Kedvenc lemezeim - D.A.D: Riskin' It All

írta Kotta | 2009.09.12.

A '80-as évek végén, '90-es évek elején, Soros György az európai szemléletű, modern gazdasági elméletekben járatos közgazdász-generáció kinevelésében látta az ország jövőbeli fejlődésének egyik kulcsát. Szerencsére ezt az elképzelését anyagiakkal is megtámogatta, jó néhányan köszönhetjük a Soros-ösztöndí­jaknak, hogy külföldön tanulhattunk. Nekem volt szerencsém Dániában eltölteni némi időt, melyre igen szí­vesen emlékszem vissza, több okból is. Ezek közül az egyik, hogy tüzetesebben megismerkedhettem ezzel a vicces dán együttessel. Élőben is sikerült elcsí­pnem őket, sok más, meghatározó bandával egyetemben, melyek akkor még elkerülték kis hazánkat (pl. Mr. Big). A D.A.D. egy rövidí­tés, a zenekar első neve Disneyland After Dark volt, amit a Disney csoport nyomására kellett később megváltoztatniuk. '84-re alakult ki a végleges felállás és először még furcsa, de nagyon szórakoztató country-punkot nyomtak. A punk felől érkeztek, zenei irányultságukat szerintem elsősorban az akkori hangszeres tudásuk határozta meg, de szemléletében nem sok közük volt a munkásosztály lázadó stí­lusához: rájuk az indokolatlan jókedv és a határtalan cinizmus volt jellemző..., ők amolyan középosztálybeli, elkényeztetett kölykök voltak, haha. Nagyon sokat nevettem a Call Of The Wild c. bemutatkozó lemezükön ('86), kazettán most is megvan, csak éppen nincs már hol lejátszani! A '89-es, No Fuel Left For The Pilgrims c. albumukkal futottak be igazán, erről az MTV agyba-főbe nyomta a Sleeping My Day Away-t. Ekkor már AC/DC-re hajazó, sallangmentes, ámde kellően felturbózott kettő-négyekben utaztak, a fűrészes banda, Jackyl játszott még hasonlóan húzós, egyszerű sleaze/hard rockot. A nagyképűség továbbra sem jellemezte őket: basszusgitárosuk élőben gyakran kéthúros (rakétát formázó) hangszerrel lépett fel, meg sem próbálta véka alá rejteni abbéli véleményét, hogy ennél több hang teljesen felesleges ide. Ennek megfelelően gyakorlatilag többet bohóckodott, mint amennyit zenélt - na, de őket nem a virtuozitásuk miatt szeretjük! A zenekart egyébként két testvér, Jesper (ének, gitár) és Jacob (szólógitár) Binzer alapí­totta, ők zeneileg is teljesen rendben voltak, legalább is annyira, amennyi az ütős parti-metalhoz kellett. A benzines album sikerének köszönhetően a Riskin' It All már nagykiadónál jöhetett ki '91-ben (Warner). A recept alapvetően nem változott, hogy mégis ez a kedvenc albumom tőlük, az talán annak köszönhető, hogy itt még világosabban jön át a jókedv, a pozití­v hangulat és a teljes hülyeség, amely a remek, lendületes hard rockkal karba öltve olyan egyveleget alkot, amit a mai napig nem találok máshol. Hogy plasztikusan érzékeltessem a viszonyomat ehhez az albumhoz, másnaposan, amikor ahhoz sem volt erőm, hogy a fürdőszobáig kivonszoljam magam (és ez akkoriban meglehetősen gyakran előfordult), csak ezt tudtam hallgatni, egyedül ez hozta vissza az életkedvemet! Összes erőmet összeszedve beküzdöttem a lejátszóba, és miután úgy négyszer-ötször lepörgött, már el tudtam menni egy gyógy-sörért... alapmű, hiába! A legtöbb szám hibátlan rock 'n' roll alapvetés! Ráadásul valaki kölcsön kérte és elfelejtette visszaadni. Így újra meg kellett vennem, másodnyomásban pedig kiegészí­tették a bluesos I Won't Cut My Hair-rel, ami, ha volna némi igazság a földön, akkora metal himnusz lenne, mint mondjuk a We're Not Gonna Take It (a Rockernek születtem-ről nem is beszélve, haha). A Down That Dusty 3rd World Road-ban visszaköszön a korábbi country rock, de ez is teljesen belesimul a lemez hangulatába. A záró Laugh 'n' A ½ pedig akusztikus szám, de egészen egyedi, vicces, nem az a bugyi-nedvesí­tő, csalódott szerelmes fajta. Egy szó, mint száz, ez a CD párkapcsolat korai tesztelésére is ideális: ha erre nem őrül meg a csajod, jobb, ha azonnal otthagyod, úgysem illetek össze! Eztán a zenekar modernizálta hangzását és komorabb - komolyabb irányba fordult. Ez nem csak a megváltozott zenei klí­mával függött össze. Menedzserük és kezdettől fogva jó barátjuk, John Rosing halálának is köszönhető, hogy a korábbi optimizmus jelentősen alábbhagyott. Habár a '90-es évek második felében és az ebben az évtizedben rögzí­tett munkáik nem olyan erősek, mint a No Fuel Left For The Pilgrims és a Riskin' It All, nagy baj azért azokkal sincs! A kedvenc lemezeim sorozat további részei

Legutóbbi hozzászólások

  • Herr Wolf on U.D.O. – Andrey Smirnov távozik a zenekarból: “Szia Gábor! Én azért írtam szinte biztosra Matthias érkezését, mert egy nagyon jó Barátom Németországban dolgozik. Minden héten beszélünk és…
  • Csiki Gábor (CsiGabiGa) on U.D.O. – Andrey Smirnov távozik a zenekarból: “Dieth egyelőre csak tipp a részünkről, megerősítés tudtommal még nem volt, de november 15-ig minden bizonnyal kiderül.Sőt, már valamivel hamarabb…
  • Herr Wolf on U.D.O. – Andrey Smirnov távozik a zenekarból: “Kár érte! Remek gitáros! Köszönjük! De a helyére érkező Matthias Dieth pazar játékos. Tehát a minőségben nem lesz változás! Meg…
  • Herr Wolf on Újra öttagú az Accept: “Hát, hogy őszinte legyek, ez a hír nem …aszott szét! Úgy is mondhatnám, hogy ….és akkor mi van?
  • steelheart66 on A Twisted Sister visszatér 2026-ban!: “Az év híre. A 2004-es Pecsa koncert éltem koncertje volt. Álmomban nem gondoltam, hogy látom még őket élőben. Dee Snider…
  • Herr Wolf on A Twisted Sister visszatér 2026-ban!: “Húúúúúú!!! Ez REMEK hír!!! Nagyon remélem, hogy valaki majd elhozza Magyarországra is a bandát!!! Ha mégse, akkor megyek külföldre!!! Bécs…
  • Herr Wolf on Bryan Adams állja az ütéseket: “Bocsánat, de elsőre ezt gondoltam, hogy “Ki ez a Mókus?”. Az idő kegyetlen. Megváltozunk!!! A dal egyébként JÓ!!!
  • Herr Wolf on Helloween – Az a kicsi, amivel már épp túl sok: “Látva a videót és hallgatva a dalt, nálam totál libabőr jött elő!!! Brilliáns dal!!! Amúgy az album is nagyon-nagyon jó!!!…