Iced Earth: Framing Armageddon (Something Wicked Part 1)
írta garael | 2007.10.04.
Zenészek
Dalcímek
Értékelés
Nem irigylem Tim Ripper Owenst, kinek már másodszor kell megküzdeni egy olyan metal ikon emlékével, aki nem csak hangjával, de egész személyiségével fejezte ki a heavy metal lényegét. Ráadásul jól tudjuk, hogy Tim az első csatát elvesztette, s bár emelt fővel távozott, a vereség emléke minden bizonnyal egész pályája során kísérni fogja: a jelek szerint szerencsére a keserűség bizonyítási vágyba, és nem esztelen önromolásba, vagy depresszióba torkollott. Az első "Ripperes" Iced Earth album végső soron pozitív mérleget eredményezett, persze az nem is volt várható, hogy az "ortodox fanok" egyöntetűen fogják Owenst Barlow után a harci pajzsra emelni. A zene maradt a már megszokott "Earth-metal", s jóllehet Ripper hangja akarva- akaratlanul is okozott némi Judas deja-vut-t, a muzikális alapokba nem lehetett belekötni. Nekem különösen a második, szimfonikus" lemez tetszett, melyen Ripper metal-hangja és a filmzenei témák remek egységet alkotva festettek egy plasztikus történelmi tablót. Schaffer is talán így érezte, hiszen ez a koncepciózus jelleg folytatódik az új lemezen is, jóllehet a nagyzenekart a csatamezőn hagyták. A zenei világ nem nagyon változott - hiszen a banda sosem a megújulásról, hanem a hagyománytiszteletről szólt. Sajnos ez a hangzásra is értendő - nem tudom, hogy lehet sorozatosan ilyen pocsék megszólalású lemezeket kiadni: a tompa, erőtlen hangszeres háttér jócskán levon az élvezeti értékből, mely patina helyett rozsdával vonja be a harcosok fegyvereit, de ez még a kisebb hiba. Úgy gondolom, ehhez a fajta muzsikához nem illik az "agyaskodás", a túlzott rafinéria éppen azt a hatékony, célramutató dögöt öli ki az Iced Earth képviselte metalból, melyért annyian szeretik. Itt persze nem csak progresszióra gondolok - hiszen a csapattól ez a fajta attitűd igencsak messze áll, hanem a szöveg-és dal egységére. A heavy metal "csatavilágában" a zene mindig fontosabb, mint a szöveg - a meghatározott muzikális eszköztár egyszerűen nem képes - és nem is akarja - kiszolgálni a szövegek esetlegesen jóval bonyolultabb gondolatvilágát. Schaffer mester ezúttal azonban felborította ezt a dramaturgiai sorrendet, és úgy érzem, a szövegvilágot léptette elő főnökké, apró hangulati elemekre szabdalva a monumentálisnak szánt Wicked univerzumot. A 19 számból mintegy nyolc szolgál a szövegi alap támogatásául, olyan filmzenei aláfestésként, mely egy történelmi moziban még elmegy, de egy Iced Earth lemezen funkciótlan, és öncélú. Ezek a kis elemek egyszerűen széttöredezik az album egységét, ráadásul nem igazán képviselnek hangulati átmenetet sem a számok között. Nem csak ez az egyetlen dolog, ami nem igazán tetszik - egyszerűen a hosszabb dalokat sem érzem igazán erősnek: a riffek nagy részét már hallottam a korábbi Iced Earth albumokon, a dallamok pedig nem annyira erőteljesek, hogy elfedjék az ötletszegénységből adódó ismétlést. A The Clouding mintegy kilenc percében öt percig ugyanazt az egyszerű dallamot hallgatjuk végtelenített szalagként - már éppen elaludnánk, mire végül berobban - az egyébként előre kiszámítható - lendületi rész, melyben végre történik is valami. Ugyanezt mondhatom el a bevezető utáni nyitó számról is, mely ezerszer hallott Earth megoldásokkal hoz egy kis power darát - a dallamok sajnos nem tudják kidomborítani a riffek közvetítette feszültséget, csakúgy, mint a sablon refrénnel operáló Setien Massacre esetében. A Charge To Keep visszautal egy kicsit a Glorius albumra, de a kórusok sajnos nem annyira magukkal ragadók, hogy versenybe kelhessenek polgárháborús kollégáikkal. Persze vannak itt jobban sikerült darabok is: az Order Of The Rose kissé dallamosabbra vett énektémájával - és orbitális sikoly-felvezetőjével -, a When Start Collide pedig gótikus hangulatával villantja fel az IE mágiát, a kislemezes Ten Thausand Song pedig megmutatja, milyen is az, mikor a Júdás papok meghágják a fagyott földet.
Legutóbbi hozzászólások