Sodom: Epitome of Torture

írta Tomka | 2013.05.04.

Megjelenés: 2013

Kiadó: SPV/Steamhammer

Weblap: http://www.sodomized.info

Stílus: Thrash metal

Származás: Németország

 

Zenészek
Tom Angelripper - ének, basszusgitár Bernemann - gitár Markus “Makka" Freiwald - dob
Dalcímek
1. My Final Bullet 2. S.O.D.O.M. 3. Epitome Of Torture 4. Stigmatized 5. Cannibal 6. Shoot Today - Kill Tomorrow 7. Invocating The Demons 8. Katjuscha 9. Into The Skies Of War 10. Tracing The Victim 11. Waterboarding (bonus) 12. Splitting The Atom (bonus)
Értékelés

Az ezredfordulón különösen ütős maláta ért be Németországban – legalábbis a számmisztikán és az akkoriban felpörgő neo-thrash trendeken kívül nem tudom másnak tulajdonítani azt, hogy a teuton thrasherek közül hárman is 2001-ban kezdték meg második aranykorukat. A Kreator és a Destruction is műfaji „eltévelyedéseket” korrigált, igaz, Schmierék már az ’All Hell Breaks Loose’-on elmorzsoltak pár thrash-himnuszt a bűnbocsánatért, de végül a ’The Antichrist’ ütötte be az utolsó szöget abba az ugrólécbe, amellyel újfent a műfaj legjobbjai közé lendültek. A vasbeton szilárdságú riffeket egy széngyári munkás kitartásával lapátoló Mille Petrozza pedig szimplán a 2000-es évek ordas nagy metal-himnuszát írta meg a Violent Revolutionnel, amely akármelyik dallammetalost a kispadra küldi, miközben elementáris riffjével egyenesen a műfajtörténetben bérelt magának kényelmes nyugvóhelyet.

Ha Mille és Schmier így, akkor Angelripper se akart leszakadni a megtáltosodott headbangerektől, és az akkor még frissen beavatott harcostársnak minősített Bernemann-nal összerántotta az ’M-16’-t, ami drasztikus tűzerejével még a Sodom saját diszkográfiájának legtöbb tagját is kettészelte. A folytatás ezután a Kreator pályafutására hajazott, hiszen míg a Destruction ingadozó színvonalon roppantotta a nyakcsigolyákat, addig a Sodom megbízhatóan és ráérősen aprította fel aktuális riffjeit – igaz, a ’M-16’ mesterzúzdáját nem sikerült megismételnie. Sőt: a színvonal egy beszívott éti csiga araszolásának tempójában, de lefelé tendált, a ’Sodom’-nál már enerváltabban muzsikált az ’In War And Pieces’, de azért még ekkor sem panaszkodni, hanem inkább Sodomot hallgatni jártunk le a sarki krimóba.

Az ’Epitome of Torture’ már problémásabb gyerek, és nem csak azért, mert az olyan albumok sosem sülnek el jól, amin egy 20-30-40 éves zenekar az egyik dal címének a banda nevét adja. Pedig a S.O.D.O.M.-nál azért eszesebb fattyakat is kinevelt lemez mögött meghúzódó gondolat dicséretes, Tom Angelripperék ugyanis hallhatóan törekedtek a változatosságra, aminek érdekében a banda több arculatát is megidézik. Nemes kezdeményezés ez egy olyan zenekartól, ami inkább konzisztenciájával, mintsem örökös megújhodással toborozta rajongóit. Akad itt zaklatott zakatolás, ami úgy alapoz, ahogy az a thrash bibliájának ’80-as évekbeli kiadásába bele van karcolva, de a korai ocsmányságokra emlékeztető blackes sikálás is belopakodik a szettbe, sőt, a Motörhead rock ’n’ roll hitvallását csordavokálos thrash-zabigyerekként ordibáló szerzeményt (Into The Skies of War) is préseltek a korongra.

Habár Angelripper most meglepően sokszor ragadtatja magát olyan refrénre, ami köt, mint a vasbeton, de akkor sem esik kétségbe, ha éppen elgurul a gyógyszere; hagyta, hogy elhatalmasodjon rajta az őrület, és megszüljön egy olyan – amúgy a gyomor mélyéről felhányt zsigerhörgéssel előadott – dalt, mint a Stigmatized. A veszett kutya viszont nem is itt van elásva: kiemelkedő dalokat ugyan szúrtak a lemezre (bár egyik sem nyújtózkodik olyan magasra, mint egy City of God vagy egy Blood on Your Lips, hogy a tisztesség kedvéért még csak ne is ’M-16’-os dalokkal példálózzunk), de megbújnak üresjáratok is, és az átlagszínvonal sem olyan impozáns, mint korábban. Különösen a lemez közepe szürkül be, a Cannibal, a Shoot Today / Kill Tomorrow ugyan büntet, mint a Nóta TV, de ugyanúgy csak egy-egy pillanata marad emlékezetes, mint a masszív refrénnel, de egysíkú verzékkel megvert címadónak. A Katjuscha a lemez legnagyobbat csattanó kapufája: az első fél perc az ’Epitome of Torture’ legszebb pillanatai közé lövi be magát a kombájn-hatékonyan őrlő thrash-riff és a második világháborús szovjet melódia összegereblyézésével, de az észbontó nyitányt egy tökéletesen jól nevelt, a hétköznapiság árnyékában maradó thrash-menetelés követi.

Sikerültebbek azonban a vadparaszt bedurvulások (Stigmatized), valamint a Kreator ’Phantom Antichrist’-ját felemlegető, bedallamosodott döngölések, mint a Tracing The Victim vagy az Invocating The Demons. A szólómunka korrekt, de azért láttunk már Bernemann-nál jobb kezűbb gitárosokat is húrt tépni; mindenesetre mutatós színfolt, hogy a megszokottnál hard rockosabb szólókat penget. A lemez felé extra érdeklődést irányíthatna, hogy Angelripper különböző kínzási technikákról írta a szövegeket, ám pár dal után nyugodtan fel lehet adni az olvasgatást, csak a szokásos thrash/death horror-témák köszönnek vissza az ’Epitome of Torture’ írott változatában.

Pontszám: 7

Legutóbbi hozzászólások