"Elkanyarodtunk a korábbi zenekarainktól, és személyessé tettük a hangzásunkat": Interjú Daniel Myhrrel és Nils Patrik Johanssonnal, a Civil War két fő dalszerzőjével

írta Hard Rock Magazin | 2013.08.11.

Szenzációs albummal debütált a Civil War, a ’The Killer Angels’ nem csak szerkesztőségünk, hanem egész Európa elismerését kivívta. A zenekar ráadásul nemsokára Magyarországra látogat, mint a MetalWar Fest főzenekara, így ismét felvettük a kapcsolatot a szimpatikus Daniel Myhr billentyűssel, akinek egy-két kérdés megválaszolásában Nils Patrik Johansson is besegített.

Hard Rock Magazin: Mindenekelőtt hadd gratuláljunk az új albumhoz, szerintünk az utóbbi idők egyik legjobb power metal albuma készült el. A cím Michael Shaara könyvének címéből ered, ezért úgy tűnik számomra, hogy egy konceptalbumról beszélhetünk…

Daniel Myhr: Köszönjük a kedves szavakat, de én azért ezt nem mondanám. Inkább csak annyit, hogy nagyon elégedettek vagyunk a végeredménnyel a sok munka után. A cím talán valóban egy konceptalbum benyomását kelti, de igazából nem ez a helyzet. Az eredeti munkacíme ‘Gettysburg’ volt, de úgy éreztük, hogy ez mégsem passzolna igazán, mert az albumon csak egy dal szól az amerikai polgárháborúról. Aztán megismertük a könyvet, a The Killer Angelst, miután Patrik megnézte az ez alapján készült filmet, a Gettysburgöt. Azt gondolta, hogy jobban passzolna az albumhoz, úgymond egy kicsivel semlegesebb. Ezt megosztotta velünk, mi pedig szintén úgy gondoltuk, hogy megfelelő lenne lemezcímnek. Így az album kapott egy jó kis nevet, amely egyfelől mégiscsak céloz az eredeti elképzelésre, de másrészt mégsem zárja össze magát szorosan a témával.

HRM: Milyen volt az album fogadtatása?

Daniel: Messze túlteljesítette az elvárásainkat. Pozitív visszajelzéseket kaptunk mind a rajongók, mind pedig a média részéről. Még a svéd média is nagyon kedves volt hozzánk. Valami oknál fogva nagyon nehéz kivívni az elismerést a saját hazádban, de meglepetésünkre nagyon jól fogadták az albumot, aminek nagyon örülünk.

HRM: Egy korábbi interjúnkban elmondtad, hogy Patrikkal együtt írtátok az EP-t. Miben volt más ezúttal a dalírás folyamata?

Daniel: Nagyjában és egészében ezúttal is így volt, de most jobban bevontuk a többieket is. Több időnk volt leülni, beszélgetni és megosztani egymással az ötleteinket. Így ezúttal jobban ki tudtuk dolgozni a hangszeres részeket, mindannyian hozzátettünk valamit. Betettünk majd kivettünk dolgokat, egészen addig, amíg mindenki elégedett nem lett a végeredménnyel. De összességében én és Patrik írjuk a főbb témákat. Nagyjából 60-40% az ő javára, ami jól sül el, több a variációs lehetőség, mert alapjaiban mások a hatásaink. De végeredményben mégis majdnem ugyanazt gondoljuk.

HRM: Van néhány kedvencünk a ‘The Killer Angels’-ről. Néhány mondatban el tudnád mondani, hogy mi jut eszedbe ezekről a dalokról?

Saint Patrick’s Day

Daniel: Kezdetben teljesen úgy hangzott, mintha a Thin Lizzy csinált volna valamit még fénykorában, mi tulajdonképpen felturbóztuk némi power metallal. És nagyszerű lett. A leghamarabb elkészült dalok egyike.

First to Fight

Daniel: A „legthrashesebb” dal az albumon. Patrik nagyon korán előállt vele, és először nem tudtam hová tenni magamban. Nagyon különbözött azoktól az anyagoktól, amelyeket általában hallgatok vagy írok. Aztán amikor a többiek segítségét kértük, formát öltött a dal és végre rákaptam az ízére. Nagyszerű érzés, hogy ki tudjuk segíteni egymást ilyen téren, ami abból is ered, hogy másképp gondolkodunk és más zenei hatásaink vannak.

Rome is Falling

Daniel: Ez volt a legelső dal, amit Civil Warként írtunk. Nagyjából egy nap alatt végeztem a hangszeres részek alapjaival, megmutattam a srácoknak és tetszett nekik. Egy-két nappal később megkaptam Patriktól a frissített verziót, amelyre rápakolt némi szöveget és énekdallamot, és remek volt! Sokat jelent számunkra ez a dal, mert ezzel veszítettük el a szüzességünket! (nevet)

Sons of Avalon

Daniel: Ehhez a dalhoz már több éve megírtam az alapriffet, de soha nem kezdtem vele semmit. De most elővettem, és nagyon könnyen jött a többi rész. Kigondoltam hozzá egy énekdallamot is, de nem raktam rá a demóverzióra. Így amikor Patrik visszaküldte a dalt a saját énektémáival, az én verzióm a kukában landolt. Sokkal jobb dallamokat ír, mint én. De sebaj, együtt kell élnem a ténnyel, hogy a vokális témák nem az erősségeim. (nevet)

Lucifer’s Court

Daniel: Nem tudom miért, de számomra ez az album különc dala. Amolyan kilencvenes évekbeli Edguy feelingje van. A dallama már egy ideje bennem rejtőzött, de csak most használtam fel. Ezt is elküldtem Patriknak, aki félelmetesen jó énekdallamokkal küldte vissza.

HRM: Akaratlanul is van néhány párhuzam a Civil War és a Sabaton között. Törődsz ezekkel az összehasonlítgatásokkal?

Daniel: Egyáltalán nem. Természetesnek találom, hogy az emberek párhuzamokat találnak az Astral Doors, a Sabaton és más projektek között. Sokan szándékosan keresik a hasonlóságokat, de alapjában véve úgy gondolom, hogy kissé azért elkanyarodtunk a korábbi zenekarainktól, és személyessé tettük a hangzásunkat. Nem azt mondom, hogy egyedülálló módon, inkább csak azt az utat választottuk, amelyet szerettük volna.

HRM: A ‘The Killer Angels’ számomra olyan, mint egy „best of” album. Az érdekelne, hogy valóban az utóbbi években felgyülemlett legjobb ötleteitek sorakoznak rajta, vagy már mindent a Sabatonból való kiválás után írtatok?

Daniel: Az anyag legnagyobb része teljesen új. Nagyjából három dal alapszik viszonylag régebbi ötleteken, amelyek eddig nem készültek el, de ezekbe is kerültek teljesen új részek és változtatások. De ez már csak így megy, ha zenét írsz. Mindig vannak fel nem használt riffjeid, itt-ott heverő ötleteid, aztán hirtelen elérkezik a pillanat, egy belső inspiráció, vagy éppen mások segítenek abban, hogy végső formába öntsd.

HRM: Még egy Sabatonnal kapcsolatos kérdés, és ígérem, hogy többé nem fog előkerülni a név (nevet). Ha olyan remek dalokat tudtok írni, mint amilyenek a ‘The Killer Angels’-en vannak, akkor miért nem engedte Joakim, hogy nagyobb részt vállaljatok a Sabaton dalírási munkálataiból?

Daniel: Engedte volna, de mi soha nem tettük. Minden rendben volt azzal, hogy eljátszottuk a dalokat, amelyeket írt, ez így szuperül működött, így nem éreztem, hogy elő kellene hozakodnom bármilyen ötlettel. Persze tanácsokkal és ötletekkel hozzájárultunk a dalíráshoz. Mindössze két dalhoz írtam részeket a Sabatonnál, egyszer a Caroleans Prayer orgonaintróját, majd a Ruina Imperii felvezetőjét. Ezek egyszerű dolgok voltak, teljesen más, mint megírni egy egész dalt.

HRM: Mit gondolsz, mekkora zenekarrá tudja kinőni magát a Civil War? El tudod képzelni, hogy headlinerként játszatok fesztiválokon egy nap?

Daniel: Nem tudom, ezen még nem gondolkodtam. De nem lehetetlen. Nem célunk, hogy mi legyünk a legnagyobb banda a földön. Azt csináljuk, amit szeretünk, és ha ez elvisz minket valamilyen irányba, annak már nagyon fogunk örülni.

HRM: Nyugodtan mondhatjuk, hogy a felállás nálunk debütál a MetalWar Festen. Hogyan készültök a bulira?

Daniel: Nos, már volt néhány bulink, de valóban ez lesz az első alkalom, hogy egy hosszabb műsorral készülünk. Kicsit próbálunk és fellépünk párszor. S hogy konkrétan a fellépés előtt… talán egy sörrel. (nevet)

HRM: Eljátsszátok az egész albumot, illetve az EP-t?

Daniel: Sajnos nem lesz elegendő idő az album és az EP összes dalára. Talán ha megállás nélkül játszanánk, akkor igen, de néha kell egy kis szünet, amikor frissítőt veszünk, kommunikálunk a közönséggel és hasonlók. Fura, de egy órányi zene eljátszása egy és negyed órát vesz igénybe. Fura találmány az idő, az már biztos!

HRM: Milyen gyakran próbáltok, és mennyire fontos számotokra, hogy tökéletes bulival szolgáljátok ki a közönséget?

Daniel: Akkor próbálunk, amikor úgy érezzük, hogy szükségünk van rá. De általában megpróbálunk legalább heti egyszer átfutni a dalokon, hogy időközben ne felejtsük el őket. Mindig fontos, hogy jó bulikat adjunk. Szórakoztatni jöttünk, nem pedig elijeszteni az embereket. Persze vétünk hibákat, vagy időnként belefeledkezünk magunkba, de ez természetes. Van, hogy annyira elvisz a hév, hogy elfelejted, hogy hol is tartottál a dalban, és teljesen eltévedsz. Szerencsére ezt nem egyszerre és egy időben tesszük. (nevet)

HRM: Mik a jövőbeni turnétervek?

Daniel: Mióta legtöbbünk apa lett, úgy döntöttünk, hogy kicsit lazábbra vesszük a turné szervezését. De már a tervezés közepén járunk, később jönnek a részletek is. Tartsátok nyitva a szemeteket!

HRM: Patrik, mi a helyzet az Astral Doors-szal? Remélem azért nem szorult háttérbe a Civil War miatt…

Nils Patrik Johansson: Az Astral Doors továbbra is létezik, de most természetesen száz százalékban a Civil Warra kell koncentrálnom. Az Astral Doors nagyon sok albumot jelentetett meg igen rövid idő alatt, ezért úgy gondolom, hogy kell a pihenés, hogy lelkileg feltöltődjünk, és új inspirációkat szerezzünk. De úgy gondolom, hogy akik kedvelnek, jóval inkább megtalálják a számításaikat a Civil Warban. A belső naplómban a ‘The Killer Angels’ a legjobb album, amit a Lions Share ‘Dark Hours’-a óta csináltam.

HRM: Van valami infód Erik Ravn hogylétéről? Mi a helyzet a Wuthering Heights-szel?

Patrik: Néhány hete beszéltem vele. Súlyos hátproblémái vannak, így jelen pillanatban új Wuthering Heights album nincs kilátásban. Remélem, hogy jobban lesz, mert az egészsége a legfontosabb. De Wuthering Heights rajongók is találnak néhány kedvencet a ’The Killer Angels‘-en, mint például a Saint Patrick’s Day-t, ami „pure metal folk“.

Készítette: Tomka, Jocke

Fordította: Jocke