Az alkotás öröme: Interjú Bakos Attilával

írta Tomka | 2012.01.26.

Bakos Attila egyike a legjobb hazai metal énekeseknek, nevét mégse ismerik túl sokan. Pedig karakteres orgánumával nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a legutóbbi két Thy Catafalque album, a ’Róka hasa rádió’ és a ’Rengeteg’ ilyen remekül sikerült. Ám Attila nem csak Kátai Tamás zenekarának nívóját emeli, hanem az elmúlt évtizedben szólópályáját is egyengette: idén januárban jelent meg Taranis nevű bandája nagylemeze, a ’Kingdom’, amelyet talán a „progresszív szimfonikus black metal” műfajbesorolással lehetne illetni, de tagja egy Arcturus-szal rokon zenét játszó norvég zenekarnak is, arról nem is beszélve, hogy a neofolk kedvelői számára a Woodland Choirból is ismerős lehet. Attilát karrierjéről, alkotói módszereiről és a friss Taranis albumról kérdeztük.

 

 

Hard Rock Magazin: Bemutatnád röviden eddigi zenei pályafutásod azok számára, akik esetleg nem tudják, hogy mivel is foglalkoztál azon felül, hogy a legutóbbi két Thy Catafalque lemezen énekeltél?

Bakos Attila: Az első projektem a Woodland Choir volt, amit 1998-ban alapítottam az ambient/neofolk ötleteim kifejezésére, idáig két Woodland Choir demó és két album jelent meg. A másik projektem a 99-ben született Taranis, itt szimfonikus-epikus black metal hallható. 2000-ben jelent meg az ’In Days of Yore’ demó, az első kiadvány pedig 2012 elején, ’Kingdom’ címmel. Több helyen vendégeskedtem az évek során mint énekes. Az első ilyen a Descend volt, amit Vasvári Gyula (Neochrome) alapított még 99-ben, itt két kiadványon szerepeltem. Tagja vagyok a norvég avantgarde-blacket játszó Quadriviumnak, itt a csapat következő lemezén leszek hallható, ill. feljátszottunk egy Arcturus Wintry c. dalának feldolgozását már közösen egy válogatáslemezre. A post-rockot játszó Félperccel is dolgoztam egy szám erejéig, valamint vendégeskedtem Cawatana zenekarnál is, náluk két dalon énekelek.

HRM: Nemrég készítettünk egy interjút Kátai Tamással, amelyben Tamás azt nyilatkozta, hogy nem fogsz énekelni a következő Thy Catafalque lemezen. Mesélnél arról, hogy miért alakult így a dolog?

B.A.: Szeretném minden energiámat a saját zenei projektjeimbe fektetni. Ez nem csak a Thy Catafalque-ot érinti, hanem visszavonulok minden vendégszerepléstől, így a Quadrivium sem számol már velem, miután megjelenik a következő album. Az oka egyszerű, a saját szekerem szeretném megtolni, de most ahhoz az kell, hogy ne kelljen semmi másra figyelnem.

HRM: Te magad hogyan járultál hozzá a ’Róka hasa rádió’ és a ’Rengeteg’ c. Catafalque-lemezekhez? Te írtad az énektémákat, miután ő átküldte neked a zenei alapokat, vagy közösen dolgoztátok ki őket Tamással?

B.A.: A legtöbb helyen Tamás adott egy irányvonalat a fő dallamot illetően, én pedig az extra szólamokat írtam hozzá, de van pár hely, ahol teljesen szabad kezet kaptam.

HRM: Nemrég jelent meg a Taranis nevű bandád ’Kindom’ c. lemeze, amelyen a szimfonikus black metalt kissé „progresszív” felfogásban játszod. Te hogyan jellemeznéd a Taranis zenéjét? Mit jelent számodra a Taranis?

B.A.: A te leírásodnál jobban én sem tudom jellemezni ezt a zenét. A Taranis – éppúgy, mint a Woodland Choir – egy számomra szerethető út önmagam kifejezésére, ez minden.

HRM: A ’Kingdom’-on szereplő felvételek, ha minden igaz, több évvel ezelőtt születtek. Még Halmosi Erikkel együtt írtátok ezeket a dalokat? Miért hevertek ennyi ideig a „fiókodban”?

B.A.: Én írtam ezeket a számokat, még 2000-ben. Az utána következő években zeneileg inaktív voltam, más dolgok kötöttek le. Tulajdonképpen a vendégszerepléseknek köszönhetem, hogy visszajött az igényem arra, hogy zenéljek, hogy befejezzem, amit félbehagytam.

HRM: Miért döntöttél most úgy, vagy miért most döntöttél úgy, hogy kiadod lemezen ezt a 4 dalt?

B.A.: Újra alkotni akartam, de nem tudtam kiadatlanul elengedni ezeket a régi dalokat, annál értékesebbek. Meg kellett ezt csinálnom, hogy továbbléphessek.

HRM: Van valami tematikai, szövegi koncepció a 4 dal mögött?

B.A.: Nem szoktam ilyesmit csinálni, ezúttal is az éppen aktuális érzéseimet fejeztem ki a szövegekben.

HRM: Ha jól tudom, az otthoni stúdiódban vetted fel a ’Kingdom’ lemezt. Milyen körülmények, technika állt a rendelkezésedre? Mennyiben segítette az otthoni környezet a munkádat?

B.A.: Igen, itthon vettem fel mindent. Amikor a lemez készült, akkor egy átlagosnak mondható laptopon dolgoztam, amihez egy EMU0404 USB külső hangkártyát kötöttem. Ebbe ment a gitár, a torzítást a gépen csináltam. Minden más hangszer VST. Az énekeket egy Rode K2-essel vettem fel, az akusztikus gitárt pedig Shure SM81-el. Az otthoni környezet annyiban segít, hogy nyugi van, és végtelen sok idő.

HRM: A norvég Quadrivium zenekarnak is tagja vagy. Hogy került ez a zenekar képbe, milyen zenét játszotok, és mikor várhatunk tőletek hanganyagot?

B.A.: 2007 nyarán találkoztam a demójukkal egy fórumon, ahol énekest kerestek. Írtam Erlendnek (a Quadrivium zeneszerzőjének), hogy szívesen részt vennék a projektben. Énekeltem pár sort az egyik nótájukra, az nagyon megtetszett neki, és azóta vagyok tag. Az első albumukon (’Adversus’) eléggé Arcturusra hajazó zenét játszottak, azon még nem énekeltem. A következő sem lesz homlokegyenest más, de egyedibb, izgalmasabb zene várható, továbbra is avantgarde black stílusban. Valamikor tavasszal leszünk kész mindennel, de pontos megjelenést nem tudok, csak hogy ezt is a Soulseller hozza majd ki.

HRM: A Woodland Choir és a Taranis összes kiadványa ingyenesen meghallgatható/letölthető a honlapodról. Zenészként és zenehallgatóként is pozitívan állsz hozzá az internetes-letöltögetős korszakhoz?

B.A.: Nekem jóleső érzést okoz, ha felkínálhatok minél többet a honlapomra látogatóknak. Nincs általános véleményem a letöltésekről, szeretem a javamra használni az éppen aktuális helyzetet, mondhatni haladok az árral, és igyekszem a jót látni benne. Pénzt így is kapok, aki tényleg fizetni akar a zenémért, az tud.

HRM: Akkor is ingyenesen elérhetővé tennéd a zenédet, ha esetleg sok ezren hallgatnék ezeket a bandákat, akár vásárolt CD-n is?

B.A.: Nálam a kettő között nincs összefüggés. Szeretem, ha meghallgathatóak az oldalamon a zenéim. Akkor is, ha 10 ember hallgatja, és akkor is, ha 1000. Ugyanakkor, ha felkarolna egy kiadó, és megkérne, hogy ne tegyem ki a számokat, akkor meg nem tenném ki, szóval mindegy ez. Nekem a zene a lényeg.

HRM: Több zenei stílusban is énekeltél már a black metaltól egészen az ambientig. Melyik zenei stílus, műfaj áll a legközelebb hozzád, ill. melyik bandád zenei világa áll legközelebb a személyiségedhez?

B.A.: Távlatból nézve a Woodland Choir és a Taranis a két legerősebb szín az életemben, egyforma jelentőséget tulajdonítok nekik. Persze minden más is közel áll hozzám, amiben szerepeltem. Jelenleg a Quadrivium énekrészeit szeretem a legjobban, mert éppen azt veszem fel.

HRM: Melyik a legkedvesebb hanghordozód a gyűjteményedben, és miért?

B.A.: Van sok zene, amit nagyon szeretek, kitüntetett szerepe talán a Bathory ’Blood, Fire, Death’ albumnak van, az vezetett be az extrém metál világába, igaz, nagyon rég hallgattam már.

HRM: Hogy működik nálad a dalszerzés, mi szokott inspirálni arra, hogy leülj, és zenét „komponálj”?

B.A.: Nehéz megneveznem bármit is, ami konkrétan inspirálna. Általában csak azt veszem észre, hogy van egy belső késztetésem ötleteket próbálgatni, és ehhez nem csinálok semmit, hogy legyen.

HRM: Egy lemez elkészítésének melyik része, részfeladata(i) érdekel(nek) a legjobban?

B.A.: Az énekfelvétel, ott igazán el tudok szállni magamtól. (nevet)

HRM: Milyen gyakran szoktál színpadon állni? Nem hiányzik a koncertezés?

B.A.: Eddig kétszer voltam életemben színpadon, a Neochrome zenekarral, ahol a Borknagar – Colossus, és Primordial  - The Coffin Ships dalokat játszottuk. Azokat élveztem, de nincs bennem motiváció, hogy koncertezzek. Alkotni szeretek, előadni nem.

HRM: Mire számíthatunk Bakos Attilától az elkövetkező egy-két évben?

B.A.: Még én sem tudom, épp a technikai körülményeimet javítom, aztán nekiállok valami újnak. Legközelebb az idén megjelenő Quadrivium albumon leszek hallható.

Tomka

Legutóbbi hozzászólások