day" egy nyolcpercesre nyújtott szerzemény, amit Curulewski írt és énekelt, hasonlóan a könnyed "You Better Ask"-hez. Ezek után egy újabb komolyzenei utalás következik - Bach szerzeménye orgonán, Dennis DeYoung előadásában.
Az albumot ezután csupa DeYoung szerzemény uralja, az utolsó tételt azonban James Young énekelte fel. Ezek a dalok már igazodnak a Styx I. stílusához és hangulatához, de kétségtelen, hogy a zenekar tagjai is érezték, hogy a sikerhez vezető utat a "Lady" jelképezi...
Kislemezként egyedül a "Lady" jelent meg az albumról, majd később cseppet sem meglepő módon a "You Need Love" - azonban az már egy másik korszak volt. Az 1974-es év azonban még mindig nem hozta meg a nagy áttörést, a zenekar pedig valami olyasmit tett, ami mai szemmel nézve aligha értelmezhető. A soron következő harmadik album akár egy visszalépésnek is értelmezhető, azonban egy újabb jellegzetességgel gazdagította a Styx zenei fegyvertárát.
A The Serpent Is Rising egy koncepciólemez volt, amiben érvényesült a progresszív rock, a hard rock, és természetesen DeYoung komolyzene iránti vonzódása, azonban van egy nehezen megbocsátható hibája, a minősége.
Az albumot Chicagoban rögzítették, Barry Marz producer segítségével, még az 1973-as évben. Mondhatjuk persze, hogy az akkori stúdiótechnika még kezdetleges volt a maihoz képest, de mindez akkor sem menti meg az albumot. Némelyik szerzemény úgy szól, mintha csak demo felvétel lenne, ugyanakkor a két zárótételbe ("Krakatoa" és a Handel -féle "Hallelujah Chorus") mindent beleadtak.
Mindettől függetlenül az album szerethető, de nehezen befogadható. Ízlés kérdése, kit mi ragad meg a lemezről, de Young "Witch Wolf" és Curulewski "The Serpent is Rising" című szerzeménye bizonyítja, hogy nem a srácok felejtettek el zenét írni. A progresszív rockból hard rockba történő átmenet utolsó állomása a Man of Miracles, a Wooden Nickel kiadó alatt megjelent utolsó Styx lemez, egyúttal egy korszak vége az együttes életében.
Itt már szó sincs hosszú szerzeményekről, vagy elvont zenei megoldásokról - a leghosszabb dal a hat percet sem éri el. Az albumnyitó "Rock and Roll Feeling" Young egyik újabb húzótémája, és Dennis DeYoung is megidézi a "Lady"-t (például a "Golden Lark"-ban).
Az albumnak azonban van gyenge pontja is, nevezetesen nincs rajta kiemelkedő szerzemény, amit a későbbi időkben átmentettek volna a koncertjeikre. Kislemez erről az albumról sem jelent meg, hasonlóan a The Serpent Is Rising -hoz.
A Man of Miracles ugyan úgy leszerepelt a listákon, mint a The Serpent is Rising. Nyilvánvaló volt, hogy a zenekar rossz úton halad, vagy talán Fortuna nem akart rájuk mosolyogni. Az mindenesetre biztos, hogy 1974-ben már megváltozott a zenei színtér (gondoljunk csak a Led Zeppelin irányváltására), így a Styx-nek is változnia kellett. A változás végül 1975-ben be is következett. Új kiadó lépett a Wooden Nickel helyébe (A&M), a csapat pedig végleg áttért a stadion rockra.
Ez évi albumuk az Equinox, az első olyan Styx album, ami már konkrét főpróbája a hetvenes évek második felében megjelenő elképesztő sikerű lemezeknek. A változás azonban áldozatokat követelt. Az album elkészítésében John Curulewski már alig vett részt. Young is visszaszorult a dalok feléneklésében, lévén a banda most már tudatosan helyezte a hangsúlyt DeYoung karakteres, színtiszta és képzett hangjára. Az albumon található nyolc dal közül egyet Curulewski énekel (saját szerzeményről van szó), egyet Young (szintén saját dal), egy pedig instrumentális. A többi dalt DeYoung írta és énekli, hibátlan stúdióminőségben. Első hallásra is nyilvánvaló, hogy erre az albumra bizony áldozott a kiadó...
A lemez kulcsdala a "Lorelei" és a "Suite Madame Blue", mely dalok a mai napig szerves részeit képezik a koncerteknek. Akkoriban azonban szintén koncert kedvenc volt az elsöprő erejű "Born for Adventure" és a "Midnight Ride" is. Ezek már stadionba termett nóták voltak, amiket vétek lett volna füstös bárokban játszani...
Az Equinox 1976-ban az 58. helyre mászott fel a Billboard-on. Ilyen mérvű népszerűségre a Styx II. óta nem volt példa. A "Lorelei" a 27. lett, vagyis a "Lady" után a második Top-40-es daluk, a siker hatására pedig megjelent kislemezen a már fentebb említett "You Need Love" is. A zenekar már a siker kapujában állt, ami azonban hamarosan egy tagcserét követelt meg a bandától... Folytatása következik TShaw
Legutóbbi hozzászólások