Hourglass: Oblivious To The Obvious
írta Kotta | 2009.04.06.
Zenészek
Dalcímek
Értékelés
A Hourglass előző lemeze (Subconscious - 2004) alapján úgy maradt meg bennem, mint egy tehetséges csapat, de azért nem rágtam le a körmöm izgalmamban, mikor jön már a folyatatás? Még jó, mert közel 5 évet kellett várni az új produkcióra. Viszonzásképpen közel 140 percnyi kiváló muzsikát kaptunk, magas színvonalon előadva. Ha egy kis igazság van a földön (nincs), akkor ezzel a kitűnő dupla albummal most kiemelkednek az átlag masszájából. Azt a bizonyos pluszt egyrészt Michael Turner, az új dalnok teszi hozzá a zenéhez, finom, jól kidolgozott melódiák képében. Hangja magasabb fekvésű, mint az előző pacsirtáé volt (egyébként ez már a harmadik lemezük és eddig mindegyiken más énekelt), de nem az a tipikus metal sikolygép - hangja engem leginkább Steve Hogarth-éra emlékeztet (Marillion). Mondanom sem kell ez mekkora dicséret részemről, képzett, érett, mély érzelmek kifejezésére alkalmas hangról van tehát szó. A másik pozitívum a dalok aprólékos kidolgozottsága (naná, négy és fél év alatt még jó, hogy!). Annyi témából, stílusból (prog. rock, metal, jazz, tánczenei tempók, funky-s basszusfutamok, stb.) amit alkalmasint egyetlen dalukba beletuszkolnak, más együttes akár egy egész lemezt is összehozna. Mindezt teszik úgy, hogy a produkció egy pillanatig sem hat izzadtságszagúnak, megfelelő zenei alázattal viszonyulnak a dalokhoz, ügyelve a fogós dallamokra és a kompozíciók egészére. Azt azért nem mondom, hogy egy ilyen komoly mű befogadása nem kíván erőfeszítéseket a hallgató részéről, de jómagam többször is meghallgattam az egészet egyvégtében és jelentem, mindvégig sikerült fenntartaniuk az érdeklődésemet, ami a legbiztosabb jele annak, hogy jó úton járnak. Az igazat megvallva, először le sem esett, hogy milyen hosszú, úgy elröpült az a közel két és fél óra! Az On the brink meglehetősen sablonos prog. metal témákkal indít ugyan, amire ráerősít a férfikórus és a hihetetlen béna hangszínnel előadott szinti szóló is, de ne hagyd magad eltéríteni, olyan ez, mint a bárányhimlő, túl kell esni rajta és többször nem fordul elő. Ahogy megérkezik a főtéma, a fogós riffekre Turner olyan különleges dallamokat ültet, amihez hasonlót legutoljára Psychotic Waltz lemezen hallottam. Az öreg rókák itt már sejthetik, hogy ebből valami frankó fog kisülni! A következő számban kicsit megpihenünk, egy finom basszusfutamra érkezik a laza gitártéma és a szellős zongorafutamok, a refrén pedig szinte fütyülhető sláger. A középrészben is a basszeré a főszerep (Eric Blood gyakran alkalmazza azt a technikát, amit azt hiszem âslap"-nak hívnak). Brick Williams szép, kidolgozott szólóval koronázza meg a produkciót, ez sem az a tipikusan metalos villantás. Az egésznek olyan Toto fílingje van, olyan, mint amikor ők úgy igazán elengedik magukat. Itt azért már sejthető, hogy ezek a srácok nem öndidakta módon, Metallica lemezek hallgatásával sajátították el hangszereik kezelését - ilyesmi témákat jazz-konziban tanítanak. A harmadik számban például megtudhatjuk, hogyan fér össze a spanyol gitár a keleties dallamokkal és a perkával, valamint hogy hogyan lesz ebből az egészből végül egy prog. metal alapvetés, amibe még néhány jazz-rock betét is belefér, eszméletlen jó gitár- és szintiszólókkal. És akinek ez nem lenne elég, a biztonság kedvéért még egy kő brutál Maiden témát is beleszőnek a mondanivalójukba. Nem is ragoznám tovább, a lényeg, hogy itt nem egy âtizenkettő egy tucat" Dream klónról van szó (bár az ő hatásuk kikerülhetetlen), ezek a srácok visszaástak a progresszív rock gyökereihez, a Rush, Yes, Genesis, ELP, Pink Floyd, King Crimson, stb. örökségét ápolják, igen magas szinten. Zenei intelligencia tekintetében, ahogy mindezt kemény rockkal és kidolgozott dallamokkal vegyítik, leginkább a Shadow Gallery-hez tudnám őket hasonlítani. Szinte kényelmetlenül érzem magam, hogy már megint egy magas pontszámot szeretnék adni, még a végén valaki azt hiszi, nyúlbéla vagyok. Mentségemre szolgáljon, hogy a bő felhozatalból igazán jól lehet válogatni, így sokszor már csak az kerül recenzió alá, ami igazán színvonalas alkotás (pl. az új DGM-et passzoltam, mert nem igazán fogott meg). Mindazonáltal most kemény leszek, és ârétegzene" jellegére hivatkozva csak 8.5 pontot adok, ugyanakkor minden proggie fannak melegen ajánlom! Ej, lehet, hogy ezt a pontszámot még megbánom!
Legutóbbi hozzászólások