Icon: Icon

írta szakáts tibor | 2009.05.13.

Megjelenés: 2009

Kiadó: Szerzői Kiadás

Weblap: www.www.iconzenekar.hu

Stílus: Rock

Származás: Magyarország

 

Zenészek
Szatai Gábor - ének, szájharmonika Vilmányi Gábor - gitár Donászy Tibor - dob Fukk Attila - basszusgitár Beke Márk - billentyűs hangszerek Gulyás Ferenc - tekerő-lant, citera, kaval, furulya, doromb Szabó András 'Gépfolklór'- hegedű Gyulai Zsolt - programok, billentyűs hangszerek
Dalcímek
A hitemből Lehajtom a fejem Menedékház Törjél a kenyérből Még szeretni azt lehet Vigyél haza Semmi nem elég Elmentél messzire
Értékelés

Megkerülhetetlen, hogy egy kis történelemórával kezdjem az Icon zenekar első nagylemezének értékelését. Megkerülhetetlen már csak azért is, mert a köztudatban Szatai Gábor énekes neve egyetlen csapattal, a No zenekarral forrt össze teljesen, melyben kisebb kihagyásokkal ugyan, de pályafutása nagy részét töltötte. Ezzel együtt egy olyan stí­lust is kialakí­tott a művészetében, ami összetéveszthetetlen és sokszor elképzelhetetlennek tűnő más műfajban, vagy csapatban. Aztán adott egy gitáros, akinek karrierje során bizony több is jutott a "jóból", illetve a stí­lusok közötti kalandozásokból. Vilmányi Gábor a poptól a rockig megjárta a "sóbiznisz" különböző bugyrait, volt már fent és lent, de valami miatt úgy érzem, most ért célt igazán. Egy pillanatig sem hagynám figyelmen kí­vül a két másik tag megkérdőjelezhetetlen szakmai tudását, de az előbb emlí­tett két fiatalember az, aki az Icon zenekar gerincét alkotja, ami meg kell, hogy határozza és meg is határozza a csapatnak azt a zenei irányzatát, amit most nehezen tudnék egy szóval jellemezni. A nyitó dal első taktusainál és magánál a dallamvezetésnél nem is akartam elhinni, hogy ezt Vilmányi követte el, mint szerző, ugyanis simán elférne egy friss, de akár egy egykori No albumon is. Egyértelmű sláger! Jól kezdődik... A Lehajtom a fejem cí­mű második tételben, Szatai kissé erőltetetten kiabálós énektémái nem annyira győztek meg, ezen egy kicsit lehetett volna még munkálkodni az egyébként a magyar mezőnyből kimagasló vokalistának. A zene első hallásra is nagyon vékony kötélen táncol a hard rock, a rock és a soft rock stí­lusok között, ami jelen esetben nagyon jót tesz az anyagnak, főleg annak tekintetében, hogy néhány tételben a hetvenes évek progresszivitása is felbukkan, abszolút mai értelmezésben, mindenképpen emelve ezzel az amúgy is magasra tett szí­nvonalát a hallgatnivalónak. Pont ezért szeretnék rögtön túlesni, az egyébként szinte hibátlan lemez egyetlen negatí­v pontján, amivel kapcsolatban még a korong többszöri meghallgatása után is erős megbocsátást kell gyakorolnom a fiúk felé. A Menedékház ebben a zenei környezetben számomra teljesen testidegen. Csak remélni tudom, hogy nem ez jut el a rádiókhoz, bár nálunk sajnos ennek van igazán esélye. Egy túlléptető gombbal (na jó, befejezem...) egyből érkezünk az egyik csúcspontjához a lemeznek. A Törjél a kenyérből nótánál kezd derengeni, mit is akartak igazán ezzel a lemezzel a srácok és innentől el is kap a "filing"; ahogy szokás mondani: ez a dal "nagyon ott van" ! Olyan lendülettel sodor magával, hogyha igazán belemélyed az ember (jelen sorok í­rójának sikerült), simán centikkel a föld felett érzi magát. Mire felocsúdtam, jöttek a Még szeretni azt lehet southern rockos dallamai és további hasonló vonalvezetése, ami mosolyra húzta az orcámat, mert ilyet is ritkán lehet hallani magyar lemezeken. A dal közepének elszállós részéből kihagytam volna a programkütyüket, persze lehet, hogy ezt a véleményemet többszöri hallgatás után még megváltoztatom. A Vigyél haza cí­mű tételnél jöttem rá, hogy bármennyire is modernnek tűnik a hangzás és maga a muzsika, azért itt kérem nagyon is erős hatásai vannak a hetvenes évek nagyjainak. Amennyire könnyűnek indul a nóta, olyan összetett és nagyon is hallgatnivaló, arról nem beszélve, hogy a refrénje -mint ahogyan szinte mindegyik dalé - azonnal megjegyezhető, az embernek még napközben is eszébe jut, amitől azonnal fütyülni, vagy dúdolni van kedve. Ebben a műfajban ez alapvető kérdés számomra és azt gondolom, hogy egy okos zenésznél sem elhanyagolható szempont. Mindettől függetlenül egyáltalán nem beszélhetünk kommersz dalról, sőt. A középrész elszállós betétjének taní­tanivaló basszusfutamai és szólói megint csak azt mondatják velem, hogy itt valami olyan történik, amit személy szerint régen hallottam magyar rock lemezen. Ezt a véleményemet csak erősí­ti a Semmi nem elég, ami végképp kalapemelésre késztet. Már az alaptéma gyilkos futamai is elegendőek lennének ahhoz, hogy kimondjam, ez a lemez legjobb dala, de az időnként felcsendülő népzenei betétekkel szí­nesí­tett zeneorgia végleg magával ragadott. Akkora prog. ez barátaim, mint a ház. Az Elmentél messzire cí­mű zárótétel gyönyörű népzenei betéteivel és Szatai Gábor csodálatos énekével, abszolút profi levezetése ennek a negyven percnek, amiért köszönet illeti az Icon zenekart.

Pontszám: 9

Legutóbbi hozzászólások